Senaste nytt

Negraderad Business till Economy Göteborg-London

hagward

Medlem
Jag flög nyligen GOT-LHR med BA och blev nedgraderad vid check in pga av överbokning. Jag blev lovad en voucher på 300 kronor direkt för vilka jag skulle kunna köpa saker ombord, plus mellanskillnaden, vilken jag skulle få senare. Dock låg deras system nere och de sa att jag skulle få vouchern först på Heathrow. När jag gick till deras desk där förklarade dom för mig att jag var tvungen att jag var tvungen att göra detta online.

Vilket jag gjorde. Och enligt BA's kundtjänst är det endast biljettens pris, minus flygskatt och tillägg, och endast halva vägen (vägen hem fick jag sitta i business), de hänvisade till EU's regler 261/2004. Förutom de 300 kronorna skulle jag få 18 pund, 200 kronor.

Någon som vet ifall detta är enligt reglerna? Låter väldigt snålt.
Det jag kan läsa i EU-regulationen är att jag ska få 30% av det totala priset, det står inget specifikt ifall man bara blir nedgraderad ena vägen, eller att det bara gäller flygpriset, minus skatter och tillägg.

Tack
 

MarcusC

Medlem
Inte expert heller...men detta låter allt annat än ok, Tyvärr är det säkert så Menzies som väl sköter BA på Landvetter inte kan hantera detta så bra...men samtidigt ingen ursäkt och dålig info/ersättning till dig. Förhoppningsvis om du claimar/kontaktar BA direkt att de ger "korrekt" ersättning?!
 

hagward

Medlem
Det är var en betald biljett. Nu har de, utan att jag godkänt återbetalningen fört tillbaka 200 kronor till mitt konto.

När jag läser 261/2004 står det 30% av ticket price, borde det inte inkludera skatter och flygplatsavgifter också?

Enligt BA är det inte så.
 
Toppen