Senaste nytt

Femstjärnig långweekend i Shanghai (29 april-4 maj 2014)

johhenrik

Medlem
Det går upp o ner. Det var riktigt vidrigt när jag var där nu senast. Har aldrig riktigt tänkt på det innan.
 

pitch

Medlem
Jag var i Beijing den första helgen när dom införde reglerna med att bara hälften av alla bilar fick köra runt varje dag. Det var rent löjligt vad smoggen bara försvann.

Men förstås, våra Kinesiska vänner skiter ju fullständigt det, utan försöker hela tiden att komma runt eventuella regler.
 

staff

Medlem
Jag var i Beijing den första helgen när dom införde reglerna med att bara hälften av alla bilar fick köra runt varje dag. Det var rent löjligt vad smoggen bara försvann.
Nu kommer visserligen inte smoggen i Beijing huvudsakligen fran bilar/motortrafik. Om du tittar pa antalet fordon per invanare sa inser du snabbt att kinesiska stader har langt mycket farre fordon/trafik an t.ex. amerikanska storstader som Los Angelesoch New York -- stader som inte ar sarskilt fororenade langre.

Huvudsakligen kommer smoggen (i Beijing) fran branning av kol, fabriker i omkringliggande omraden, samt sandstormar (da Beijing ligger mycket nara oknen). Biltrafik star for en ganska obetydlig del av fororeningarna i kinesiska stader.
 
Toppen