Australiska sjöräddningen (AMSA) hade den 18:e en presskonferens där det framkom att det
finns data från fler satellitpingar än den sista. NTSB (amerikanska haverikommissionen) har gjort beräkningar där man, utgående från rimliga antaganden om flyghastigheten, har kunnat rekonstruera en trolig väg som planet har flugit. AMSA har sedan utifrån ett antagande om upp till en timmes extra flygtid tills nästa ping skulle ha kommit, och om hur vindar och havsströmmar har varit, definierat sitt sökområde. Det är mycket stort, men samtidigt mycket mindre än de tidigare "korridorerna". Resultatet ser ut så här:
AMSA shows search area for missing Malaysian flight - People's Daily Online
Media kit med fler kartor.
https://drive.google.com/folderview?id=0B4w6RpGjTiQpM1dxMzdSTHRMeW8&usp=sharing
Presskonferensen:
https://www.youtube.com/watch?v=2_O9gUgWV6U
Det är synd att det inte ges mer information om NTSB:s analys, men jag har svårt att tro att de inte skulle ha sitt på det torra. Har planet tagit den sydliga vägen så bör det ha slutat sin färd någonstans vid det där området. Förhoppningsvis hittar man något snart och då börjar arbetet med att komma på hur man kunde hamna på den kursen. Antagligen kommer det att hänga på om FDR och CVR ("den så kallade svarta lådan" på journalistiska) kan hittas. AF447 visade att det finns en chans, även på djupt vatten och långt i efterhand.
Det är riktigt bedrövligt hur dåligt globala medier sköter det här. Man får rota på twitter och i obskyra bloggar med ibland lika obskyra spekulationer för att ens hitta vad som
officiellt har släppts från myndigheterna i alla inblandade länder.
EDIT: Okej, jag får ge mig lite. Nu körde CNN precis samma sak som jag beskriver ovan. Men det är märkligt att man inte gör en större grej att man har lyckats extrahera mer information från satellitpingarna.