Senaste nytt

Går det att ta reda på var ett flygplan ska härnäst efter att det landat?

Det är ju ganska vanligt att flygplan landar och sedan efter ett kortare uppehåll flyger det iväg igen. Kan man kolla upp vilka rutter ett speciellt flygplan gör om dagarna? Varför undrar jag det? Jo, det skulle öppna upp för nya resmål med "konstgjorda" mellanlandningar och givetvis är det lågprisflyg det här vore mest tillämpningsbart på. Antag t ex att ett flygplan flyger Köpenhamn -> London i London gör planet ett uppehåll på 45 minuter och därefter fortsätter flygplanet till Thessaloniki. Om jag hade haft biljetter till de båda rutterna och rest med endast handbagage hade jag kunnat resa Köpenhamn -> Thessaloniki troligtvis ganska billigt (som sagt, med lågprisflyg).
 

Senator

Moderator
Jag tror tyvärr just det saknas lite logik i resonemanget. Biljettpriser styrs inte av vart ett flygplan flyger nästa sträcka.

Man kan kolla på sajter som FlightRadar24 vart ett flygplan har varit, och kanske även vart det skall.
 
Jag tror tyvärr just det saknas lite logik i resonemanget. Biljettpriser styrs inte av vart ett flygplan flyger nästa sträcka.
Njae, alltså, jag kan ju köpa en vanlig biljett Köpenhamn -> Thessaloniki med en rad olika "vanliga" flygbolag, det är ju inga konstigheter med det och det borde väl kosta sådär 1000-1500 kr. Men, om jag kan flyga till London med t ex Easyjet för 300 kr och därifrån flyga med samma plan till Thessaloniki för t ex 400 kr så blir ju totalkostnaden 700 kr, vilket är betydligt billigare. Priserna och destinationen är hämtade ur luften som ett exempel, men fullt rimliga.
 
Jag förstod nog inte riktigt resonemanget, varför biljettpriserna skulle bli billiga, och vad poängen ligger i att samma plan används, du måste ju ändå stiga av. I ditt exempel så antar jag att du menar att London är hub, annars är det vanligt att flygplanet återgår samma sträcka. På "hubben" så har jag svårt att tro att man kan dra några specifika slutsatser som att t.ex. inkommande CPH-flight alltid går vidare till Thessaloniki, det lär variera enormt i alla fall på stora flygplatser.

Men som Senator skriver så är det lätt att följa historiken på t.ex. Flightradar24. Jag är själv lite av en Flightradarknarkare... :)
 
Njae, alltså, jag kan ju köpa en vanlig biljett Köpenhamn -> Thessaloniki med en rad olika "vanliga" flygbolag, det är ju inga konstigheter med det och det borde väl kosta sådär 1000-1500 kr. Men, om jag kan flyga till London med t ex Easyjet för 300 kr och därifrån flyga med samma plan till Thessaloniki för t ex 400 kr så blir ju totalkostnaden 700 kr, vilket är betydligt billigare. Priserna och destinationen är hämtade ur luften som ett exempel, men fullt rimliga.

Hann inte se ditt svar innan min senaste post, men det är givetvis fullt möjligt att göra så som du beskriver. Blir första flighten sen dock av någon anledning så lär du missa flight nr två. (även om ditt flygplan är tänkt att köra till nästa destination så plockas kanske en annan kärra fram)
 

Thornado

Medlem
Jag gissar att poängen är att om man vet att samma flygplan kommer att användas på sträcka A-B och B-C så är det relativt "säkert" att boka dessa biljetter för att resa A-B-C även om man bara kan köpa point-to-point-biljetter A-B och B-C (som fallet ofta är med lågprisbolag). Dvs, blir det en försening på A-B så klarar man ändå av sin connection till C eftersom samma plan ska användas dit.

Tyvärr tror jag som sagt var att det är svårt att få fram något sådant som man kan lita på. Man kan säkert i vissa fall hitta den typen av kombinationer som "ofta" flygs med samma plan, men just när något problem uppstår (förseningar, inställda flighter, osv) så är ju risken stor att flighten B-C byts ut till ett annat plan (framförallt om man befinner sig på en hub där bolaget har många plan).
 

agehall

Medlem
Ditt resonemang faller på flera punkter. Inte minst så har det INGET att göra med om samma flygplan används eller inte. Om det är billigare att boka A-B-C än A-C så gör det, men det har inget att göra med om det är samma flygplan som används.
 
Jag förstod nog inte riktigt resonemanget, varför biljettpriserna skulle bli billiga
Därför att vi snackar lågprisflyg och inte vanliga flygbolag.

...och vad poängen ligger i att samma plan används, du måste ju ändå stiga av
Ja, man måste gå av, men man hinner ju garanterat med planet igen, man är ju redan vid rätt gate.

I ditt exempel så antar jag att du menar att London är hub, annars är det vanligt att flygplanet återgår samma sträcka. På "hubben" så har jag svårt att tro att man kan dra några specifika slutsatser som att t.ex. inkommande CPH-flight alltid går vidare till Thessaloniki, det lär variera enormt i alla fall på stora flygplatser.
Nej, det har inget att göra med att London är en hub. Precis som du säger tror jag att för "vanliga" (icke-lågpris) flygbolag är det nog ganska vanligt att samma flygplan används för samma sträcka hela tiden. Ta sträckan Malmö -> Stockholm Arlanda som exempel, jag skulle anta att SAS säkert har minst 10 avgångar dagligen och det är troligtvis samma flygplan som går fram och tillbaka hela tiden. Men, om man tar Ryan Air och sträckan Malmö - London så har det 3 avgångar i veckan. Det är ju inte så troligt att de har ett plan som bara används enbart för den sträckan utan de ser nog till att det planet är uppe i luften så mycket som möjligt. Det betyder att antingen i Malmö eller i London måste det planet flyga till en annan destination, som det inte kom ifrån.
 

agehall

Medlem
Ja, man måste gå av, men man hinner ju garanterat med planet igen, man är ju redan vid rätt gate.

Nu gör du felaktiga antaganden igen. Det kan mycket väl vara så att det sker ett gate-byte eller att du bussas till andra sidan världen från den gate där du kliver av och sedan måste springa tillbaka för att hinna med flighten. Been there, done that.

Återigen, det du vill åstadkomma händer ibland, men det har inget att göra med att ett visst flygplan används.
 
Budgetresenär din grundidé håller säkert bra. Du kan hitta billigare biljetter genom att boka varje segment för sig. Men att dra längre slutsatser än så är svårt och man tar ju vissa risker. Men om du lägger gott om tid på din "mellandestination" så är det nog goda chanser att lyckas hitta bra biljettpris.

Ps. Jag håller inte med om din "spaning" angående MMX-ARN. Det sker i stort sett aldrig att ett och samma flygplan används på samma destinationer under en och samma dag. Du får hänga lite på Flightradar24 så får du se. :)
 
Toppen