Senaste nytt

Jämförelse mellan United Mileage Plus och Lufthansa Miles&More

Dr. Miles

Expert
Uttagning av bonusresor hos Star Alliance partner flygbolag:

United Mileage Plus *1Lufthansa Miles&More *2
Europa-Nordamerika140.000 miles i Business
220.000 miles i First
105.000 miles i Business
170.000 miles i First
Europa-Sydafrika110.000 miles i Business
200.000 miles i First
105.000 miles i Business
170.000 miles i First
Europa-Norra Asien150.000 miles i Business
230.000 miles i First
135.000 miles i Business
210.000 miles i First
Europa-Sydostasien170.000 miles i Business
230.000 miles i First
135.000 miles i Business
210.000 miles i First
Europa-Sydamerika175.000 miles i Business
250.000 miles i First
135.000 miles i Business
210.000 miles i First
3 regions award185.000 miles i Business
290.000 miles i First
Bränsletillägg på
bonusresor?
NejJa *3
(Det finns möjlighet att betala
bränsletillägg och skatt med miles
på bonusresor inom Europa)

Skillnaden av miles är mellan 5.000 - 50.000 miles. Med tanke på att man inte behöver att betala bränsletillägget, kan man köpa till de miles. Med 4.000 SEK kan man köpa ca 28.000 UA miles vid 40% bonus miles kampanj.*4

En stor nackdel för Miles&More är 3 regions award. Det blir rejält dyrt när man passerar en tredje zon.

Annan aspekt är som United Mileage Plus Premier 1K får 6 st Global Premier Upgrade per år och Miles&More Senator får 2 st eVoucher vartannat år.

United Mileage Plus Premier 1K *5Miles&More Senator *6
Kvalifikation100.000 miles eller 120 segments per år100.000 miles
Förlängning100.000 miles eller 120 segments per år100.000 miles inom två år
Status gäller1 år2 år
Upgrade voucher6 st per år2 st varje gång man kvalificerar sig
(vartannat år)
Antal Upgrade voucher behövs för en longhaul flight1 st2 st
Vilka flygbolags flygning man kan använda Upgrade voucher?United
Copa
Lufthansa
Adria Airways
Croatia Airlines
Austrian
Brussels Airlines
LOT
Lufthansa
Luxair
Singapore Airlines *7
SWISS
Går det att uppgradera flera segment med en Upgrade voucher?JaNej
Elite status bonus100%25%
Räknas Elite status bonus som status miles?NejJa
Status bonus gäller påAir Canada
ANA
Austrian
Brussels Airlines
Copa
Lufthansa
SWISS
United
US Airways
Adria Airways
Air Canada
Air Dolomiti
Austrian Airline
Brussels Airlines
Croatia Airlines
Germanwings
Lufthansa
LH Regional
LH Private Jet
LOT Polish Airlines
Luxair
SWISS
United Airlines
US Airways
Companion award för mindre milesNejJa
Companion award gäller påLufthansa
Luxair
SWISS
Austrian
LOT
Brussels Airlines
Croatia Airlines
Adria Airways Germanwings

*1 United Mileage Plus - Travel and Upgrade Award Charts
*2 Miles&More - Star Alliance flight award chart
*3 Miles & More - Carry on paying your taxes with miles
*4 Buy miles kostnadskalkyl
*5 United Airlines - Premier status qualification requirements
*6 Miles & More - Miles & More status levels
*7 A380*G:s inlägg http://www.businessclass.se/forum/s...age-plus-lufthansa-miles-more.html#post223101
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Finns rapporter på FT om lyckade upgrade med eVoucher på Singapore Airlines.
Companion award bör nämnas i tabellen, det är en så pass bra förmån.
Vi får även se vad Selections hos M&M bidrar med.

Tack. Jag har uppdaterat tabellen.
Jag är mycket tacksam om du kan bidra med andra uppgifter inom Miles&More. Jag är trots allt inte så bekant i det programmet.
 

Alx

Medlem
Tack Dr. Miles för en tydlig och informativ jämförelse. Det ger lite perspektiv till den totala besvikelsen vi UAMP-anhängare drabbades av när deras senaste "enhancement" träde ikraft.

Nu när stormen har lagt sig och jag för egen del har vägt för- och nackdelar så har jag kommit fram till att för mig och min sambo är alternativen till United Mileage Plus så gott som obefintliga även efter försämringen. Det som väger tyngst är just fritt från bränsletillägg, vissa fördelaktiga regioner för poänguttag och 100% statusbonus.
 

