Senaste nytt

Business och First på 50-60 talet ?

johannesa

Medlem
De här är ju lite kul, inte minst med tanke på diskussioner om A380 och Suites och what have you. Från 1949 resp. 1954:
1949 uk ad for b3377.jpg 1954 overnite europe private stateroom b377.jpg
 

Jacob

Medlem
Jag undrar om det ens fanns någon kabinuppdelning på 50-talet, jag tror de flesta flygbolag bara hade en kabinklass eftersom det ändå var så pass dyrt att flyga att endast ett fåtal kunde göra det. Men bilder från den generella kabinservicen finns definitivt att hitta. Det var väl först framåt 60-70-talen som folkflyget började komma igång då det också blev relevant att ha en mer avskild klass för de som ville resa mer bekvämt eller kunna jobba ostört.

Business class kom först på 80-talet. Ett antal flygbolag bråkar om vem som var först, lite beroende på hur man ser på det, däribland SAS som introducerade EuroClass år 1981.
 

Albin

Medlem
Jag får inte dina länkar att fungera Jacob.. kommer till SAS bildsida, men inga bilder visas utan endast en error-sida.
 

Jacob

Medlem
Är det inte för härligt med "Scandinavian Country Buffet" ombord på SAS år 1969. :)

170406_02.jpg
Foto: SAS Group

Redan på 50-talet fanns "fully flat" ombord. Cirkeln kanske snart är sluten... :p

293076_01.jpg
Foto: SAS Group
 
Toppen