Senaste nytt

Kreativ re-routing på bussen idag

rob74

Medlem
Bara känner att jag måste dela med mig av detta...

Alla som åker kollektivt till/från Göteborg vet att kan det ta eländigt lång tid under rusningstrafiken. Och nu dessutom när de bygger ut både järnvägen och E45 norrut, så är det ren tidtabellsroulette med förseningar på upp till 20-30 minuter. Häromveckan tog det mig 50 minuter att åka 12 km. Kul att jämföra med hemma i Kiruna, där jag förmodligen hade kommit ca 7-8 mil på samma tid.

Idag, när jag skulle in till Göteborg för att vidare ta mig till Landvetter så var chauffören på Lila Express riktigt kreativ. Till en början undrade jag vad han hade för sig egentligen.
Först lämnade vi E45 och körde via E6 för undvikande av de många vägarbetena, sedan lämnade vi E6 och åkte via Kärra för att undvika bilköerna på E6, sedan ut på E6 igen och till sist, pga ännu mera bilköer, dissade han Tingstadstunneln till förmån för Göta Älv-bron - och minsann, vi var framme på minuten enl tidtabell!

Bra jobbat där! :)
 
Last edited:

JonW

Medlem
Kom att tänka på en mer flygrelaterad bussutflykt jag hamnade på i höstas.
Ramlade ner på Skavsta vid 22:30 från Eindhoven, och flygbussen avgick utan större kö eller väntan, vilket nu är rätt ovanligt på NYO.

Men på Essingeleden började problemen. Den avfart den stackars chauffören lärt sig var tydligen avstängd pga vägarbete, och sånt kan ju hända.
Kusken valde då att ta en liten tur in i Solna, för att där vända söderut mot Klarastrandsleden.
Redan här höjdes ju en hel del ögonbryn, det finns ju ett antal bättre sätt att ta sig till Cityterminalen...
(Själv bor jag bara några hundra meter från Klarastrandsledens början.)
När han så missat alla tänkbara avfarter mot Klara och plötsligt befann sig på Centralbron, började det grymtas rejält runt om i bussen.
Sannolikt var sen avfarten vid Slussen för låg, för vår vän fortsatte glatt in i Södertunneln.
Vad jag vet ska dock avfarterna till Medborgarplatsen resp. Skanstull ha fullt möjlig busshöjd, men kusken dånar genom hela tunneln och fortsätter nu i full karriär ut över Johanneshovsbron!
Efter denna väljer han till slut att svänga av mot Gullmarsplan, där han elegant tar ett varv runt rondellen. Folk börjar nu på allvar att få nog, och speciellt de som bor söderöver kräver nu att få bli avsläppta där, vilket dock vägras.
Istället vänder vi nu åter kosan norrut mot Söderleden, och anländer till slut kraftigt försenade till Cityterminalen.
Jag missar sista T-banan med exakt 30 sekunder...
 
Toppen