Senaste nytt

Fredagstråden™

rob74

Medlem
Exakt samma sak har hänt mig också.
Jag flög BKK-CPH-ARN för något år sedan och blev stoppad i transfer securityn i Köpenhamn, ovetande om denna regel.
Jag blev dock så förbannad att jag gick ut till avgångshallen, plockade ur det viktigaste i en plastpåse, och checkade in mitt handbagage med flaskan i sista biten till Stockholm.

För 2,5 år sedan flög jag BKK-ARN, när SK hade direktflyg och massa trevliga dubbla-poängen-kampanjer. Hade köpt ett par dyra viner i BKK då, och lärde mig den hårda vägen att det inte funkade att ta med detta vid securityn på T4. Hade 20 min kvar till avgång, men då hade jag en väska som det gick att packa om i, så då gjorde jag det under stress och "viss irritation". De överlevde hemfärden... :)
Fast då sa de att om jag hade kommit från t ex Singapore, så hade det inte varit några problem, för att de har andra säkerhetsrutiner för handbagage än i BKK. Frågan är bara hur jag skulle ha åkt direkt SIN-ARN... :confused:
Mig veterligen är det CPH som har närmaste direktflyg. Och hur ofta scannar de handbagaget innan påstigning - så även inom EU? Kan inte minnas när det hände senast, att de hade security check vid gaten.

Visst, det var en chansning denna gång. Var inte helt säker på hur det skulle vara med kontrollen, då det inte var någon på utresan. (Jag flyger ju mest inom Europa och EU.)

Nåja, jag slapp i alla fall släpa på påsen och kunde handla lite i MUC också... ;)
Och jag fick bra hjälp av den japanska kvinnan som mötte mig och skulle guida mig genom securityn och till loungen. :)

För övrigt väldigt smidigt i Firstclassloungen, då de har passkontrollen där inne. Man går in, lämnar passet och får igen det när man lämnar loungen. Och det finns trappa/hiss mellan våningarna, så man kommer snabbt till gaten.
 

rob74

Medlem
Detta beror lite på säkerhetspersonalens dagsform har jag märkt. När jag flugit EWR-CPH-GOT en gång så var det inga problem att skicka mitt flytande guld över rullbandet. Inget jag skulle rekommendera dock.

Flyger YUL-ORD-ARN i augusti. Tänker inte chansa då... ;)

Man hoppas ju bara att det ska bli lättnader i det här eländet snart.
Det har ju snackats om nån scanner som kan läsa av vad det är för typ av vätska man har med sig...
Någon som vet något?
 

rob74

Medlem
Sitter i ARN T4-loungen, nyss anländ från GOT. Ska vidare till UME, Piteå och Luleå för lite jobb under helgen.
Flygtaxibokningen i Göteborg gick visst aldrig igenom igår. Började ana oråd när det inte kom något SMS att den var på gång.
Ringde och det tog 8 minuter innan de fattade vilken adress jag skulle åka från. Det blev ganska bråttom till slut.
Reste dessutom på två olika bokningar, så det blev att checka om bagaget på ARN, eftersom datorn inte ville ta det ända till UME, då vi kom sent. Men nu börjar allt falla på plats!
 

MarcusC

Medlem
Ser fram emot Söndag....GOT-LHR med SK, sedan EK F med A380 till DXB.......looking forward !! ( Tror tyvärr tiden kommer vara för kort ombord !! )
 

Jacob

Medlem
Ser fram emot Söndag....GOT-LHR med SK, sedan EK F med A380 till DXB.......looking forward !! ( Tror tyvärr tiden kommer vara för kort ombord !! )
Blir grymt! :) Hur lång är flygtiden London-Dubai?

F-sviten är kanon och det är riktigt coolt med den inbyggda minibaren. Toaletterna är också rätt coola.
Hoppas bara att servicen håller måttet också. Emirates är tyvärr inte de mest konsekventa och pålitliga av flygbolag när det kommer till servicen.
 

Lennw

Medlem
Äntligen Fredag!

Tyvärr inget jättespännande inbokat (jämfört med Marcus EK F på A380) så ni får inspirera mig!

Jag har precis kommit hem från en resa till Zimbabwe. Victoria Falls är en makalös upplevelse, men också nationalparken Matopos utanför Bulawayo. Inte så många ställen där man kan göra en "walking safari" och stå 20m från ett par noshörningar. Från JNB går det dagliga flyg till både Bulawayo och Vic Falls (ca 2 tim).
 

MarcusC

Medlem
Blir grymt! :) Hur lång är flygtiden London-Dubai?

F-sviten är kanon och det är riktigt coolt med den inbyggda minibaren. Toaletterna är också rätt coola.
Hoppas bara att servicen håller måttet också. Emirates är tyvärr inte de mest konsekventa och pålitliga av flygbolag när det kommer till servicen.

Tror flyg tiden är strax över 6h LHR-DXB....hade hellre flugit LHR-SIN ;). Men blir nog nice ändå, lovar en rapport o bilder...:)
 

Jacob

Medlem
Tror flyg tiden är strax över 6h LHR-DXB....hade hellre flugit LHR-SIN ;). Men blir nog nice ändå, lovar en rapport o bilder...:)
Ta ett glas Dom och en kopp arabiskt kaffe för mig också! :)

Och glöm inte att ta med skrivkittet i lådan i sviten. Skrivunderlägget i boxen är faktiskt av riktigt bra kvalitet i läder.

Nåja, själv ska jag spendera lördagen med att hjälpa till att måla hus, nästan lika kul...
 
Toppen