Senaste nytt

"Svalt intresse för nya tågsatsningar i Sverige"

Palazzi

Medlem
Jag håller med Jonas i denna fråga. Jag är normalt för fri konkurrens, men järnvägen innebär ju inte samma förutsättningar - alla vill åt de attraktiva avgångstiderna, men spåren tillåter inte tillräckligt med frekvenser.

Återreglering inom landet, och ge undantag för landsöverskridande trafik. Det fungerar ju uppenbarligen inte nu iaf...

Nu när man släppt in MTR som redan gjort en investering skulle man kunna tillåta konkurrerande trafik på Göteborg-Stockholm, där finns det säkert trafikunderlag för det också.

Vinstkravet på SJ måste slopas - att inte räkna på pendlingens ekonomiska samhällsnytta (utanför spåret) är befängt. Kräma 200 miljoner ur ett bolag som transporterar arbetare som genererar miljardsiffror är löjligt.
 

Nemo

Medlem
Järnvägen av idag med konkurrensutsättning på enskilda sträckor är väl ändå ett typexempel på suboptimering.
Bara för att det är många som åker mellan A och B, betyder inte att alla bor i A eller B. Några åker först från I till A och sedan till B, några åker J-A-B, andra A-B-K, vissa A-B-L etc. Totalt kan det vara så att majoriteten på den mest trafikerade sträckan A-B åker INTE enbart A-B.

Det betyder att majoriteten förlorar på att det blir något billigare sträcka A-B och något billigare I-A, B-K, ty med avregleringen är totala priset är summering av de enskilda sträckorna. Detta till skillnad från monopolsituationen då en anslutningsresa är billigare än en enskild resa, och totalsumman lägre, även om de enskilda resorna är dyrare.

Någon som hänger med på resonemanget?
 

Alf

Medlem
Tåg är riktigt hemskt att åka inom Sverige, tycker man kan lägga ner allt och satsa mer på flyget ;)

Jag tycker precis tvärtom. Tåg är avkopplande och skönt att åka och man kan arbeta i lugn och ro om man åker F klass, bortsett från alla mobiltelefonmarodörer som stör lugnet.

Jag föredrar tåget i alla lägen på sträckan Sth och Gbg. Kommer sedan ostlänken får vi en helt ny infrastruktur där tåget blir ett starkt alternativ.
 

Mr.Smith

Medlem
Jag tycker precis tvärtom. Tåg är avkopplande och skönt att åka och man kan arbeta i lugn och ro om man åker F klass, bortsett från alla mobiltelefonmarodörer som stör lugnet.

Jag föredrar tåget i alla lägen på sträckan Sth och Gbg. Kommer sedan ostlänken får vi en helt ny infrastruktur där tåget blir ett starkt alternativ.

Jag har inga problem att åka tåg, gör det väldigt ofta utomlands. Problemet i Sverige är väl att tågen inte går, dom få gånger jag åkt har det alltid varit problem. Förstår inte hur man 2014 fortfarande kan ha problem med snö, vi har liksom vinter 7 månader om året. Fix it!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inga problem att åka tåg, gör det väldigt ofta utomlands. Problemet i Sverige är väl att tågen inte går, dom få gånger jag åkt har det alltid varit problem. Förstår inte hur man 2014 fortfarande kan ha problem med snö, vi har liksom vinter 7 månader om året. Fix it!

Utan att vara expert på tåget och tågbranschen, tycker jag att Sverige och USA har liknande inställning mot investering/underhåll för järnväg. I USA har de också (generellt) dåliga järnvägar har jag hört och i sin tur skapar en hel del problem.
 
Toppen