Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Bamsefar

Medlem
Precis som AABack2ARN skriver så finns det tidpunkter som är mera kul rent ekonomiskt. Ett magiskt datum, har det visat sig, är den 16e September då hotellens priser droppar rejält. Kan vara bra att hålla i bakhuvudet. September har för övrigt bäst väder om du frågar mig, men precis som AABack2ARN skrev: Året runt fungerar fin-fint. Jag har varit på Hawaii i December, Januari, Mars, Juli, Augusti och September. Det skiljer kanske 2-3 grader i temp i luften och i vattnet - större skillnad är det inte. Alltså 22-25 grader i havet, och 23-26 i luften typ. Till Hawaii kan man alltid åka ;-)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bamsefar

Medlem
Hotell har vi inte diskuterat sådär jättemycket. Så här kommer några tips, och några "don't do this":

Maui:

1) Four Seasons Maui at Wailea, se till att boka Club Floor (kostar förvisso extra), och njut av hur det skall vara på Maui enligt mig. Grand Wailea som ligger nästgårds är inte alls värt sina pengar - man kan gå till de hotell som ligger i Wailea - och äta mat på t.ex. resturanger osv. så flexibelt är det. Men Four Seasons is da shit på Wailea helt klart.

2) Marriott i Wailea: Okej, det ligger nära Shops at Wailea (ett lokalt liten trevlig öppen galleria med småbutiker, rena turistfällan alltså - men ändå trevlig att gå omkring bland butiker och titta), det ligger nära beachen, och har okej priser. Duger som budget om man inte tar sig råd att bo Four Seasons.

Honolulu:

1) Sheraton Waikiki - helt klart club floor (eller vad det nu heter), så man får frulle och snacks på eftermiddagen i skybaren högst upp i hotellet - så man slipper alla småbarn som bombar i allafall under frukosten. Skän infinity pool med bean bags - ligger med beachen på var sin sida. Och har en liten galleria bakom sig med några rätt okej resturanger för lunch typ. Lagom?

2) Marriott Waikiki - nej låt bli.

3) JW Marriott Ihalina - NEJ NEJ NEJ - ligger så fullständigt off att inte ens SPA delen, som är okej, väger upp. Misstag big time, och det kostar lika mycket som att bo vid Waikiki. Och stranden är inte i närheten av lika cool som Waikiki.

Förvisso är Waikiki en rejäl turistfälla, men kom igen är du i Honolulu så kommer du vilja vara på Waikiki någon dag i alla fall. Men missa för 17on inte resten av ön för det ;-)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för att bo condominiums när man är på Hawaii (i synnerhet öarna utanför Ohau). Mer plats, oftast betydligt mer prisvärt - men i stort sett befriat från amenities... Pool har dock de flesta ställena. Hotellens restauranger och stränder kan man nyttja i alla fall. ALLA stränder är pubilka på Hawaii.

Kauai - Rekommenderar att bo i Poipu på södra sidan av ön
Maui - Bo i södra Kihei / Wailea. Riktigt härliga stränder i slutet av vägen och oftast torrt och fint väder. Jag tycker personligen inte om Lahaina/Kaanapali på den nordvästra sidan av ön annat som en dagsutflykt från Kihei.
Hawaii - Bo i Kona. De bästa stränderna är dock norr om flygplatsen och tillhör de stora resorterna (men som sagt alla ständer är publika)

Ohau tycker jag man skall bo i Waikiki, det tillhör när man är på Hawaii. Vill man bo norra sidan fungerar Kailua mycket bra. Dock skall man, som skrivs ovan, för tusan inte missa resten av ön.

Hyrbil är att rekommendera på Ohau medan det är i det närmaste ett krav på de andra öarna.
 

Senator

Moderator
Kailua är även mitt favoritställe. Jag har bara hyrt villa där när barnen varit med och det har varit toppen. Stranden är outstanding där.
Finns det även något bra hotell i Kailua?

Inte till min vetskap. Det perfekta är att vakna med soluppgång i Kailua och titta på solnedgången på Waikiki :) det sista är det bästa med Waikiki...
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns mycket bra med Waikiki, inte minst ett mycket bra restaurangutbud. Stranden är betydligt bättre (om än fortfarande turisttät) bort mot Hilton Hawaiian Village.

Avseende hotell i Kailua tror jag det finns något stackars sunkigt ställe i Kanehoe (närmare militärbaserna) men ingen resort vad jag vet - har dock inte efterforskat det i detalj heller.
 

Alf

Medlem
Jag har bott på både Waikiki och i Kailua och det är två helt olika upplevelser. Vill man ha folkliv och nära till restauranter och shopping och folkliv är det Waikiki som gäller. Vill man ligga på beachen är det som i en sardinburk.

Vill man ha en avskilt boende i ett lugnt och mysigt område hyr man ett hus i Kailua. Perfekt om man har barn eller är två familjer.
Man går ner till en av de bästa stränder som finns med hur mycket ledig plats som helst där man får vara för sig själv. Maten får man fixa själv eller ta bilen till någon restaurant.

Det är bara att välja det som passar bäst. Platsen är helskön trots all turism. Nackdelen är den långa resan.
 

Senator

Moderator
Stranden i Kailua är underbar. "Buzz" som ligger på stranden är bra och mysigt. Jag körde fröken till jobbet varje morgon på flygplatsen, vilken "commute" hon har :) kopiöst vackert!

Vi bodde någon spontan natt på Hilton Hawaiian Village.... Stort....

North Shore är ett måste... Underbart...
 
Toppen