Senaste nytt

Finns intresse för Q&A med Purser?

Jakob K

Medlem
Jag (sommar)jobbar som checkin-agent och har även ansvar för boarding och pappersarbete (t.ex. loadsheet) i samband med avgående flighter. Nu flyger den aktuella pursern kanske inte på GOT, men svaret på frågan kan vara intressant ändå.

Vad kan jag göra för att underlätta kabinpersonalens arbete i så stor utsträckning som möjligt? Är det något speciellt jag ska tänka på? Alla tips emottages tacksamt.

Tack för att tillfälle ges till att ställa frågor!


Mike

Lite OT: (admin bryt ut till egen tråd om nödvändigt)

Har du HON-taggar redo vid check-in? Gör du nåt speciellt för statuspax själv och hur ska du prioritera?

mvh
 

Fedup

Medlem
agehall: Kul att det uppskattas! Jag gillar Bc.se och vill så klart bidra där jag kan! Och en liten sidkommentar från min vän: You are more than welcome! I hope that this encourages you to fly more with us and that you let us know if you have experienced anything to your disliking so that we can let management know and make the necessary changes.

Underbart! Här kommer några fler frågor.

När man flyger C och framförallt F, hur ser besättningen på det faktum att man ibland vill smaka på allt från serveringsvagnen och till och med (särskilt i F) ha påfyllning av godsaker (förrätt och dessert)?

Hur ser kabinpersonalen på att man har med barn i C respektive F? Speciellt i åldern 2-3 år då de ännu inte förstår konsekvenserna av sina handlingar och därmed inte kan skällas på?

Finns det skrivna eller oskrivna regler om att särbehandla passagerare (negativt) på award, upgrade eller opup?

Bryr sig kabinpersonalen vilken typ av *G-medlemskap man har eller är UA*G lika värt som tex SK*G? (bortsett från SEN/HON såklart)

The cabin is your oyster when you are flying First Class. You are not inconveniencing us if you want to taste every single starter and dessert - you're even welcome to try out a few different mains. Our goal is for you to have a comfortable trip, whether it be paid with miles or cash. In doing so, you should have a gastronomical experience and in line with that, go ahead and order as much as you want. We're happy to serve you! :) In Business Class, it's different. In First Class, we load enough food so that there's enough for every single passenger to try one of each item on the menu. In Business Class, the catering load is load-dependent, meaning that we have limited availability of starters, mains and dessert. While we won't refuse you if available, it's highly unlikely that we'll be able to change out your main. Should there be any starters/desserts over once the meal service has been completed, we will gladly serve it to you as it would be disposed of otherwise :)

I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them. Op-up are treated differently in it that they are not entitled to the seat received, and therefore may be served last - since the other passengers have paid and are entitled to the service scheme of respective cabin. We do however prioritize service to our HONs, even in First Class, they will often be served, even when there are full F-fare paying pax on board :).

Honestly, on any given long haul flight, there are tons of *G pax. We know you are there, but we won't treat you any differently.

Alla flyg jag gjort som A3*G eller SK*G med LH Group (revenue) har varit värdelösa rent perk-mässigt. Jag har alltid fått välja mat sist osv känns det som. Men redan som FTL så blev servicen klart bättre. Kan man anta att ordningen är:

HON-SEN-FTL-x*G-x*S osv?
Yes. Generally you receive no special treatment as *G on board. You are however considered in opups and so forth, but once you're on board, your Star Alliance status is pretty much null. We are however aware of all elites on board our flight, including levels below SEN.

PS: Det funkar alltid bättre att be purser om tjänster (såsom att besvara frågor på BC) när man bjuder dem på middag med fint och dyrt vin ;)
 

Jakob K

Medlem
Jag har suttit som FTL på revenue ticket i F på LX och både jag och min fru blev blev nekade vårt förstahandsval till huvudrätt.

Påståendet att det lastas en massa mat så man kan prova alla rätter stämmer iaf inte på LX tyvärr.
 

agehall

Medlem
Kanske ville HONs prova flera mains? :) Å andra sidan vet vi ej om "vår" purser arbetar på LH eller LX.

Antyder ju iofs att han jobbar på LH.. ;) Jag ska testa när jag gör Agehall's galna sommaräventyr 2014 - det börjar bli hög tid för ett nytt besök i FCT och LH F.
 
Toppen