Senator

Moderator
En mycket bra tabell Doktorn...

Dock är jämförelsen gällande statusbonusen lite skev anser jag. Miles & More har alltid fokuserat mer på kabinbonus medan United MP (samt alla andra amerikanska bolag och även BA) har fokuserat mer på statusbonus. Nu har dock UAMP också ökat fokus på kabin - också för t.ex. Swiss, Lufthansa och ANA.

Dock verkar UAMP enbart höja kabinnivåer för bolag man har ett nära samarbete med genom Joint Ventures. Där är Miles & More mer konsekvent att alltid ge t.ex. 300% på alla förstaklassresor med alla bolag inom alliansen.

Så länge man inte implementerar EQM krav eller revenue krav utanför USA är UAMP ett bra program också här i Europa. Dock är nog tumregeln om att använda programmet för det bolag du åker oftast med lämpligast med några undantag.

Till slut, min högst personliga åsikt till kvaliteten på UA GlobalFirst och American Airlines International First. Att dela ut "Systemwide Upgrade" förmåner till statuskunder verkar vara populärt för alla. En möjlig konsekvens av detta är att få, om några köper en resa i förstaklass men uppgraderar. Så om ingen köper produkten för pengar, investerar man hellre inte kanske. Under mina senaste resor med uppgraderade United och American produkter i affärsklass anser jag att dessa håller en bra standard; som BA, LH, AF, KLM och dyl. Dock investerar inte United och American lika mycket i försklasskabinen och hela kundupplevelsen som t.ex. Air France, Lufthansa, Swiss och delvis BA.

Så om någon undrar på varför United GlobalFirst skulle vara så mycket sämre än t.ex. Lufthansa och Swiss skulle det vara en möjlig förklaring. Varför investera i en produkt man skänker bort?
 

Dr. Miles

Expert
En mycket bra tabell Doktorn...

Dock är jämförelsen gällande statusbonusen lite skev anser jag. Miles & More har alltid fokuserat mer på kabinbonus medan United MP (samt alla andra amerikanska bolag och även BA) har fokuserat mer på statusbonus. Nu har dock UAMP också ökat fokus på kabin - också för t.ex. Swiss, Lufthansa och ANA.

Dock verkar UAMP enbart höja kabinnivåer för bolag man har ett nära samarbete med genom Joint Ventures. Där är Miles & More mer konsekvent att alltid ge t.ex. 300% på alla förstaklassresor med alla bolag inom alliansen.

Det är just min poäng.
Förr gav United Mileage Plus max 175% för First class, numera ger de 250% på United, Lufthansa, SWISS och ANA flygningar. Då blir det totalt 350% för United Mileage Plus 1K och 325% för Lufthansa Miles&More Senator.

I Business class blir det
  • mellan 200-275% för United Mileage Plus 1K
  • mellan 125-225% för Lufthansa Miles&More Senator
 
Last edited:

Senator

Moderator
Det är just min poäng.
Förr gav United Mileage Plus max 175% för First class, numera ger de 250% på United, Lufthansa, SWISS och ANA flygningar. Då blir det totalt 350% för United Mileage Plus 1K och 325% för Lufthansa Miles&More Senator.

Men anslutningsflygen för mig på Miles & More genererar väldigt mycket poäng. T.ex. skulle jag åka Swiss F från Zurich men åkte ARN-MUC-ZRH skulle det bli 5 000 miles, det blir det inte på UAMP.

För att göra det mer komplicerat :)

UAMP 350% på¨United gäller enbart på F, A (3-cabin Global First)*
* United Airlines - United Airlines

Medan jag kan åka USA runt på A-klass med på United och få 325% till Miles & More :) "It is crazy man"! :)

Så min egen tumregel gick åt skogen... på en gång... och jag dödade den själv!
 

Alx

Medlem
När vi ändå är inne på kabinbonus så bör man ta med i beräkningen hur många poäng som ges på billiga ekonomibiljetter. Där är United mer generösa än Lufthansa. Detta är kanske särskilt viktigt för de av oss som betalar alla biljetter privat och således antagligen skumpar runt i economy/business discounted med jämna mellanrum. Lufthansa är dock något generösare i premiumkabinerna. Hade jag alltid rest LH-group i F-klass eller de dyrare bokningsklasserna för C-klass hade kanske Miles&More varit mer intressant.

