Senaste nytt

Ut på tur aldrig sur med Norsken

lonewolf

Medlem
Inledning
God kväll till er alla här på BusinessClass.se!
Jag är ny medlem här och vill därför passa på att skriva och publicera mitt första resereportage för er. Eftersom jag studerar sista året på gymnasiet blir det allt för mycket tid nere på marken och nu under 2011 har jag utnyttjat mina lov till att försöka spendera så mycket tid jag bara kan ovanför molnen. Detta reportage kommer visa hur jag valde att avsluta mitt höstlov genom att göra sju flights på tre dagar. Vilket kanske inte är någonting unikt för er, men jag personligen tycker det är ganska bra för en 18-årig student att lyckas med.

Nej, allt för mycket snack. Nu åker vi, vänligen spänn fast era säkerhetsbälten!:)


04.11.11 Stockholm Arlanda ARN - Oslo Gardermoen OSL DY4103
Det är en tidig fredagsmorgon och boarding på Arlanda började 06.35 och dagen till ära var det LN-DYS som skulle ta mig över till mitt andra hem Oslo och Gardermoen Lufthavn. Boarding gick otroligt smidigt och vi lämnade Gate 62 tre minuter före avsatt avgångstid. För er som är intresserade kom DYS:en in från Dubai 06.00

boardingARN.jpg

Det var grått och regn som Oslo bjöd på men det lovades blå himmel och sol i Bodø som jag hade kollat upp på flygningen över till Oslo.

onblocksOSL.jpg

04.11.11 Oslo Gardermoen OSL - Bodø BOO DY380
Efter cirka två timmar på Gardermoen var det dags att sätta kursen norrut ut rättare sagt mot Bodø med LN-NOG. Eftersom jag aldrig hade flugit inrikes i Norge kändes detta som en otroligt speciell flygning. Dessvärre bjöd den på otroligt mycket turbulens och man fick avbryta serveringen två gånger och en gång blev det ett ordentligt hopp i stolen. Men den fina approachen in mot Bodø gjorde så att flygningen fick en fin avslutning och det var betydligt bättre väder där uppe än i Oslo.

landingBOO.jpg

Bodø var en trevlig liten by, och det jag uppskattar med resan dit upp var att man kunde gå in till byn direkt från flygplatsen. Det blev en trevlig promenad på cirka 20 minuter för att även passa på att få lite ljusterapi av solen. (För er som är intresserade ligger Radisson Blu Bodø ligger i mitten av bilden.)

bilde-3.jpg

04.11.11 Bodø BOO - Oslo Gardermoen OSL DY355
Väl tillbaka på Lufthavn Bodø var det dags att ta sig in och försöka ta någonting till lunch. Men konstigt nog var hela flygplatsens betalsystem ur funktion, och därför accepterades endast Norska bankkort. De gick inte ens att ta ut pengar ur bankautomaterna, så det blev ingen lunch utan det fick istället bli en eftermiddags lunch på flyget hem mot Oslo.

bilde-2.jpg

LN-KKN kom in från Oslo på tid och vi lyfte ner mot Norges huvudstad tre minuter före tidtabell och det blev en flygning ner till Gardermoen som bjöd på min bästa solnedgång hittills i livet. Att få ha en hel rad för sig själv, den Norska miljön 10.000 meter under sig och få vara i luften är en underbar känsla - och jag vet inte hur man kan spendera ett höstlov på bättre sätt.
För boendet i Oslo hade jag valt Comfort RunWay som är ett otroligt bra hotell med fantastisk utsikt från rummen för oss som tycker om flyg. 299 NOK per natt fick jag rum för och det var en härlig känsla att få checka in efter 13 timmar ute på tur.

bilde-1.jpg

05.11.11 Oslo Gardermoen OSL - Bergen Flesland BGO DY604
0500 ringde iPhonen denna lördagsmorgon och det var Bergen och Stavanger som skulle få besök av mig. Efter en frukostbuffé och lite fix fix gav jag mig ut till Gardermoen i kylan för att boarda LN-NOQ mot Bergen. Flygningen till Bergen gick snabbt och ingen servering sker på dessa flygningar eftersom de oftast inte tar mer än 50 minuter i snitt. Men jag fick spendera resan över till Norges västkust i back galley och dricka kaffe med besättningen.:)

05.11.11 Bergen Flesland BGO - Stavanger SVG DY130
Efter en stund i Bergen var det dags att flyga en liten tur ner till Stavanger. Flygtiden för sträckan är 25-30 minuter och synd nog var det molnigt och därför gavs det ingen chans att njuta den fina naturen. Men när jag kom till gate var det LN-KKN upptäckte jag som skulle flyga ner mig till SVG, exakt samma flygplan som jag hade flugit med 15 timmar tidigare från Bodø till Oslo. Någon servering blev det inte även på BGO-SVG som är mer än förståeligt men det blev en inspirerande och lärorik pratstund med en ur besättningen på flygningen ner.

