Senaste nytt

Varför finns det "sovbussar", men inte "sovflygplan"?

Det finns speciella långfärdsbussar där man kan fälla sätena på det här viset:

004.jpg

Vad hindrar flygplanstillverkarna från att införa samma sak i (delar av) flygplan?
 
Det dyker upp förslag på det lite då och då, exempelvis den här artikeln om att Lufthansa överväger det för sina A380 (från 2007) Welcome to sardine air: Airline introduces triple bunk beds in economy | Mail Online

Förutom säkerhetsaspekten kan det enligt spekulationer på https://travel.stackexchange.com/qu...-there-no-2-3-4-5-tier-bunk-beds-on-airplanes handla om hur effektivt man kan använda en rundad flygplatskropp jämfört med en lådformad tågvagn, var man förvarar handbagage, och att man inte vill förstöra differentieringen som business och förstaklass faktiskt har jämfört med sitta-upp-och-försöka-sova-i-ekonomiklass.
 
...man inte vill förstöra differentieringen som business och förstaklass faktiskt har jämfört med sitta-upp-och-försöka-sova-i-ekonomiklass.
Jag kan tänka mig att det är en stor anledning, de stora flygbolagen har helt enkelt ingen vilja att erbjuda det eftersom färre skulle betala för business- och förstaklass då. Det hade nog krävts att ett litet flygbolag, som vill differentiera sig från mängden, hade infört det för att utvecklingen skulle ta fart. Kanske ska vi tipsa trådskaparen till http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/17712-ska-vi-starta-flygbolag.html att pusha utvecklingen?
 

Palazzi

Medlem
Tror också att det är viljan att differentiera som sätter käppar i hjulen för liknande idéer. OM intresset hade varit tillräckligt stort hade någon löst säkerhetsproblemet, garanterat.

Kanske blir det förändring när lågprisflygen tar större marknadsandelar på interkontinentala linjer. Ryanair söker alltid alternativa lösningar..
 
Det hade nog krävts att ett litet flygbolag, som vill differentiera sig från mängden, hade infört det för att utvecklingen skulle ta fart.
Den tanken berör en annan sak som togs upp i diskussionen jag länkade till ovan. En sådan "solvsal" skulle bara vara lönsam på längre sträckor. För att kunna flyga långa sträckor behöver man stora (läs: dyra) flygplan och god tillgång på passagerare.

Det gör det än svårare för en ny aktör att kunna slå sig in på marknaden som domineras av stora och relativt kapitalstarka aktörer med ett stort kundunderlag. Om man tittar på de rapporter om nya flygbolag som kommer med jämna mellanrum handlar det ju oftast om kortare sträckor med mindre plan eller mycket begränsade flygningar.

Men om man tänker på vad som hänt med flygplan och flygpriser de senaste 20-30 åren, är det nog inte omöjligt att tro att det kommer att ske stora förändringar de kommande åren också. Jag har däremot svårt att tro att de kommer att drivas från nystartade bolag.

Tills dess är det nog enklare att försöka vara en medveten resenär och hitta olika sätt att resa bekvämt till ett bra pris. Då ingår dessutom bubbeldricka ;)
 
Tror också att det är viljan att differentiera som sätter käppar i hjulen för liknande idéer. OM intresset hade varit tillräckligt stort hade någon löst säkerhetsproblemet, garanterat.

Kanske blir det förändring när lågprisflygen tar större marknadsandelar på interkontinentala linjer. Ryanair söker alltid alternativa lösningar..
Instämmer.


Den tanken berör en annan sak som togs upp i diskussionen jag länkade till ovan. En sådan "solvsal" skulle bara vara lönsam på längre sträckor. För att kunna flyga långa sträckor behöver man stora (läs: dyra) flygplan och god tillgång på passagerare.

Det gör det än svårare för en ny aktör att kunna slå sig in på marknaden som domineras av stora och relativt kapitalstarka aktörer med ett stort kundunderlag. Om man tittar på de rapporter om nya flygbolag som kommer med jämna mellanrum handlar det ju oftast om kortare sträckor med mindre plan eller mycket begränsade flygningar.

Men om man tänker på vad som hänt med flygplan och flygpriser de senaste 20-30 åren, är det nog inte omöjligt att tro att det kommer att ske stora förändringar de kommande åren också. Jag har däremot svårt att tro att de kommer att drivas från nystartade bolag.
Ja, det måste ju vara ett interkontinentalt "plocka-russinen-ur-kakan"-flygbolag som har nya, bränslesnåla flygplan som flyger enbart t ex Paris - New York, Los Angeles - Singapore eller dylikt. Jag tror att de utan vidare hade kunnat ta både en och två tusenlappar extra per passagerare om de hade erbjudit liggplats.
 

kristerj

Medlem
Jag tror helt enkelt inte det finns ekonomi i det. Ett förenklat resonemang: antag att du kan få in 150 liggplatser i ett "normalt" långdistansplan, om du istället låter passagerna sitta upp får du in ungefär 300 pax. Du behöver alltså ta dubbelt så mycket betalt för sovflygplansplatserna för att få samma netto om man antar att kostnaderna är samma. Tror att få ekonomipax är villiga att betala mer än 1000 kr extra för att ligga ner.
Det närmaste du kommer sovflygplan idag är att ta BA004 från New York till London City. De flesta äter i loungen och lägger sig ner för att sova efter direkt efter start, 32 "sovplatser", dock krävs en businessbiljett.
 
Toppen