Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snörök

Medlem
Du har kommit i kläm och blivit dåligt behandlad men allt verkar ha löst sig till slut. Möjligen kan du få en voucher enligt fcx kloka rader ovan.

Ur poängperspektiv är det dock bättre med uppgradering med OT än med poäng, förstås. Du har nu fått 8600 poäng för resan ORD-ARN (plus eventuell bonus för EBS/EBG). Med uppgradering med poäng hade du gått (4300-15000) minus 10700 poäng i saldot för samma resa. Nettoskillnad 19300 poäng. Med lite kreativ bokföring och den gängse värderingen med 10 öre per poäng så har du alltså fått poäng värda 1930 kr för resan.

Tack för ditt svar! Så kan man se på det hela. Mitt problem är väl dessvärre att jag har svårt att bli av med poäng. Att bli uppgraderad via SAS hemsida innan avgång är ju stört omöjligt och eftersom *A knappt tillåter uppgraderingar på vanliga ekonomibiljetter som jobbet tilldelar mig så brukar de brinna inne eller bli till macka på flyget.

Jag uppskattar era konstruktiva svar Taxvalp och jth. Ni bidrog helt klart till ett ljusare sinne trots allt. Jag kommer nog skriva till SAS med mina synpunkter så får jag/vi se vad de svarar.
 

agehall

Medlem
Problemet är väl att OT's mail inte är helt tydligt. "Subject to availability" betyder svjv i klartext här "du är uppgraderad". Har vi något exempel på där man fått detta mail och INTE blivit uppgraderad? Jag misstänker att det där bara är någon form av standard disclaimer OT kör med.

När du sedan gjorde en gate upgrade, så drog SAS poäng etc, men det krockade med vad OT gjorde. De flesta av oss här skulle vara överlyckliga i din situation eftersom man skulle tjäna en massa poäng på det.
 

Maja

Medlem
ARN-EWR uppgraderad från Eco till Bus bekräftat via ny e-ticket från SAS. 3/3 lyckade försök hittills.

Det skumma är dock att när jag loggar in på SAS sida så står det att min bokningsklass är står det "Sas Go Saver" och jag har endast tillgång till 1 bagage. Jag har dock lyckats få ändra plats till 1G via Lufthansas sida. SAS sida gav mig bara skumma felmeddelande idag.

Förra gången jag blev uppgraderad så ändrades även bagaget till 2 etc.

Hur tusan blir det med mina intjänade poäng om det står "fel" klass? Och visst tusan har jag samma rättigheter som en "vanlig" z-biljett?
 

SvartMjolk

Medlem
ARN-EWR uppgraderad från Eco till Bus bekräftat via ny e-ticket från SAS. 3/3 lyckade försök hittills.

Det skumma är dock att när jag loggar in på SAS sida så står det att min bokningsklass är står det "Sas Go Saver" och jag har endast tillgång till 1 bagage. Jag har dock lyckats få ändra plats till 1G via Lufthansas sida. SAS sida gav mig bara skumma felmeddelande idag.

Förra gången jag blev uppgraderad så ändrades även bagaget till 2 etc.

Hur tusan blir det med mina intjänade poäng om det står "fel" klass? Och visst tusan har jag samma rättigheter som en "vanlig" z-biljett?

Grattis till uppgraderingen! Jag hade samma problem i går på en uppgradering till Chicago. Det stod Sas Go och jag kunde inte välja plats. Dock bad jag chattade jag med SAS och bad dem välja plats åt mig, vilket inte var något problem. När jag sedan checkade in så stod det SAS Plus. Jag tror därför inte att du behöver fundera gällande poängen:)
 

GOTATH

Medlem
En liten rookie-fråga angående Optiontown. Funderar på att lägga in en request på min kommande resa till New York från Plus till Business. Kostar 162€ dit och 152€ hem. Plusbiljetten är om/avbokningsbar mot avgift (400€). När OT går igenom fås en ny biljettklass. Kommer även denna biljettklass (Z?) vara om/avbokningsbar mot avgift/fritt?

Även om det lutar mycket åt att jag kan åka på den resan så är det fortfarande osäkert.
 

ESSA

Medlem
Vad är det tidigaste ni fått en uppgradering bekräftad via OT?
Jag har sedan länge bokat uppgradering till plus på min hemresa från NY nästa söndag. Vore bra att veta om tillåtet bagage är 23 kg eller 46...
 

joemume

Medlem
Vad är det tidigaste ni fått en uppgradering bekräftad via OT?
Jag har sedan länge bokat uppgradering till plus på min hemresa från NY nästa söndag. Vore bra att veta om tillåtet bagage är 23 kg eller 46...

4 dagar innan är nog det tidigaste jag upplevt. Men det tillhör inte vanligheterna, snarare 12-24 timmar innan.
 

agehall

Medlem
En liten rookie-fråga angående Optiontown. Funderar på att lägga in en request på min kommande resa till New York från Plus till Business. Kostar 162€ dit och 152€ hem. Plusbiljetten är om/avbokningsbar mot avgift (400€). När OT går igenom fås en ny biljettklass. Kommer även denna biljettklass (Z?) vara om/avbokningsbar mot avgift/fritt?

Även om det lutar mycket åt att jag kan åka på den resan så är det fortfarande osäkert.

Jag är inte helt säker på detta, men jag vill minnas att ursprungliga biljettregler gäller. Jag har ingen aning om vad som händer ifall du blir uppgraderad och sedan bokar om, det kan nog mycket väl vara så att du blir av med uppgraderingen då och ev inte får tillbaka något. Kan inte komma ihåg att jag läst om någon som gjort detta. Med tanke på hur sent du vet om OT går igenom, så är väl dock chansen att du faktiskt gör ändringarna innan OT hinner uppgradera dig. Om du ändrar något vill jag minnas att OT vill att man ska kontakta dem också.

12..? Trodde 24 h var det senaste som det ges löften om... Ok, då ska jag alltså inte ge upp ifall 24h-strecket passerat. Tackar!

Det är inte heller ett okänt fenomen att man får veta om uppgraderingen vid incheckningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen