Senaste nytt

Vilket bonusprogram ska jag välja för flygningar i Sydamerika

doktornf

Ny medlem
Hej,

I vanliga fall reser jag hyfsat mycket privat men har inte brytt mig om att gå med i något bonusprogram eftersom jag tar de billigaste biljetterna, det varierar alltså mellan Norwegian, KLM, Lufthansa och BA. Jag åker aldrig Business Class och åker endast long haul 1 gång per år så skulle troligtvis ända inte fått så mycket poäng.

Nu ska jag dock åka till Sydamerika i ett och ett halvt år för att resa runt och jobba lite. Därför blir det lite fler resor och jag tänkte därför gå med i något program, Jag kommer mestadels att bo i Santiago de Chile och därför så känns ju Oneworld som det enda alternativet. Jag kommer mest flyga med LAN/TAM och de är ju dessutom de största bolagen.
Frågan är dock vilket bolag jag ska välja. Har försökt gjort lite efterforskningar med skulle behöva er experters hjälp.
Syftet är väl att skrapa ihop så mycket poäng som möjligt så att jag kan boka lite poängresor med Lan/TAM alt. med BA när jag kommer tillbaka till Sverige. Dessutom vore det trevligt att komma upp någon nivå i programmet. Motsvarade EBG kanske blir svårt men iallafall silver nivå så man får lite prioriterad check-in osv.

De resor jag kommer göra är först och främst med BA/IB ARN-LHR-MAD-Sao Paulo. Denna biljett var rabatterat ekonomiklass tror jag? (hur ser man det?) Sedan kommer jag göra ca: 6 inrikesresor i Brasilien, 4 inrikesresor i Chile, samt ca 6-7 flyg mellan sydamerikas storstäder (ex. Buenos Aires - Lima, Santiago-Bogota).
Och sedan kommer jag flyga hem till Sverige, dock inte bokat än men lär bli med Iberia eller LAN. OBS att många av utrikesflygen samt Brasilien inrikes involverar minst 1 mellanlandning, de flesta flyg kommer vara normal ekonomiklass dvs ej rabatterat, men inget economy extra eller så.

LANs program verkar knepigt då man måste göra 15 resor med LAN (ej TAM) för att nå silvernivå. Dessutom verkar jag inte alls få så mycket poäng för min resa ifrån Sverige till Brasilien.
TAMs verkar lite bättre då det krävs 30TAM/LAN flygningar för silvernivån men där räknar mellanlandningar som 2st, då kommer jag nog komma upp i minst 30.

Egentligen tycker jag att BAs program verkar bäst då jag får minst 10 tierpoints + avios per sträcka oavsett vad för typ av biljett jag har. Är det någon som vet hur BAs poäng fungerar i Sydamerika? jag kan ju alltid spara dessa tills jag kommer tillbaka till Sverige annars?

Som sagt behöver jag hursomhelst lite hjälp av någon som har lite koll på hur de här bonusprogrammen fungerar så hör gärna av er om ni har några tips.

/doktornf
 

Dr. Miles

Expert
Egentligen tycker jag att BAs program verkar bäst då jag får minst 10 tierpoints + avios per sträcka oavsett vad för typ av biljett jag har. Är det någon som vet hur BAs poäng fungerar i Sydamerika? jag kan ju alltid spara dessa tills jag kommer tillbaka till Sverige annars?
Välkommen till BusinessClass, doktornf!

Du får inte någon Tier point om du är bokad i bland de billigaste bokningsklasserna när du flyger med LAN inrikes.
Collecting Avios and Tier Points on flights | Executive Club | British Airways

Screenshot20140603_6.png
 

gdaily

Medlem
Utan att vara påläst om TAM/LANs program, så är en stor faktor att med BA så kan du ta ut ett BA Visa-kort via Entercard, som kommer ge dig poäng (ej statusgrundande) på BA.

För att nå Silvernivå på BA krävs 600 TPs. Silver på BA motsvarar guld på de flesta andra bolag. Om du får tierpoints på dina sydamerikaresor så kommer du med detta år vara ganska nära silver...