Resonnemanget att de amerikanska flygbolagen skulle satsa mindre på sina premiumkabiner med anledning av upgrades och försäljning av sistaminuten-upgrades kan kanske stämma. Men haltar i så fall betänkligt när det kommer till C-klass. Hur många eurocent har Lufthansa satsat i sin C-kabin det senaste årtiondet? Personligen tror jag att det snarare handlar om olika prioriteringar för framtiden.

Det skulle vara intressant att se tillförlitliga uppgifter om hur stor andel revenuebiljetter som säljs i United resp. Lufthansa F.

Rent servicemässigt skulle jag vilja påstå att amerikanerna jobbar på att förbättra nivån medans européerna verkar försöka bromsa sig ur uppförsbacken. Även om amerikanerna på vissa punkter har en bit kvar till sina europeiska kollegors F-klassupplevelse. I synnerhet på marken.
 

Senator

Moderator
Senator,

Vad innebär detta konkret? Kan man på ett kostnadseffektivt sätt flyga A domestic med United i USA och samla 325% till M&M? Har du förslag på några lämpliga rutter?

Liten förklaring, det är halvkomplext :)

Innan 1 juli, 2011 när Star Alliance Joint Venturen lanserades och innan United och Continental hade integrerats fullt ut bokades nästan alla 2-klass United inrikesflyg i förstaklass i bokningsklass "A" eller "F". Bokade man ett 3-klass flyg, bokades förstaklass också i "A" och "F" medan affärsklass i dåvarande "Z", "D", och "C". Minns inte att United hade "J". Några undantag fanns som om ett flightnummer som t.ex. UA941 som både används på rutten DEN-ORD-FRA men första segmentet DEN-ORD är en A319 med 8 stolar i Inrikes Förstaklass så fick man samma bokningsklass som på långsträckan ORD-FRA t..ex. "Z".

När man sedan introducerade Joint Venture samt Continental och United sammanslogs 100% harmoniserade man inom JV alla bokningsklasser (några undantag) och även inrikesresor inom USA använder hela skalan i Inrikes Förstaklass. Det vill säga att på t.ex. samma rutt idag DEN-ORD UA533 som är en A320 med 12 stolar, hela registret av affärsklass och förstaklass bokningsklasser finns att köpa.

Det vill säga att i rangordning, säljs P, Z, D, C, J, A, F. Så denna flight kan visa inventory:
P2, Z4, D5, C6, J9, A6, F9

Tyvärr har jag inte hittat några bra "A" class deals inrikes på ett tag. Förra året hittade jag Fort Myers (RSW) till Anchorage (ANC) för $1,500 med massive routing via RSW-EWR-DEN-SFO-ANC men den är borta nu.

Så, jagar man inte HON Miles på M&M, skulle t.ex. en resa till San Fran (SFO) se ut så här i teorin:
ARN-GVA-ZRH-MIA-EWR-IAH-SFO

Då bokas inrikesdelarna som "A" och M&M krediterar:
MIA EWR 1085 mi x 325% = 3526
EWR IAH 1400 mi = 4550
IAH SFO 1635 mi = 5314
13 390 en väg eller 26 780

ARN-GVA-ZRH-GVA-ARN ger 8 750
ZRH-MIA-ZRH ger 15 837 x 2 = 31 674

Så (i teorin, har inte kollat routingregler för förstaklassresan) blir det 67 204 M&M miles för ca 36 000kr som är hyfsat mot SEN kortet.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Gällande just M&M och "billiga" statuspoäng (300% resor) är tyvärr US Airways bortfall en förlust. "In the good ol' days" har jag åkt DCA-CLT-SFO för $350 envägs med massor av poäng (325%). Detta är ett skäl att jag har lagt mycket av min business till BA/AA senaste 18 månader. Svårt att hitta värde på samma sätt numera.

Min strategi är en resa per år till USA med Swiss/Lufthansa när jag har business eller privata skäl att vara där, optimera denna som ovan för mitt Senatorkort. Jag hoppas att när Lufthansa har "right-sized" verksamheten och har hittat rätt strategi igen kommer man inse vilken tillgång M&M är, att kunder är bra att ha, och att konkurrensmässigt ligger man helt fel så jag tänker behålla mitt kort några år till med ovan strategi.
 

Dr. Miles

Expert
Jag hoppas att när Lufthansa har "right-sized" verksamheten och har hittat rätt strategi igen kommer man inse vilken tillgång M&M är, att kunder är bra att ha, och att konkurrensmässigt ligger man helt fel så jag tänker behålla mitt kort några år till med ovan strategi.
Ja, det vore tragiskt om Senator inte är Senator längre. ;)
 
Toppen