Senaste nytt

Varför går det inte att uppgradera Star Alliance-flygningar som codeshare?

Senator

Moderator
Hörni, nu har jag sovit lite och funderat. Det är kanske rätt enkelt att detta inte går.

Om vi enkelt definierar Code Share som rätten att sälja platser på en flygning som utförs av ett annat flygbolag så lämnar ägaren av rutten över en viss inventory. T.ex J5 C5 D4 Z3 P2 etc.

Det man inte lämnar över som inventory är bonusplatser (inom Star är) O I X.

Så när man har en code share i en PNR är det naturligt att systemet pingar ägaren av flightnumret, i detta fall code share ägaren när SAS EB vill fråga efter en plats.

Eftersom uppgraderingar som oftast tas från befintligt inventory av O, I och X samt att ägaren av det marknadsförda flightnummer (code share) inte äger rätten att "sälja" O, I och X så svarar systemen nej. Om min teori stämmer så är det helt naturligt för mig att detta inte fungerar. Det är troligtvis också för komplicerat att länka inventory för O, I, X till code share. Till slut vet jag inte hur master inventory som ägs av operating carrier uppdateras när en code share flight säljs, om det är helt dynamiskt eller om det konsolideras med fördröjning. Oavsett, all detta (teoretiskt) är komplicerat nog så det är svårt för operating carrier att lämna över O, I, X inventory till marketing carrier.

"Clear as mud"? :)
 

fcx

Medlem
Hörni, nu har jag sovit lite och funderat. Det är kanske rätt enkelt att detta inte går.

Om vi enkelt definierar Code Share som rätten att sälja platser på en flygning som utförs av ett annat flygbolag så lämnar ägaren av rutten över en viss inventory. T.ex J5 C5 D4 Z3 P2 etc.

Det man inte lämnar över som inventory är bonusplatser (inom Star är) O I X.

Så när man har en code share i en PNR är det naturligt att systemet pingar ägaren av flightnumret, i detta fall code share ägaren när SAS EB vill fråga efter en plats.

Eftersom uppgraderingar som oftast tas från befintligt inventory av O, I och X samt att ägaren av det marknadsförda flightnummer (code share) inte äger rätten att "sälja" O, I och X så svarar systemen nej. Om min teori stämmer så är det helt naturligt för mig att detta inte fungerar. Det är troligtvis också för komplicerat att länka inventory för O, I, X till code share. Till slut vet jag inte hur master inventory som ägs av operating carrier uppdateras när en code share flight säljs, om det är helt dynamiskt eller om det konsolideras med fördröjning. Oavsett, all detta (teoretiskt) är komplicerat nog så det är svårt för operating carrier att lämna över O, I, X inventory till marketing carrier.

"Clear as mud"? :)

Det är en möjlig förklaring, men då skulle det ju inte gå att göra awardbokningar med en annat bolag heller. Eftersom uppgraderingar tas ur samma inventory som awards vore det ju rimligt (?) att ha det i samma system.
 

Senator

Moderator
Det är en möjlig förklaring, men då skulle det ju inte gå att göra awardbokningar med en annat bolag heller. Eftersom uppgraderingar tas ur samma inventory som awards vore det ju rimligt (?) att ha det i samma system.

Men awardbokningar tas från Operating Carrier. Man bokar inte awards från en Marketing Carrier. I Jacobs fall plingar systemet mot tillgänglighet från Marketing Carrier och inte Operating Carrier och får ett nej. Då Operating Carrier inte äger PNR kan man logiskt inte pinga mot deras inventory.. Är du med i resonemanget?
 

fcx

Medlem
Men awardbokningar tas från Operating Carrier. Man bokar inte awards från en Marketing Carrier. I Jacobs fall plingar systemet mot tillgänglighet från Marketing Carrier och inte Operating Carrier och får ett nej. Då Operating Carrier inte äger PNR kan man logiskt inte pinga mot deras inventory.. Är du med i resonemanget?

Säg att du gör en awardbokning med EB på en LH-flight. Det är analogt med att SK är "marketing carrier" och LH är "operating carrier"?
 

Senator

Moderator
Säg att du gör en awardbokning med EB på en LH-flight. Det är analogt med att SK är "marketing carrier" och LH är "operating carrier"?

Tror vi måste enats om begreppen här :) Flygbranschen använder begreppen som jag uppfattar det:
Marketing Carrier för den som har sålt en Code Share flight
Operating Carrier för den som flyger en Code Share flight

Så om vi tar det du talar om som ett exempel: ARN-FRA, SAS är Marketing Carrier på SK3611 och den flygs av Lufthansa som LH809. På denna resa vill du som EuroBonus medlem gärna ha en plats på poäng. Då köper du en plats på LH809 och inte SK3611 eller hur? Det finns inget Award inventory på SK3611. Är du med?
 

fcx

Medlem
Tror vi måste enats om begreppen här :) Flygbranschen använder begreppen som jag uppfattar det:
Marketing Carrier för den som har sålt en Code Share flight
Operating Carrier för den som flyger en Code Share flight

Så om vi tar det du talar om som ett exempel: ARN-FRA, SAS är Marketing Carrier på SK3611 och den flygs av Lufthansa som LH809. På denna resa vill du som EuroBonus medlem gärna ha en plats på poäng. Då köper du en plats på LH809 och inte SK3611 eller hur? Det finns inget Award inventory på SK3611. Är du med?

Nu är jag med. Blev tydligen för sent igår :)
 
Toppen