Senaste nytt

Swiss till Chicago - Fistad prissättning?

Förstår mig inte på Swiss

Söker i maj och juni sträckan ARN-ORD i olika varianter

Utresa - riktigt billiga stolar - kan boka First för 17'
Hemresa - snordyrt - economy flex för 36' billigast - business flex för 45'

Vad gör jag för fel eller varför är det en sån sjuk spread på ut- och inresa? Konstant över hela två månader? :confused::confused::confused:
 

Senator

Moderator
Förstår mig inte på Swiss

Söker i maj och juni sträckan ARN-ORD i olika varianter

Utresa - riktigt billiga stolar - kan boka First för 17'
Hemresa - snordyrt - economy flex för 36' billigast - business flex för 45'

Vad gör jag för fel eller varför är det en sån sjuk spread på ut- och inresa? Konstant över hela två månader? :confused::confused::confused:

Married segments.. Datum?
 
Married segments, huh?

Söker alla möjliga dagar i maj och juni, verkar inte spela nån roll då det ser lika illa ut, bara något bättre än uselt runt helger.
 

Senator

Moderator
Married segments, huh?

Söker alla möjliga dagar i maj och juni, verkar inte spela nån roll då det ser lika illa ut, bara något bättre än uselt runt helger.

"Married Segments" är en favorit för Swiss där en marknad bara får ett antal platser som man kan sälja till varje pris. Ett exempel skulle vara att ARN-ZRH och ZRH-ORD visar annorlunda tillgänglighet. Om vi tar billigaste affärsklass "P" så skulle kanske ExpertFlyer visa om man söker dessa separat:
ARN-ZRH P5
ZRH-ORD P9
men om man söker ARN-ZRH-ORD så visar man P0. Alltså kombinationen är slutsålt från ARN till ORD via ZRH.

Testade maj själv:

Swiss ut.JPG

Swiss hem.JPG

Kanske inte jättepriser hem, men inte som du ser det i alla fall...

Du har natten mellan lördag/söndag med eller?
 
Du får dessa priser om jag har en stay-over på en vecka, jag söker på 2-4 dagar, vilket ger helt andra priser

Kan en lämplig workaround på married segments vara att enbart boka ZHR-ORD och ORD-ZHR och ta en annan/billigare anslutning?
 

Senator

Moderator
Du får dessa priser om jag har en stay-over på en vecka, jag söker på 2-4 dagar, vilket ger helt andra priser

Kan en lämplig workaround på married segments vara att enbart boka ZHR-ORD och ORD-ZHR och ta en annan/billigare anslutning?

Nu trillade polletten ner.. Utan natten mellan lördag/söndag måste du upp i "B" klass som minimum. Priser under är exkl. skatter och avgifter:
BFFSEW LX B Round-Trip 15294(SEK) E -- / 12M
YFFSEW LX Y Round-Trip 18294(SEK) E -- / 12M
Y77RT LX Y Round-Trip 21934(SEK) E -- / 12M
ZFFSEW LX Z Round-Trip 26180(SEK) B -- / 12M
DFFSEW LX D Round-Trip 31580(SEK) B -- / 12M
CFFSEW LX C Round-Trip 40580(SEK) B -- / 12M
C77RT LX C Round-Trip 42330(SEK) B -- / 12M
J77RT LX J Round-Trip 53210(SEK) B -- / 12M
ARCSE2W LX A Round-Trip 54250(SEK) F 03 / 12M 14
F77RT LX F Round-Trip 81900(SEK) F
 
Aha! Är detta något kopplat till en specifik routing eller är det någon generell Swiss-grej? Om det är det senare faller ju hela grejen med Swiss för mig då jag enbart reser korta resor
 
Hvis du kun er der 2-4 dage og ikke natten mellem lørdag/søndag, så er der kun relativt dyre fares tilgængelige. Hvor meget married segments kan påvirke dette yderligere, med tilgængelige bookingklasser har jeg ikke erfaring med.
fare.png
 

Senator

Moderator
Aha! Är detta något kopplat till en specifik routing eller är det någon generell Swiss-grej? Om det är det senare faller ju hela grejen med Swiss för mig då jag enbart reser korta resor

Nej, detta är allmänt för alla bolag till Nordamerika förutan Norwegian till min vetskap. Visst, det går att hitta billigare, men oftast är resor även i ekonomiklass till USA mellan 3 000 - 5 000kr mer utan lördag/söndag.

Här kan du se ett exempel från samma tidsperiod med och utan lördag/söndag (samma utresedatum i maj)

Utan helg.JPG


med helg.JPG
 
Slået af Senator...

De fleste selskaber "straffer" forretningsrejsende ved at indfører min. stay /natten LØR/SØN så hvis du kun er væk mandag-fredag kommer du i mange tilfælde til at betale for en dyr bookingklasse.
 
Toppen