Senaste nytt

Omöjligt boka bonusbiljett "utökad tillgänglighet" för ensamresande barn?

jsm

Medlem
Hej alla

Hade en lång diskussion med SAS i helgen ang bokning av den nya typen av bonusbiljett för min dotter (8 år).

Hon ska flyga ensam (bokad sedan tidigare) TXL-ARN-TXL, utresa 7 juni, hem till Berlin igen 9 juni.

Men jag är inte nöjd med TXL-ARN eftersom avgången är sen (15.55). Till den tidiga avgången (08.55) fanns inga Eurobonusbiljetter varken i Go eller Plus.

Då kom jag på idén att boka TXL-ARN i den nya Eurobonusklassen för lite mer poäng. Men när jag ringde till SAS sa de att denna typ av biljett endast kan bokas online. Problemet är att man inte kan boka ensamresande barn online... Så jag frågande agenten vad jag skulle göra. Vi kom fram till att jag bokar mig och dottern enkel väg samt sedan raderar mig från bokningen och därefter bokar assistans för ensamflygande.

Sagt och gjort, jag lägger på och bokar in oss via onlinebokningen. Ringer sedan tillbaka till SAS (tack gud för Diamond status, annars vet jag inte om jag orkat med detta dribbleri...).

MEN när jag får tag på nästa agent säger han att jag iof sig kan avboka mig, men "min" del av poäng och skatter går inte att återbördas, vilket gör att jag tappar 14000 poäng och 300 kr i skatter... Ruskigt irriterande. Jag frågar agenten om någon expert i bokningssystemet kan knappa igenom bokningen men han säger att det inte är möjligt, så det slutar med att jag ger upp och håller fast vid den ursprungliga bokningen.

Är det någon som har några idéer hur jag kan komma runt det här problemet?

Tacksam för idéer!
 

palmen

Moderator
Kan du inte boka in enbart dig själv på resan, sedan ringa SAS och namnändra till din dotter och boka in assistans?
 

Totopez

Medlem
SAS Ungdom? 800kr t/r till Berlin och du slipper slösa poängen.
Jonas, har du kollat tillgången på ungdomsbiljetter de dagar och flighter jsms dotter ska resa? Uppenbarligen inte.
Jag tycker det är rätt respektlöst att slänga ur sig såna där självsäkra påståenden utan att veta ifall det stämmer.
 

Jonas C

Medlem
Jonas, har du kollat tillgången på ungdomsbiljetter de dagar och flighter jsms dotter ska resa? Uppenbarligen inte.
Jag tycker det är rätt respektlöst att slänga ur sig såna där självsäkra påståenden utan att veta ifall det stämmer.

Respektlöst? Det handlar nog snarare om att de ett snabbt svar på en fråga. Med tanke på att biljetterna på ARN-TXL praktiskt taget är gratis med tanke på all konkurrens så känns det orimligt varför man vill använda poäng på sträckan, såvida det inte finns någon legitim anledning vilket kunde ha lyfts fram i inlägget. I nuläget fanns det inga platser på utresan men det händer ofta att platser i V öppnas upp närmare inpå avgång, alternativtet är ju annars att flytta utresan till den 6:e då det finns gott om platser under hela dagen.
 

johhenrik

Medlem
Jonas, har du kollat tillgången på ungdomsbiljetter de dagar och flighter jsms dotter ska resa? Uppenbarligen inte.
Jag tycker det är rätt respektlöst att slänga ur sig såna där självsäkra påståenden utan att veta ifall det stämmer.

Wow. Att komma med en idé på en persons problem är respektlöst? Vilka ramar gäller här i sådana fall? Om någon är respektlös är det ju din ton du tar dig i ditt meddelande som inte tillför någonting. Tror du på fullaste allvar att jsm tar illa vid sig att ett förslag han får kanske inte fungerar?
 

Stefan62

Medlem
OT - varför detta ständiga "tjat" om att det nästan är gratis att åka ARN-TXL-linjen pga konkurrens? Det är ju billigare att ta sig till BCN/MAD/AMS/LHR etc på hyffsat valbara avgångar.
 

karho

Medlem
OT - varför detta ständiga "tjat" om att det nästan är gratis att åka ARN-TXL-linjen pga konkurrens? Det är ju billigare att ta sig till BCN/MAD/AMS/LHR etc på hyffsat valbara avgångar.

OT jag vet men kan inte låta bli: vad baserar du det på? Om man kollar i juni t.ex. som var fallet här tycker iaf jag att det ser ut som att Berlin är bra mycket billigare än både Madrid och Barcelona. Eller kanske jag missförstod din kommentar?

Berlin:
TXL.PNG

Madrid:
MAD.PNG
 
Last edited:

jsm

Medlem
Hej alla

Tack för alla idéer. Hade inte tänkt på ungdomsbiljett, men tiderna passar inte pga skola etc.

Ska kolla om det går att namnändra en bokning gjord av mig, kan vara en idé.

När det gäller prisnivå under terminer är det hyfsat billigt att flyga till/från Berlin. I de fall när barnen flyger ensamma vill man ju inte har transfers vilket ju begränsar möjligheterna en del, men runt typ 1400 brukar väl en T/R gå lös på givet att man inte är helt flexibel när det gäller restider. Runt helgerna är det dyrare eftersom det är en typisk weekenddestination
 
Toppen