Senaste nytt

Rekordhög kabinfaktor och 302 000 fler passagerare

Pressrelease:

Under juni reste totalt 2,7 miljoner passagerare med SAS, en ökning på 12,4%.
Tillväxten bidrog till att SAS uppnådde en rekordhög kabinfaktor för en junimånad på 83,0%.
Trots fortsatt intensiv konkurrens hade SAS en god tillväxt i flera marknader under juni. Speciell stark var passagerartillväxten till/från och inom Sverige med en ökning på över 25%. Den intraskandinaviska tillväxten var också god med en tillväxt på över 20%. På de interkontinentala linjerna uppnåddes en kabinfaktor på över 90%.

- Tillväxten i juni var god med fler passagerare och rekordhög kabinfaktor. Utvecklingen har varit positivare sedan april vilket visar att våra intensifierade marknadsaktiviteter haft en positiv påverkan. Även vår PASK ser ut att utvecklas bättre i juni än under maj, men förväntas fortsatt att minska under 2013/2014 varför vi intensivt jobbar vidare med att effektivisera vår verksamhet, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Valutajusterade yielden var under maj 8,8% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och PASK* var 6,0% lägre. Under juni 2014 har utvecklingen varit något bättre. SAS förväntar fortsatt att förändringen i PASK jämfört med juni förra året kommer att bli svagt negativ, men bättre än i maj.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour

Denna information skickades av Cision news.cision.com Följande filer finns att ladda ned:
http://mb.cision.com/Main/290/9613161/264500.pdf
 

twiggs

Medlem
Jaha, man får mer passagerare som betalar mindre. Summa summarum, nästan ingenting. Eller?

SAS problem är att man försöker vara allt, lite till och ännu mer därtill. Att det ska vara så svårt att bestämma vem man ska ha som målgrupp kan jag inte begripa!
 

Senator

Moderator
Yielden är skrämmande.. Jag minns inte, när började man med Go och Plus? Med andra ord; när detta har körts i ett år borde inte den snabba erosionen av yield fortsätta i samma takt? Är det inte delvis en effekt av Go och Plus?
 
Här är några siffror från DY: Norwegians yield, intäkten per passagerarkilometer, minskade med 14 procent jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade Rask-nivån, ett mått på intäkt per tillgänglig flygstol, sjönk med 11 procent.
 

twiggs

Medlem
Här är några siffror från DY: Norwegians yield, intäkten per passagerarkilometer, minskade med 14 procent jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade Rask-nivån, ett mått på intäkt per tillgänglig flygstol, sjönk med 11 procent.

Då var det som jag misstänkte. Jag ska alltså jämföra SAS med Norwegian hädanefter, och inte med allianspartners som ett exempel?
 

johhenrik

Medlem
Då var det som jag misstänkte. Jag ska alltså jämföra SAS med Norwegian hädanefter, och inte med allianspartners som ett exempel?

Det har nog etablerats sen en tid tillbaka. Senator har skrivit en del om hans syn på det hela, samt tolkning av SAS egna material. Tyvärr vet jag inte vilken tråd, men han skrev ett väldigt bra inlägg minns jag. :)
 

Palazzi

Medlem
Kan ju finnas en positiv sida i den dåliga yielden, om kabinfaktorn hålls hög. OM man lyckas hitta nya, lojala, kunder genom att prispressa under ett tag är det precis vad man behöver - kabinfaktorn har ju tidigare varit ett problem.

Flygpriserna kommer att höjas, och det beror ju helt enkelt på att värsta konkurrenten också har en katastrofal yield o rask (trots lägre kostnadsbas). Norwegian kommer tvingas öka priserna inom kort, och då kan SAS följa med utan att det skrämmer någon.

Allt beror ju på ekonomisk uthållighet - Media Markt gjorde väl förlust i 14år för att ta marknadsandelar och etablera en position i folks medvetande.

Det är väl ren tuppfäktning mellan SAS o Norwegian nu , sett till deras dåliga Yield o Rask. Ingen av bolagen har råd att sänka priserna till denna nivå, men inget bolag har heller råd att INTE sänka priserna - en förlorad kund är ofta en förlorad kund.
 

Storsteffe

Medlem
Allt beror ju på ekonomisk uthållighet - Media Markt gjorde väl förlust i 14år för att ta marknadsandelar och etablera en position i folks medvetande.

Uthålligheten hos SAS hur stor är den? Norwegian har trots allt har gått med vinst under lång tid och kan nog klara en del förluster i många år. Tror SAS har gjort fel när man valde mellanmjölksvägen, det brukar aldrig bli bra.
 
Toppen