Senaste nytt

Svarta Listan - Råd & Rön

kristerj

Medlem
Följande flygbolag finns upptagna i Råd & Röns "Svarta listan" över flygbolag som ej följer ARNs rekommendationer:

- Air Baltic*
- British Airways*
- EasyJet*
- Primera Air*
- Rossiya Airlines
- Thomas Cook Airlines
- Turkish Airlines*
- Vueling
- Wizz Air*

* anger att bolaget förekommit på listan tidigare under de senaste två åren

Källa: Råd & Rön nr 2 2014

Intressant att notera är att Ryanair inte finns med längre, utan har valt att följa ARNs rekommendationer - charmoffensiv mot kunderna? Personligen tycker jag det är trist att ett bolag som BA finns med här - jag trodde nog bättre om dem :(
 

Dr. Miles

Expert
Om listan stämmer, Ryanair och Norwegian sköter sig bättre nuförtiden efter de har fått ARN:s beslut.

Intressant att notera är att Ryanair inte finns med längre, utan har valt att följa ARNs rekommendationer - charmoffensiv mot kunderna? Personligen tycker jag det är trist att ett bolag som BA finns med här - jag trodde nog bättre om dem :(

Ett fall av British Airways på Råd&Rön:s webbsida.
Råd&Rön skrev:
British Airways
Resor
Tyskland :)confused:)

Flyget Edinburgh–London blev försenat, och kunden missade därför sitt anslutningsflyg hem från London. Personalen på flygplatsen rådde dem att köpa nya biljetter, som de sedan skulle bli ersatta för, men det blev de inte. Företaget rekommenderas att betala 808 brittiska pund (8 661 kronor).
 
Följande flygbolag finns upptagna i Råd & Röns "Svarta listan" över flygbolag som ej följer ARNs rekommendationer:

- Air Baltic*
- British Airways*
- EasyJet*
- Primera Air*
- Rossiya Airlines
- Thomas Cook Airlines
- Turkish Airlines*
- Vueling
- Wizz Air*

* anger att bolaget förekommit på listan tidigare under de senaste två åren

Källa: Råd & Rön nr 2 2014

Intressant att notera är att Ryanair inte finns med längre, utan har valt att följa ARNs rekommendationer - charmoffensiv mot kunderna? Personligen tycker jag det är trist att ett bolag som BA finns med här - jag trodde nog bättre om dem :(
Har tvingats åka med Wizz, Primera och Thomas Cook så är inte speciellt förvånad.
 

MarcusC

Medlem
Trist att BA som "full service carrier" är med helt klart. Ang Thomas Cook flyger de inte enbart charter, och är det då inte charter operatören som reglerar ev reklamation/försenings ersättning?
 

kristerj

Medlem
Ang Thomas Cook flyger de inte enbart charter, och är det då inte charter operatören som reglerar ev reklamation/försenings ersättning?

Normalt ska man vända sig till det företag som man köpt varan/tjänsten av om man har ett klagomål och vill ha ersättning. När det gäller resor finns ett undantag enligt EG 261/2004 som ger resenären rätt att få kompensation från flygbolaget som utfört flygningen och kravet måste därmed ställas direkt till flygbolaget. Charterarrangören undgår därför ansvar för försenade/inställda flyg.
 
Normalt ska man vända sig till det företag som man köpt varan/tjänsten av om man har ett klagomål och vill ha ersättning. När det gäller resor finns ett undantag enligt EG 261/2004 som ger resenären rätt att få kompensation från flygbolaget som utfört flygningen och kravet måste därmed ställas direkt till flygbolaget. Charterarrangören undgår därför ansvar för försenade/inställda flyg.
Ser man då exempelvis Primera som jag flög med när det var vulkanaska från Island. Litet bolag med få kärror.
Då opererade via Solresor. Om ovan stämmer så köper sig arrangörerna sig fri.
 
Toppen