Senaste nytt

Turkish Airlines "uppdaterar" Miles&Smiles

PYRZ

Medlem
Enligt pressmeddelande så kommer det bli ändringar i M&S inom det närmaste. Inte så mycket detaljer men det gäller ändringar i både intjäning och användning av miles. Bland annat:

* En updaterad award chart både för TK och *A
* Fler award platser
* One way award till 50% av poängen så att man kan blanda business/economy.
* Intjäning baserad på bokningsklass, istället för eco/business som det är idag.
* Minimiintjäning 600/1000 miles på inrikes resp internationella flighter.

Återstår att se detaljer samt datum på när detta kommer börja gälla.

Turkish Airlines - Soon, a new era will begin at Miles&Smiles - and novelties will come with it. - turkishairlines.com
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Tolkar detta som försämringar. Förmodligen kommer de billiga 70K awardbiljetterna i Business till USA och Asien att försvinna. 100% intjäningarna i Economy är nog den största fördelen med programmet, så tas dessa bort ser jag inget skäl till att fortsätta kreditera till programmet.

Hade hellre sett att de höjde nivåerna för status än att sänka intjäningen.
 
Last edited:

andyp

Medlem
Dette er garantert IKKE gode nyheter for de som samler "tyrkere"
Når poenguttak skal være harmonisert med Star Alliance blir poengprisen desto høyere (TK sponser ikke pax som vil reise på Star Alliance awards). Samtidig med dårligere poengopptjening på billige billetter blir dette nærmest MM-light å regne.
Ventet egentlig på dette da TK har vært alt for snille med både enkel statusmatch (2 års varighet), 27,5 K poeng for å beholde gull er nesten like enkelt som Aegean, latterlig billig poenguttak og god opptjening på eget metall. Samlet var dette for godt til å være sant. Så får man bare være glad man hoppet av TK for en stund siden :)
 

PYRZ

Medlem
Ändringarna i programmet är nu klara och gäller from 1:a Juni. TK tycker att det är så stora förändringar att man har skapat en ny websida som förklarar "nya" M&S programmet.

http://www.new-milesandsmiles.com/index_en.html

Som befarat så blir det för det mesta försämringar, tex poängintjäning på W, P klass, endast 25% mm. Awarbiljetterna kostar mer mm...
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Mycket trista försämringar, men så länge de behåller nuvarande statusnivåer kan jag leva med att man tjänar mindre miles. Business Class ger fortfarande 160% intjäning för de billigaste biljetterna, så det bör inte vara svårt att återkvala. Elite Plus blir dock svårt att nå nästa år. Awardtabellen är faktiskt förbättrad då de har sänkt priserna på *A awards.
 

johhenrik

Medlem
Upgrades verkar vara samma pris va? Jag antar den där uträknaren beräknar upgrade på round-trip, annars har de ju dubblat priset.
 

Jonas C

Medlem
Upgrades verkar vara samma pris va? Jag antar den där uträknaren beräknar upgrade på round-trip, annars har de ju dubblat priset.

Ja en upgrade kostar hälften så mycket som en Capacity Controlled award. Men varför slösa miles på dessa när man kan flyga First till Dubai för 71K miles ;)
 

johhenrik

Medlem
Well, jag var mer intresserad av att veta än att använda om jag ska vara ärlig. :) Det står inte om det gäller one way eller return. :)
 

PYRZ

Medlem
Har resa bokad i J klass till BKK innan ändringen så jag får 200%, vilket jag behöver för åtekval till Elite. Synd att man inte kommer få 100% på de billiga economy biljetterna, som var hur bra som helst :)
 
Toppen