Senaste nytt

Hur bokar man bonusresor med Eurobonuspoäng?

freddiecable

Ny medlem
Hej,

Ny här. Jag har letat men fattar inte hur jag kan använda mina eurobonuspoäng på typ Lufthansa som har "miles and more" :(

tacksam för hjälp!
 

Sakoz

Medlem
Hej! Välkommen till BC!

Du ringer SAS Bokning så hjälper dom dig att hitta bonusplats tillgång hos andra Star Alliance partners så som Lufthansa, var förberedd med sträcka och dagar. SAS Bokningen är inte särskilr road av att få agera resebyrå. ;)
 

Jacob

Medlem
Här kan du se en lista på hur många poäng som krävs för en Star Alliance bonusresa (dit Lufthansa räknas).
http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif

Och här vilka länder som ingår i respektive zon:
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn...e/Star_Alliance_award_chart/Star_award_zones/

Bonusbiljetter med Star Alliance kan man som sagt inte boka via internet utan det måste göras via medlemsservice. De har i sig alltid varit hjälpsamma när jag ringt men det underlättar stort om du vet i förväg ungefär vad du vill ha. Du kan också maila till medlemsservice och fråga om exempelvis platstillgång innan du slutligen ringer och bokar.
 

TreD

Medlem
Man kan undra vem som har skrivit den där poängmatrisen? 2*2 stavfel: Centrral och maimland....

Är LH/M&M lika sura när man önskar bränna deras poäng på andra bolag?
 

Roger J

Medlem
Är LH/M&M lika sura när man önskar bränna deras poäng på andra bolag?

Jag håller heller inte med om att Eurobonus medlemsservice är "sura" när man bokar bonusresor med Star Alliance. Vet inte ens om det är en dålig affär för dem? Allt beror på hur man tänker. Om Eurobonusmedlemmarna tycker poängen är mer värda att kämpa för när det går att boka bonusresor med hela Star Alliance (och inte bara med SAS) kan det mycket väl vara så att SAS tjänar på att marknadsföra dessa/göra det enkelt att boka dessa resor.
Dock kan man förstå om det blir lite jobbigt ibland eftersom man måste boka manuellt. Det tar gärna lång tid på telefon eftersom man måste kolla många datum och resvägar.
Ett tips är att göra det via e-mail. Då kan man i lugn och ro skriva ner sina önskemål och sedan kan personen som ska göra bokningen kolla upp alla varianter och sedan svara. Och så gör man så fram och tillbaka några gånger tills det är klart. Brukar fungera smärtfritt för mig i alla fall.
 

Kricka

Medlem
TreD skrev:
Är LH/M&M lika sura när man önskar bränna deras poäng på andra bolag?

Hejsan,
Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är just M&M som "sura". Efter flytten till
Sydafrika/Kapstaden så tycker jag att servicen är rent usel. Den kontakt jag
haft med dem både vad gäller bokning av bonusresor som utnyttjande av
mina vouchers har inte varit upplyftande. Inkompetensen är ibland skrämmande
och servicenivån är riktigt dålig. Vid något tillfälle bad jag att få tala med veder-
börjandes chef men fick till svar att hon visste inte telefonnumret.. Efter några
minuters ytterligare diskussion fick jag tala med M&M i Tyskland där jag fick
kämpa med min skoltyska då agenten talade så usel engelska.
Vad gäller SAS/EB så har jag alltid fått god hjälp av trevlig personal.
 

TreD

Medlem
Min egen erfarenhet är att servicenivån generellt är låg i ZA, så det får man nog leva med. Deras utbildnings- och lönenivå i servicesektorn är besvärande låg. Att LH/DE är otrevligare än EB/Norden är också att förvänta - 'Tyskar är inte ett tjänstefolk' var en rubrik på en lång artikel på ämnet i Frankfurter Allgemeine som jag läste tidigare i år. Däremot borde man kunna förvänta att folket på LH/DE är mer kompetenta, om än ovilliga.
 
Toppen