Senaste nytt

Aegean Gold med kreditering av poäng till EuroBonus - Kommer jag in i loungen?

Bryant

Medlem
Hej

Jag vet att min fråga diskuterats i andra trådar men eftersom jag inte hittat något svar så skriver jag här. Tråden kan med fördel användas för övriga loungefrågor kopplat till Star alliance.

Nu till frågan. Jag är Aegean GOLD men väljer att lägga mina miles på mitt EBS kort. Kommer jag in i SAS loungen på ARN(och övriga flygplatser) med en utskrift av min status hos Aegean eller måste jag ha *G på mitt boardingkort?
 
I * alliance´s regelverk vad gäller access till lounger med *GOLD framgår det ingenstans att du måste ha det aktuella GOLD kortet reggat på din aktuella resa. Ifrågasätter de, ifrågasätt då också deras otydlighet i deras kommunikation :) . Hävda att det inte framgår att resan måste vara reggat på det aktuella GOLD kortet.

Vad jag däremot funderat över är om man kan använda sig utav GOLD förmånerna även när man inte fått kortet. Vad jag förstått så tar det sin tid innan A3 skickar ut sina kort. När jag väl nått min guldstatus, visst kan jag redan då använda mig utav *alliance´s förmåner t ex. lounge, incheckning etc??
 

David

Medlem
Jag hade mitt EBB reggat på en businessbiljett och blev insläppt i Scandinavian när jag visade upp mitt Air China Gold utan något tjafs alls.

Har även rest på webbutskrift utan några problem men då bara med samma flygbolag som jag varit Gold på.
 

agehall

Medlem
Det går utmärkt att komma in i loungen utan att du har reggat kortet som FFP för resan. Det har jag gjort ett par gånger, men problemet är nog att om man inte har ett fysiskt kort med sig så kanske det blir tjafs. En utskrift kan underlätta, men det kan fortfarande krävas viss övertalning för att komma in.

Normalt sett brukar det inte vara några problem att använda förmåner direkt man kvalificerat sig för dem, men det underlättar ju om det är på samma bolag som man kvalificerat sig på eftersom de då direkt kan se ens status.
 

gdaily

Medlem
Du behöver inte ha guldkortet kopplat på biljetten för att komma in i loungen. Det räcker med att du har kortet + giltig Star Alliance-biljett, att sedan milesen går till ett annat konto spelar ingen roll. Men nu har du ju ett problem, i och med att du inte fått ditt fysiska kort än.

Vad jag skulle göra är att regga guld-kortet på bokningen, samt ta med en utskrift från systemet, och tjafta med tanten i loungen. Sedan låter du gatepersonalen ändra bonuskort till SAS innan du stiger ombord.

tbc
 

Bryant

Medlem
Jag ringde loungen på Arlanda. Det fungerar utmärkt med en utskrift som bevisar statusen. Återkommer med rapport :)
 

Mikael

Medlem
I * alliance´s regelverk vad gäller access till lounger med *GOLD framgår det ingenstans att du måste ha det aktuella GOLD kortet reggat på din aktuella resa.

Riktigt, dock har jag förstått det som att det står i Aegeans regler att om man ska utnyttja *G-fördelar med deras kort måste du även kreditera resan till det kortet.
 

Jacob

Medlem
Riktigt, dock har jag förstått det som att det står i Aegeans regler att om man ska utnyttja *G-fördelar med deras kort måste du även kreditera resan till det kortet.
Det tror jag är väldigt svårt om inte omöjligt för Aegean att kunna följa upp. Det är inte ens i alla lounger som man faktiskt noterar kortnumret på besökaren, vissa gör bara en notering att en Aegean Gold har besökt loungen.
 
Toppen