Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

A

Aurora

Guest
Då borde någon ha tagit på sig attentatet nu. Ingen idé att göra en sån här grej om det inte finns en plan för att det ska leda till nåt,

Jepp. I tillegg bør jo registrert stjålne pass kjøre i gang noen varsellys når de scannes på flyplassen? Men det er utvilsomt merkelig at to stk reisende hadde utført Id-tyveri.

Rart de ikke har funnet vraket enda heller. Det har jo gått mange, mange timer nå (10+?) i et område med god radardekning.
 
Det är mycket mycket konstigt att inget nödrop(Mayday) har hörts!
Nästan oavsett vad som händer på 10000 meters höjd så har man "gott" om tid att försöka lösa problemet.
Det är trots allt 1 mil ner till marken.
 

Nemo

Medlem
Det är mycket mycket konstigt att inget nödrop(Mayday) har hörts!
Nästan oavsett vad som händer på 10000 meters höjd så har man "gott" om tid att försöka lösa problemet.
Det är trots allt 1 mil ner till marken.
Ja, du har åtminstone 40 sekunder vid intakt flygplanskropp.
(Tvärdykning 900 km/h).
 

MLE

Medlem
Flight MH370 till Peking befaras ha störtat i havet.Nu utreds två mystiska passagerare.
På passagerarlistan finns två personer som inte fanns ombord – men som fått sina pass stulna.

Italienaren Luigi Maraldi, 37, var den enda italienska medborgaren på passagerarlistan. Men hans far, Walter Maraldi, säger till NBC News att sonen är vid liv och att han befann sig på semester i Thailand vid tidpunkten för olyckan.
– Luigi ringde oss i morse för att försäkra oss om att han mådde bra. Då visste vi inte ens om olyckan. Tack vid Gud att han hörde talas om detta innan oss, säger Walter Maraldi.
Enligt pappan blev Luigi Maraldis pass stulet i Thailand för ett år sedan.

Samma sak gäller en österrikisk medborgare som fanns med ombord på passagerarlistan. Enligt det österrikiska utrikesministeriet har polisen varit i kontakt med den utpekade personen - som har fått sitt pass stulet för två år sedan under en resa i Asien, rapporterar NBC News.


Klingar ju illa om inte annat...
 

vicce

Medlem
Flight MH370 till Peking befaras ha störtat i havet.Nu utreds två mystiska passagerare.
På passagerarlistan finns två personer som inte fanns ombord – men som fått sina pass stulna.

Italienaren Luigi Maraldi, 37, var den enda italienska medborgaren på passagerarlistan. Men hans far, Walter Maraldi, säger till NBC News att sonen är vid liv och att han befann sig på semester i Thailand vid tidpunkten för olyckan.
– Luigi ringde oss i morse för att försäkra oss om att han mådde bra. Då visste vi inte ens om olyckan. Tack vid Gud att han hörde talas om detta innan oss, säger Walter Maraldi.
Enligt pappan blev Luigi Maraldis pass stulet i Thailand för ett år sedan.

Samma sak gäller en österrikisk medborgare som fanns med ombord på passagerarlistan. Enligt det österrikiska utrikesministeriet har polisen varit i kontakt med den utpekade personen - som har fått sitt pass stulet för två år sedan under en resa i Asien, rapporterar NBC News.


Klingar ju illa om inte annat...

Låter ju inte speciellt bra om det har varit två personer med på planet med stulna pass, oavsett om de är orsaken eller inte till kraschen.
 

henrik l

Medlem
Låter ju inte speciellt bra om det har varit två personer med på planet med stulna pass, oavsett om de är orsaken eller inte till kraschen.

Inte för att jag har så bra koll på hur informationsflödet ser ut när det gäller stulna pass, men man kan ju tycka att någonstans i något system borde det plinga till om det är något skumt med passet. Men det bör ju finnas ett antal parametrar som bör kunna kontrolleras.

Lite OT kanske. Nu hörde jag iofs på radio förra veckan, angående "borttappade" pass att det vanligaste är att det är en look-alike som försöker använda det "borttappade" passet. Då kan man ju tycka att det borde plinga till i datorn hos passkontrollanten när någon försöker ta sig in i landet med ett borttappat pass. Men detta kanske är att ställa lite för höga krav på beställarkompetensen av IT-system. Polisen har ju visat att dom inte är några stjärnor på det.
 

agehall

Medlem
Det är mycket mycket konstigt att inget nödrop(Mayday) har hörts!
Nästan oavsett vad som händer på 10000 meters höjd så har man "gott" om tid att försöka lösa problemet.
Det är trots allt 1 mil ner till marken.

Just av den anledningen så finns det nog tyvärr bara ett scenario för hur flighten slutade, tyvärr.

Hur djupt är vattnet där nere? Ska vi vänta oss en ny AF447-skatt-sökning eller kommer de att på rimlig tid kunna hitta vraket? Det är ju trots allt ganska viktigt att hitta vad som nu finns kvar så att vi får reda på orsaken till denna tragiska händelse.
 

jth

Medlem
Inte för att jag har så bra koll på hur informationsflödet ser ut när det gäller stulna pass, men man kan ju tycka att någonstans i något system borde det plinga till om det är något skumt med passet. Men det bör ju finnas ett antal parametrar som bör kunna kontrolleras.

Såvitt jag vet finns det inga samordnade internationella system för att spåra borttappade eller stulna pass, förutom det som finns i Schengenområdet. Därför är det mer eller mindre fritt fram att åka runt i övriga världen med ett falskt pass om du inte försöker åka till landet som utfärdat passet, de kan ju givetvis se att det är ogiltigt.

Att det fanns en person ombord med falskt pass hade man kunna förbise, det är nog trots allt vanligare än vi kan tro. Men att det var två personer är ju onekligen suspekt.
 

Paby

Medlem
Det är mycket mycket konstigt att inget nödrop(Mayday) har hörts!
Nästan oavsett vad som händer på 10000 meters höjd så har man "gott" om tid att försöka lösa problemet.
Det är trots allt 1 mil ner till marken.

Gällande nödanrop så är kommunikation med ATC prioritet 3) för piloter efter att 1) flyga flygplanet och 2) navigera flygplanet. Om man är fullt upptagen med 1) så prioriterar man (riktigt) bort 2) och 3).

Hur "gott" om tid man har hänger också på hur besättningen agerar om man råkar i problem. Tyvärr finns ett flertal psykologiska mekanismer som kan göra att piloter kommer till en bestämd uppfattning om hur dom ska lösa ett problem och implementerar sin "lösning" med en dåres envishet trots att signaler tyder på att "lösningen" inte fungerar. Till slut blir "lösningen" det som dödar.

Det var vad vi såg på AF447. "Lösningen", att öka anfallsvinkeln, implementeras mot problemet och man anser sig ha "gott" om tid. Eftersom det är "lösningen" man implementerar sänds inga anrop om att man har problem - man är bergsäker på sin "lösning". Till slut så svänger pendeln våldsamt och "lösningen" blir till dödsdom när maskinen stallar irreversibelt. En stall med en så stor maskin gör att man kan tappa tiotusentals fot så våldsamt och så snabbt att man inte längre har "gott" om tid att göra ett mayday-anrop.

Vad som har hänt i det här fallet återstår att se. Vi lär få veta, men det kan ta tid.
 
Last edited:
Toppen