Senaste nytt

Samma bokningsnummer på separata biljetter?

Coco

Medlem
Jag har gjort 3 separata bokningar för en resa till Warszawa med Ryanair. Men nu när jag har gått igenom den Sovjetliknande incheckningsprocessen så upptäckte jag att en samtliga bokningar har fått samma bokningsnummer trots att det rör sig om separata bokningar. Nu rör det sig ju om Luftwaffe så jag förväntar mig att det kommer sluta med en extraavgift trots att bekräftelsemejlen har korrekta namn för varje passagerare men med samma bokningsnummer.

Någon som har varit med om något liknande? Vi som skulle skoja till det för den tredje som för tillfället är helt ovetande om vilket bolag vi valde. Då han av försåtliga skäl aldrig skulle befattat sig med något dylikt.
 
Vi som skulle skoja till det för den tredje som för tillfället är helt ovetande om vilket bolag vi valde. Då han av försåtliga skäl aldrig skulle befattat sig med något dylikt.
I mina öron låter det som en rätt elak överraskning.

Menar du att du gjort tre bokningar med en person i varje och dessa tre ändå fått precis samma bokningsnummer? Har ingen erfarenhet av situationen själv, och det är jag väldigt glad över. Att ringa deras betalnummer och fråga känns kanske inte heller aktuellt?
 
Lite OT: men sen mitten av juni är det olagligt att inom EU ta betalt för kundsupport, t.ex. via telefon, om man har en befintlig kundrelation med företaget. Alltså borde inte Ryanair (och Sverigeflyg!) få använda sig av betalnummer på detta sätt.
Bra info. Lagrummet är Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden 3 a § för den som vill läsa mer:
ett avtalsvillkor anses oskäligt om det innebär att konsumenten är hänvisad till att använda ett telefonnummer med förhöjd taxa för att ta kontakt med näringsidkaren per telefon med anledning av ett mellan dem ingånget avtal
 

NotRyan

Medlem
Lite OT: men sen mitten av juni är det olagligt att inom EU ta betalt för kundsupport, t.ex. via telefon, om man har en befintlig kundrelation med företaget. Alltså borde inte Ryanair (och Sverigeflyg!) få använda sig av betalnummer på detta sätt.

Lycka till med att hävda det mot det bolaget....
 

Coco

Medlem
I mina öron låter det som en rätt elak överraskning.

Menar du att du gjort tre bokningar med en person i varje och dessa tre ändå fått precis samma bokningsnummer? Har ingen erfarenhet av situationen själv, och det är jag väldigt glad över. Att ringa deras betalnummer och fråga känns kanske inte heller aktuellt?

Vi är totalt 4 personer som ska flyga. Och av någon outgrundlig anledning så bokade vi alla biljetterna separat (totalt 8 st). Varje biljett är som sagt bokad korrekt med varje persons uppgifter. Men i efterhand så har jag upptäckt att de tre första biljetterna har tilldelats samma bokningsnummer. Och när jag provade att checka in den första biljetten så fick jag samtliga tre biljetterna incheckade i samma namn och samma resa. Så personen i fråga har tre säten att flytta runt emellan.

Som tur är har detta uppstått på utresan från Skavsta. Vilket borde göra det enklare att få felet rättat i incheckningsdisken än att göra det i Polen. Som man brukar säga, synden straffar sig själv när man ska genomföra ett practical joke. I värsta fall får jag stå för namnändringen. För jag har aldirg rest med Ryanair innan och känner inte till hur mycket Aftonbladet överdriver deras usla kundservice.
 

AABack2ARN

Medlem
Som tur är har detta uppstått på utresan från Skavsta. Vilket borde göra det enklare att få felet rättat i incheckningsdisken än att göra det i Polen.

Möjligtvis är det enklare om du tänker på språk- och kulturbarriärer. Men gör dig beredd på en diskussion à la Kafka. Förhoppningsvis löser det sig smidigt och ni får en kul resa.
 
Toppen