Senaste nytt

Ethiopian Airlines överraskar vid inställt flyg

Alx

Medlem
I oktober bokade jag två enkelbiljetter med Ethiopian Airlines FRA-ADD-SEZ för att kunna utnyttja hemresan som spontanbokades när Dr. Miles postade den här dealen:

http://www.businessclass.se/forum/d...ublin-enkelresa-etihad-airways-2-300-sek.html

Idag kom kallduschen i ett mail från Expedia där det stod att jag skulle kontakta de direkt eftersom Ethiopian har gjort stora förändringar i min bokning. Självklart framgick inte vilka ändringar men det är ju inte så svårt att räkna ut vad som hade hänt. Ethiopian hade helt enkelt dragit ner kraftigt på trafiken ADD-SEZ.

Jag ringde Expedia direkt och de yrade om både ditten och datten utan att komma fram till någonting. Eller jo, de kom fram till att vi kanske kunde resa 5 dygn senare eller FRA-ADD-NBO-SEZ 2 dygn senare och med fruktansvärda bytestider. Så jag ringde Ethiopian istället.

Först var det omöjligt att få tag på någon som överhuvudtaget kunde göra någonting. Men efter lite HUACA så fick jag tag på en kille som gick med på mitt förslag att boka om oss till LH FRA-DXB och EK DXB-SEZ. Först påpekade han att Emirates inte ingår i Star Alliance varpå jag svarade att det stod honom fritt att trolla fram ett Star Alliancealternativ hela vägen FRA-SEZ samma dygn om han hellre ville det. Det skulle ju ha passat oss bäst. Efter några minuters väntan godkände hans supervisor upplägget. Tyvärr kunde han inte biljettera biljetterna utan jag skulle själv ringa upp Expedia och be de göra detta.

Sagt och gjort så ringde jag Expedia som självfallet inte kunde se att han hade godkänt upplägget och återigen började yra om 5 dygn senare etc. SUCK! Jag bad agenten att vänligen ringa Ethiopian och reda ut saken. Jag väntade i 35-40 minuter och bara sekunder innan agenten kom tillbaka med sitt resultat så poppade det upp ett mail från Ethiopian med biljetter FRA-DXB-SEZ med LH/EK!

Över förväntan Ethiopian Airlines! Bättra på telefonsupportens engelskakunskaper så är ni helt klart med i matchen!
 

Alx

Medlem
Ja jag blev helnöjd. Plötsligt "slapp" vi åka omvägen över ADD och får en halv dag extra på Seychellerna. Så vi ska verkligen inte klaga. Ethiopian hade ju mycket väl kunnat insisterat på att boka om till annat Star Alliancebolag. Vilket i så fall hade varit just Ethiopians egna flight 5 dygn senare. Alternativt två dygn tidigare.

Helt ärligt så trodde jag lite fördomsfullt att Ethiopian knappast skulle vara särskilt lätthanterliga med tanke på sitt säte utanför EU med dess regler för att assistera passagerare. Ibland är det skönt att bevisas ha fel. :D
 

Swisser

Medlem
Till vilket kontor ringde du, det tyska eller svenska?
Tror du att de är bättre på tyska än engelska?
Kan du ange telefonnumret och vad mannen heter som var så hjälpsam! Det kan vara bra med denna information snabbt tillgängligt, då man kanske själv hamnar i en liknande situation. Jag kanske bokar några resor med Ethiopian framöver.
 

Dr. Miles

Expert
Kan du ange telefonnumret och vad mannen heter som var så hjälpsam! Det kan vara bra med denna information snabbt tillgängligt, då man kanske själv hamnar i en liknande situation. Jag kanske bokar några resor med Ethiopian framöver.
Jag är inte Alx men det känns inte bra att publicera namn och telefonnummer här i öppna forumet.
Är det inte bättre att du frågar Alx om detta via PM?
 

Alx

Medlem
Jag ringde till deras amerikanska telefonnummer. Därav min förvåning över de begränsade språkkunskaperna. Om det kopplas till Tyskland, Sverige, Etiopien eller någon annanstans har jag tyvärr ingen aning om.

Jag delar Dr. Miles åsikt om att det inte är lämpligt att lämna ut folks namn på ett öppet forum utan deras tillåtelse. Men i det här fallet tog jag (dumt nog?!) inte personens namn så det hade ändå inte gått. Men med tanke på att det krävdes en del HUACA (2 st) för att nå någon som förstod/ville förstå problematiken så finns det nog en liten risk att agenterna normalt sett inte är lika villiga att fråga supervisorn om lov att göra som kunden vill. För ska man hårddra det så var det ju supervisorn (som jag aldrig pratade med) som godkände och gick med på mitt förslag. Killen jag pratade med var trevlig, följsam och villig att fråga överordnad. Vilket ju inte är så bara! Självklart var jag noggrann med att tacka för hjälpen och säga hur nöjda vi var över hanteringen.

När jag ringde tillbaks till Expedia för att få de att biljettera biljetterna så sa tjejen att killen på Ethiopian som hon pratade med var mycket hjälpsam. Antingen var det samma kille eller så har de flera agenter som är service minded.

Så mitt stalltips är att vänligt be agenten att fråga sin supervisor om han/hon inte själv kan lösa saken så som man själv vill.

Jag skulle inte dra mig för att testa Ethiopian Airlines en annan gång. johhenrik kommentar tyder ju dessutom på att de är ett helt OK flygbolag även i luften!
 
Toppen