Ett annat bolag att överväga är American Airlines. Jag skulle personligen kolla på BA och AA och skita i de andra
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Du skriver för övrigt att du är sällanflygare - ännu en större anledning att välja BA, om du sedan plockar ut VISA-kortet, nämligen så länge du har en transaktion på kortet vartannat år eller så (fritt ur minnet) så försvinner inte dina poäng. Jämfört med SAS eller Finnair som poängen försvinner efter fem respektive tre år, så håller du poängen vid liv med kontokortet helt enkelt på dina vardagsinköp.
 

agehall

Medlem
Välkommen hit doktornf. Hoppas du kommer berätta mer om dina kommande resor i sydamerika framöver.

Med ditt resmönster kommer du nog ha svårt att nå status, oavsett program, om du inte är villig att göra ett par milage runs, dvs flyga bara för att samla poäng/få status.

Jag kan inte tillräckligt mycket om AAdvantage för att säga om det skulle vara ett bra program för dig eller inte, men som gdaily redan konstaterat så har du en fördel i BA Executive Club då du kan hålla dina poäng vid liv i oändlighet genom att använda deras Visa-kort.

Om jag vore som dig, så skulle jag kika närmare på intjäningen från billiga economybiljetter till AAdvantage samt BAEC. Om du (mot förmodan) skulle få mycket bättre intjäning till AAdvantage så är det nog bäst för dig men annars är det BAEC som är lämpligast.
 

lillemannen

Medlem
Jag skulle nog helt klart välja intjäning till AAdvantage efter ditt resmönster och biljetter. Enkelt att göra en challenge med AA. Eftersom du ofta reser ekonomi, är du van med den klassen. Då kan du boka adward resor i ekonomi för låga summor poäng inom oneworld på AA hemsida och komma långt.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog helt klart välja intjäning till AAdvantage efter ditt resmönster och biljetter.

Nu blev jag nyfiken och tittade på intjäningen. Om man tittar på earn rate, så ligger AAdvantage bra till där discounted economy ger 50% på LAN-flighter medan BAEC bara ger 25%. Men om man tar med faktorn att man kan ha kreditkort så blir ekvationen inte lika entydig för en sällanresenär.

För att få status med en challenge måste man flyga 5000 EQM (Elite Qualifying Miles) och dessa har en intjäningsfaktor på 25% för low economy på LAN. Detta innebär att man måste flyga 20000 miles vilket låter som rätt mycket för doktornf. Framförallt eftersom det måste göras på 3 månader.
 

Homer

Medlem
För min del skulle jag titta på Iberia+ som ofta bra erbjudanden*
för både intjäning och använding av poäng på egna rutter.
(Det är ju inget som hindrar att du har ett BA Visa kort i alla fall
och flyttar Avioserna mellan kontona.)

Intjäningen från AA/BA/IB flighter är identisk med BA:s dvs. minst 100% .
Intjäning med LAN discount economy är 0,30 om jag förstått tabellen rätt
(längst ned på sidan, står inget om att inrikesflyg är exkluderat)

Du har även möjlighet att tjäna Avios med Avianca/Taca och GOL


*Just nu under maj - juni:
Earn Double Avios flying:
From/To Madrid to Bogota, Buenos Aires, Los Angeles and Sao Paulo.
Offer valid for tickets issued and flown from 01/05/2014 to 30/06/2014.
Inscription period from 25/04/2014 to 31/05/2014

Associated companies Promotions

25% Discount using Avios
Alla klasser
San Jose, Costa Rica, Buenos Aires

Ekonomi
Miami, Sao Paulo (samt short-haul även Stockholm-Madrid)

Ofertas con Avios
 

agehall

Medlem
IB+ är en, iaf av mig, ofta bortglömd lillasyster till BAEC. Homer har en klar poäng i att det är värt att titta närmare på det.
 

lillemannen

Medlem
För en challenge med AA gäller ändå inte LAN flighterna. Qualifying flights on American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Qantas, US Airways .
 
Toppen