bilde-2.jpg

05.11.11 Stavanger SVG - Oslo Gardermoen OSL DY539
Stavanger Lufthavn tycker jag var otroligt mycket sämre än Bergen. Det kändes otroligt öde inne i terminalen och det kändes lättande att få boarda flyget hem till Oslo.

bilde-10.jpg

LN-KHC som är en av de 733:eek:r som är utrustade med winglets Norwegian och bjöd på ett bra avslut på dagen genom en grym approach in till Garermoen i tjock dimma.

bilde-4.jpg

06.11.11 Oslo Gardermoen OSL - Stockholm Arlanda ARN DY816
På söndagen var det dags att flyga hem till sitt riktiga hem Stockholm. Men eftersom jag visste när jag bokade att jag skulle få abstinens över att lämna Oslo hade jag med flit bokat en flight hem vid 1500. Det första jag började med att göra när jag vaknade var att bara njuta av utsikten från rummet och jag lyckades få med ett Norwegian flyg som roterar på 19R med kurs Dublin. Efter Norwegian kom SAS med sin A330 till Newark och när den roterade kändes det som att man kunde ta på vingen nästan vilket var en otroligt cool känsla. Dessvärre hann jag inte få någon bild på det. :(

bilde-5.jpg

Sedan var det dags att bege sig ner till frukostbuffén där jag även passade på att läsa Dagens Naeringsliv och njöt av att ha Gardermoen som utsikt samtidigt.

bilde-9.jpg

Kan varmt rekommendera Comfort RunWay. Vill man bo prisvärt nära Gardermoen är 299 NOK ett otroligt bra pris. Frukostbuffén ligger på 80 NOK i tillägg och middagsbuffén "bl.a Sushibuffé" på 150 NOK.

bilde-6.jpg

Efter lite packning för hemresan på rummet begav jag mig ner i receptionen och checkade ut för att sedan hoppa på shuttlebussen till OSL. Det är alltid en jobbig känsla för mig att lämna Oslo, får alltid abstinens över att flyga hem för jag trivs otroligt bra där borta och när jag sitter på Arlanda Express vill jag ingenting annat än att boka en ny resa över. Men dagen till ära var det LN-DYJ som skulle flyga mig hem till Stockholm efter två stycken helt fantastiska och magiska dagar. Det var trots allt skönt att få komma hem efter att ha varit ute på tur i två dagar.

bilde-7.jpg

Stort tack för mig och jag hoppas att ni uppskattade detta resereportage. Detta var mitt första någonsin och jag lovar att bjuda på flera om ni tyckte denna, trots att det inte var Busniess Class på någon av flighterna. :D Eftersom det är fredag vill jag även passa på att önska er alla en riktigt trevlig helg!
 

MarcusC

Medlem
Trevlig läsning, och fina bilder. Du verkar haft tur med flygvädret ( Ja kanske inte landning i dimma på OSL men det är ju en upplevelse det med). Måste ta en tur upp till Norge och få lite vyer ovanifrån. Har mest bara fått flyga GOT-OSL...
Hade DY wifi på flygen ARN-OSL?
 

lonewolf

Medlem
Trevlig läsning, och fina bilder. Du verkar haft tur med flygvädret ( Ja kanske inte landning i dimma på OSL men det är ju en upplevelse det med). Måste ta en tur upp till Norge och få lite vyer ovanifrån. Har mest bara fått flyga GOT-OSL...
Hade DY wifi på flygen ARN-OSL?

Yupp! ARN-OSL-ARN har alltid WiFi on board! :)
 

J.Myller

Medlem
Trevligt reportage.
Är själv sugen på att återvända till Norge. Har WF kvar sina Summer Pass som dom haft tidigare år? Funderar på att fara runt i Norge någon sommar.


Yupp! ARN-OSL-ARN har alltid WiFi on board! :)

ARN-OSL-ARN har inte alltid WiFi ombord. Kollade senast för någon vecka sedan och då var det ~60% av avgångarna som haft det. Antar att du haft turen att hamna på rätt maskin på dina flygningar. :)
 

lonewolf

Medlem
Trevligt reportage.
Är själv sugen på att återvända till Norge. Har WF kvar sina Summer Pass som dom haft tidigare år? Funderar på att fara runt i Norge någon sommar.


ARN-OSL-ARN har inte alltid WiFi ombord. Kollade senast för någon vecka sedan och då var det ~60% av avgångarna som haft det. Antar att du haft turen att hamna på rätt maskin på dina flygningar. :)

1-0 till dig! :) Men OSL-ARN-OSL ligger som prio på de linjer som ska erbjuda WiFi. Sen har jag som du nämnde haft tur att få ha WiFi på alla mina flights hittills på den rutten. Jag hänger gärna med om du ska satsa på att flyga runt i Norge!
 
Toppen