Senaste nytt

Konsten att få biljetter till The Daily Show med John Stewart

agehall

Medlem
Idag råkade jag se att Daily Show hade en biljett kvar till kvällens inspelning. Då vårt möte blivit inställt pga snöovädret (helt omöjligt att köra dit vi skulle) så hade jag tid över på eftermiddagen så jag tänkte att det lät som en bra idé.

Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig, men ifall någon annan vill gå på en inspelning så tänkte jag tala om exakt hur det funkar att få biljetter.

Det första man ska göra, är att boka en köplats. Detta görs på The Daily Show with Jon Stewart | Reserve Tickets där datum med lediga platser visas. Man kan behöva kolla ofta och ibland dyker biljetter upp väldigt sent. När man registrerat sig där har man alltså skaffat sig rätten att hämta ut en köbiljett för den valda dagen.

På inspelningsdagen börjar de dela ut kölappar kl 1430 och man bör vara där då. Med sig ska man ha en utskrift (eller elektronisk kopia) av det bekräftelsemail man fått.

När man anländer till dörren får man en kölapp som delas ut i nummerordning 1-200 och det är då det roliga börjar. När man fått sin kölapp blir man ombedd att komma tillbaka 1630 och vänta på att bli insläppt. När man kommer dit så finns det nu olika grupper för könummer i grupper om 50. Inom varje grupp ska man rada upp sig i nummerordning, så här blir ens könummer viktigt. Om man har ett könummer på 100+ så behöver man troligen inte vara där exakt 1630 då det tog en bra stund (ca 30 minuter) att släppa in den 150 första personerna.

Tyvärr är det så att de överbokar varje dag och står man i gruppen 150-200 är risken stor att man inte kommer med. Idag kom ca 5 personer från den gruppen in - jag var inte en av dem. Vi som inte kom in erbjöds istället att få bekräftade biljetter till ett annat datum. Tyvärr är det här enda dagen jag kunde gå denna gång så det får bli till att prova igen nästa gång jag är i NYC.

Så, förhoppningsvis hjälper detta någon att ta sig in till The Daily Show. Enjoy!
 

Trumis

Medlem
Jag såg en inspelning förra året som skedde någon dag efter valet och veckan efter stormen Sandy. Processen som beskrivs var samma då så det går bra mycket tid för köande och se inspelningen, en halv dag får man räkna med. Studion ligger dessutom på 11 AVE så det kan bli en skön promenad beroende på var man befinner sig vid lunch.

Studion är väldigt liten och hela processen att komma in tar tid. De har en larmbåge och väskscan som alla ska gå igenom. Toalett finns inte förbi själva larmbågen så de går runt och ber alla som behöver gå på toa gå med dem först.

Studion är mindre än man tror men upplevelsen är värt besväret. Först kommer en uppvärmare ut och kör en massa skämt med och om publiken. När jag var där tyckte uppvärmaren att det var hysteriskt roligt med oss nordbor. Där var även ett par norrmän på andra läktaren så han bad oss prata med varandra på svenska/norska för att visa på hur komplicerade våra språk är men att vi förstår varandra på något sätt. Sedan kommer John ut och pratar, skämtar och svarar på frågor. Allt från bästa mexikanska stället i området till mer "halvseriösa" frågor. Jag fick ställa en fråga och den blev nog lite för seriös för John började sitt svar med "Dude, you know this a comedy show...." innan han gav sin åsikt.

Inspelningen sker utan omtagningar (jmf med Colbert som tydligen tar om) där reklampauserna verkligen är lika långa under inspelningen som de kommer att vara under den faktiska sändningen.

Har man en halvdag över och lyckas få biljett för att ha rätt att köa och sedan får en riktig biljett så är det värt det.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag gillar verkligen showen, men kände efter att ha läst den där beskrivningen så skall man ha en dag över för att det skall vara värt det. Men att få en dag över i New York är ganska svårt tycker jag då det finns så mycket som är roligare än att stå i kö...
 

agehall

Medlem
Man måste inte stå där hela tiden. Man måste vara där 1430 och sedan från 1630 tills allt är klart. Så man hinner ju lätt ta en promenad till central park eller liknande emellan.
 

Bridgeman

Medlem
Tycker det låter lite som The Letterman Show. Fick chansen förra sommaren att beskåda en show då hade vi lyckan till att bli Top Ten. Fick bra platser samt trevlig Show. Vi fick ringa upp ca 14.00 bekräfta att vi skulle gå. Därefter fick vi gå till Teatern köa för att få biljett. Därefter fick vi återkomma kl 17.30 för att återigen stå i kö för att komma in på Teatern. Trevlig kväll blev det i alla fall.
 

Trumis

Medlem
Jag gillar verkligen showen, men kände efter att ha läst den där beskrivningen så skall man ha en dag över för att det skall vara värt det. Men att få en dag över i New York är ganska svårt tycker jag då det finns så mycket som är roligare än att stå i kö...

Något om vad han tror Obama kommer att göra under sin andra presidentperiod gällande Europa.....
 
Toppen