Senaste nytt

SAS bagageregler med i tv-programmet Plus

Jacob

Medlem
Det handlar om det här med frivikt vs antal kolli, att få ta med obegränsat antal kolli som totalt väger max 20 kg mot att endast få ta med en väska (som max får väga 23 kg) och få betala övervikt för väska två, hur lätta väskorna än må vara.

Det här är väl inget som på något sätt är unikt för SAS, men Plus är inte helt imponerade.

Se reportaget nedan:

På SAS kan sju kilo vara mer än 23 - Plus | svt.se
 

agehall

Medlem
Kan väl hålla med om att det kanske inte är de bästa reglerna, men om man funderar lite på saken så borde de flesta inse att det finns två restriktioner på hur mycket bagage ett flygplan kan få med sig: vikt och volym. Vikt är enkelt att hålla koll på men volym är knepigare. Detta löser man nog enklast och mest praktiskt genom att begränsa antalet fria kollin.
 

MarcusC

Medlem
Kan väl också hålla med att 2 lättare väskor torde ju vara enklare för lastpersonalen, samtidigt mer arbete i och med det trots allt är 2 kolli.

Men lite knasigt är det. Ex vis hade jag 5 lådor för ett tag sedan, på ca 20 KG, som EBG har man vad jag förstår rätt till 2 kolli ( men frågan är om man har 3 kolli i business inom Europa ?) Hursomhelst, tejpar man ihop lådorna sådet blev 2+2+1...så funkade det. ( Detta var på LHR) Samma storlek, men helt plötsligt 2 jätte stora kolli så egentligen borde det vara lättare med 5 lösa kolli ? Jag som jobbar i transportbranschen, där tar vi betalt efter vikt / volym, men det kostar inte mer så länge inte godset skrymmer för mer än vikten !! Oavsett 1 eller 5 lådor....
 
Jag tittade på Plus igår och det var väl inte det mest nyanserade reportaget... Allt i syfte att få till bra tv så checkar reportern in två st lätta ryggsäckar och betalar gladeligen för extra bagage, samtidigt som hans kollega kommer släpande med en st jättekoffert som tas med utan extrakostnad. Jag tycker SAS representant gjorde bra i från sig och visade tålamod. Undrar om Plus redaktör är jättenöjd med detta inslag...
 

Roger J

Medlem
SAS följer ju bara resten av Star Alliance och inför piece-concept. Vad är problemet?
Det är ju struligare om bolag har olika regler när man reser på en biljett med flera bolag.

Det är dessutom 3kg mer än tidigare.
 
Last edited:

Homer

Medlem
SAS följer ju bara resten av Star Alliance och inför piece-concept. Vad är problemet?
Det är ju struligare om bolag har olika regler när man reser på en biljett med flera bolag.

Inte bara *A skulle jag vilja säga, alla allianser. (t.ex har KL/AFnyligen ändrat reglerna för att anpassa sig till resten av ST)

De borde gjort samma test med Ryanair, betalt för 15kg och försökt checka in 3x2kg
 

Magino

Medlem
Såg också avsnittet igår och det som stör mig mest är att de inte alls jämför med hur det ser ut för andra företag. De nämde lite kort att alla företag bestämmer själva hur mycket bagage som man får ta med. Tittar man på några konkurrenter från Sverige så gör ju mer eller mindre alla så här, SAS, Lufthansa, British Airways, Air France, Norwegian och även Ryanair, undantaget är Malmö Aviation. Men varför nämna detta när man kan smutskasta SAS, ja menar det gillar vi ju alla att göra...
 

Homer

Medlem
Såg också avsnittet igår och det som stör mig mest är att de inte alls jämför med hur det ser ut för andra företag. De nämde lite kort att alla företag bestämmer själva hur mycket bagage som man får ta med. Tittar man på några konkurrenter från Sverige så gör ju mer eller mindre alla så här, SAS, Lufthansa, British Airways, Air France, Norwegian och även Ryanair, undantaget är Malmö Aviation. Men varför nämna detta när man kan smutskasta SAS, ja menar det gillar vi ju alla att göra...

jo men det ska vara för rätt saker där det är motiverat
 
Toppen