Senaste nytt

Bästa Business class Stockholm-Los Angeles

Letar efter biljett ARN - LAX, utresa 14 augusti, hem 20 eller 21.
Hamnar hela tiden runt 30000, har ni några tips hur jag kommer ned? Vilka har bäst produkt av Swiss och Lufthansa? Continental har sin "first" till 22000 men det är väl max som Swiss J?

Tacksam för alla tips och ideer.
 

Concorde

Founding Member
Varför inte prova BA? Deras business är riktigt bra. 22.009 kronor T/R inkl alla avgifter och skatter med byte på nya Terminal 5. Du flyger åt rätt håll, transfern är mycket smidig (samma terminal utan långa promenader) och loungerna du har tillgång till med BA business slår konkurenternas motsvarande lounger och får SAS Scandi loungerna att verka något bleka. Produkten Club Europe håller god standard med Champagne och två alternativ till mat och Club World har 100% fällbara säten som är privata, sköna, bra att sova i och det är alltid 747-400 till LAX, dvs Uppder Deck business. Mat och service är helt ok. Inga strejkhot längre och ett fack som är överrens med företaget = gladare personal = bra service. CO First är inte ett alternativ vad jag förstått från de som provat båda.

Ba flyger två dagligen till LAX. 12.00 och 16.05. Du kan flyga från ARN antingen 09.05 eller 12.00. Jag skulle flyga 09.05 och ta 16.00 till LAX så du kan njuta av Loungen på LHR.

Du kommer tjäna ca 20.000 miles och 320 Tier Points (Status poäng) på Executive Club. Endast 80 till (en resa till London i Club Europe) krävs för Silver med alla dess förmåner.
Do eeeeet!
 
Last edited:

jurgenb

Medlem
LX Har en J Saver för 17200 SEK + skatter, någon annan kanske kan meddela vad denna går lös på inkl skatter och eller om den är bokningsbar för ändamålet..

FI hade iofs ännu billigare, 15585 SEK + skatter (JQR3SAGA)


LX
V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1A JSAVERSE J‡R 2712.00 D15AU T24JN - 3/ 3M AT01
C22AU
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-LAX CXR-LX TVL-14AUG11 RULE-SE19 IPRA/1
FARE BASIS-JSAVERSE SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-BX RT-BUSINESS CLASS EXCURSION
SEK 17200 1350 E24MAY11 D15AUG11 FC-JSAVERSE FN-7
SYSTEM DATES - CREATED 23MAY11/1942 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-LAX/LX1350/TAR-TARG EF-24MAY11 DIS-INDEF

/VIA THE ATLANTIC/
1. STO-ZRH-FRA-LAX
2. STO-ZRH-NYC/BOS-UA/LX-LAX
3. STO-ZRH-NYC/CHI-UA/LX-LAX
4. STO-ZRH-GVA-NYC-UA/LX-LAX
5. STO-ZRH-SFO-UA/LX-LAX
6. STO-ZRH-LAX
 

Dr. Miles

Expert
Om du är medlem av BMI DiamondClub, Lufthansas ARN-LAX Biz(Fare basis: ZRCSKAW) 19,395 SEK + skatter kan vara intressant.
Nämligen man kan klämma många first class flighter inom USA och UA F ger 300% BMI DC miles. Om du är redan BMI DC Gold med över 55,000 status miles intjänad, du får 625% destination miles på UA F, 425% på LH Z.

T ex.
ARN-FRA LH Z (762 miles x 2) 1524
FRA-IAD LH Z (4066 miles x 2) 8132
IAD-IAH UA F (1219 miles x 3) 3657
IAH-ORD UA F (946 miles x 3) 2838
ORD-LAX UA F (1758 miles x 3) 5274

21425 miles per enkel
42850 miles per retur utan status

Om du är BMI DC Gold med över 55,000 status miles, du kommer att tjäna totalt 90,074 destination miles.
 

JensE

Medlem
Kan ju dra några för och nackdelar med Continental eftersom jag flyger Transatlantiskt+inrikes ca 4 ggr per år med dom.
Oftast sträckan ARN-EWR-IAH-PNS

Jag gillar Continentals BusinessFirst från Stockholm trots att det inte är en wide-body (757).
Sedan några månader tillbaka är samtliga plan (757-200 och 777-200) utrustade med deras nya flatbedstolar med 15.4" skärm med AVOD.
Det är bara 16 stolar där framme och med 2 FA's så tycker jag att servicen brukar vara bra och en bättre touch än 777an med 35 säten i BF.
Tror inte att jag någonsin ätit något jag inte gillat förutom de gånger jag sitter där bak.
Dryckesvis så är dom sådär. Inget bra bubbel (Heidsieck Monopole Blue Top) samt mediokra viner.

Den stora nackdelen med Continental är Newark med långsam immigration och säkerhetskontrollen tar evigheter så behöver ca 2 timmar för att garanterat hinna med ett byte.

Continental First Class inrikes är ingen höjdare servicemässigt.
Oftast så gömmer sig flygvärdinnorna efter matserveringen för att snacka skit i galley istället för att erbjuda på något att dricka.
 

Concorde

Founding Member
Den stora nackdelen med Continental är Newark med långsam immigration och säkerhetskontrollen tar evigheter så behöver ca 2 timmar för att garanterat hinna med ett byte.

Hej Jens! Välkommen till BC :)
Samtliga transfers i USA lider av samma problem. Ofta långa köer i immigration och man är så illa tvingad att hämta baggage och check-in det igen.
 

jurgenb

Medlem
Jag gillar också COs 757 First/C säten.. jag hade väldigt trevlig personal men varierar säkert till det sämre desto oftare..
 

Jacob

Medlem
Tittar man enbart på priserna Stockholm-Los Angeles med utresa i augusti så är Icelandair billigast (15745 SEK + skatter) följt av Swiss (17376 SEK + skatter) och British Airways (18750 SEK + skatter).
 
Tackar för alla svar, LX släppte igår "summer special" och jag får en resa med skatter på 19955 vilket jag tycker verkar riktigt bra. Det enda är den korta transfer på zürich (50min) men det bör man väl hinna? Bagaget får väl komma en dag senare i värsta fall.
 

anbrand

Medlem
Skall inte vara några problem med transfertiden. Hade samma när jag bytte till JFK i höstas och det gick alldeles utmärkt.
 
Toppen