Senaste nytt

Jul- och Nyårsresa; Sydöst 134

Peter65

Medlem
TheEagle funderade själv på det igår, hade vi haft hemflighten idag hade vi nog fixat det, men mycket folk, taxi till flygplatsen etc. Hade blivit lite för stressat

David tack själv för dina kommentarer och hoppas du oxå har haft en bra resa. Om du inte är hemma nu, kan jag säga vädret i västra Sverige är så där..... Ska tydligen komma snö imorgon
 

David

Medlem
David tack själv för dina kommentarer och hoppas du oxå har haft en bra resa. Om du inte är hemma nu, kan jag säga vädret i västra Sverige är så där..... Ska tydligen komma snö imorgon

Jodå, jag är hemma sen i torsdags kväll och kan bara hålla med om att vädret inte är på topp.
 

iRobert

Medlem
Kanonväder idag ju, sol & klar himmel - vem behöver Sydney, Singapore etc då? ;)

Tack för ett mycket trevligt rapporterande!
 

Peter65

Medlem
Här kommer slutsatsen på alla 7 flygningar med olika bolag, olika flygplan och lite annat.

Har loggat in på BAEC och kollat så att vi fått alla poäng på hela resan.
BA är jättesnabba att föra in sina Avios/Tier på kontot, likaså Qantas.
Cathay flygningen (CX 7401, codeshare) flögs av Air New Zealand, har jag inte sett ännu. Ger dem en vecka innan jag gör manuell registrering till BA, så får vi se vad som händer.

Plan och kabin:
BA - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Helt ok även om de planen känns lite trötta. Städningen på,utresan var sådär, men med tanke på att det var en snabb turnaround och vi var i London i skaplig tid klagar jag inte.
BA - A380 (LHR - HKG): Nästan nytt plan och kabin, vad kan säga mer än otroligt nöjd. Detta flygplanet lever upp till sist rykte om att vara tyst och stabilt.
BA - B747 (SIN - LHR): Mitt favoritplan (A380n är nära men inte förbi), denna gång inte på upperdeck. Nöjd med kabinen, lite trött, behöver nog en liten renovering.
NZ - A777 (HKG - AKL): Fräch kabin och plan.
NZ - A320 (AKL - SYD): Helt ok
QF - A330 (SYD - SIN): Kabinen känns lite trång, vet inte riktigt varför, för övrigt helt ok

Mat och dryck:
BA - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Både utresan (middag) och hemresan (frukost) var bättre än sist. För att vara en ~2 timmars flygning ska man inte klaga.
BA - A380 (LHR - HKG): Absolut bästa maten på hela resan, gallyet är utrustad med en ångugn i stället för varmluftsugn. Maten smakar bättre och är helt klart värd att vänta på. Ett minustecken är att jag inte kunde få den förrätten jag ville ha, var sista pers att beställa mat. Den förrätten jag valde var i alla god.
BA - B747 (SIN - LHR): Väldigt nöjd med både dryck och mat, men magen kommer inte riktigt upp i A380 klass.
NZ - A777 (HKG - AKL): Mycket god mat (och glass), väl tempererat rödvin vilket man inte får speciellt ofta på plan.
NZ - A320 (AKL - SYD): Frukost här, helt ok då man kan få bubbelvin där
QF - A330 (SYD - SIN): mycket nöjd med maten vi fick, bland de första gångerna jag fått lamm som inte är grått hela vägen igenom. Saknar en 2ra måltid, på en runt 8-timmars flygning trodde jag att det skulle komma något mer, mellanmål eller lite annan mat.

Säten:
BA - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Helt ok, men välj vänster sidan. På den sidan är det blockerade mellansätet "krympt", vilket det inte är på högra sidan. Känns som om högersidans säte är något smalare.
BA - A380 (LHR - HKG): Med tanke på ett nytt flygplan finns det inte mycket att orda om, dessa sätena känns något bredare än på B747.
BA - B747 (SIN - LHR): Gillar dessa sätena, även om de känns lite trötta här
NZ - A777 (HKG - AKL): Denna konfiguration (fiskbensplacering) är helt OK, här kan man även sitta på pallen, finns säkerhetsbälte där. Sovmässigt mycket bra, hela stolen vänds och man sover på baksidan av sätet, en madrass läggs på. Skulle gärna vilja att man kan luta sätet lite mer för att komma ner i en bra relax-ställning och halvsova sittande när man tittar på tv.
NZ - A320 (AKL - SYD): Hårda stolar, lutningen borde vara bättre. OK för 3,5 timmars flygning men inte mer. Nästa gång skulle jag välja ett widebody-plan.
QF - A330 (SYD - SIN): Är OK att sitta i, men det är väldigt lätt att tappa saker i stolen och lätt att komma åt "service-knappen". Vad jag inte gillar är avlastningsyta, fanns inte mycket. Det mesta hamnar i bagagehyllan. Sitter man vid fönstret så finns det plats mellan stol och flygplansväggen att stoppa ner saker, dock inget skåp.

Underhållning:
BA - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Fanns inte mer än flight-map på tv-skärmar i taket.
BA - A380 (LHR - HKG): Helt OK, bra med filmer och musik samt att man kan spela spel med varandra.
BA - B747 (SIN - LHR): Helt OK, bra med filmer och musik.
NZ - A777 (HKG - AKL): Helt OK, bra med filmer och musik.
NZ - A320 (AKL - SYD): Helt OK, bra med filmer och musik.
QF - A330 (SYD - SIN): Helt ok, men skapligt små skärmar.

Crew:
BA - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Mycket bra service och uppmärksamhet.
BA - A380 (LHR - HKG): Bra service, men lite osynkade. Hade problem att hitta saker på planet. Är väl en barnsjukdom, om man ger det lite mer tid så kommer de upp i B747-crewn.
BA - B747 (SIN - LHR): Mycket bra service och uppmärksamhet.
NZ - A777 (HKG - AKL): Mycket bra service, uppmärksamhet, ANZ levererar och lite till.
NZ - A320 (AKL - SYD): Mycket bra service, uppmärksamhet, ANZ levererar och lite till.
QF - A330 (SYD - SIN): Mycket bra service, uppmärksamhet, Inte riktigt uppe i ANZ mentalitet, men nästan.


Hade tänkt att ragnordna hela resan, men har ändrat mig. Det är lite olika förutsättningar på de olika resorna vilket gör det svårt.
Jag definitivt rekommendera alla flygningarna och alla bolag, skulle dock välja ett widebody-plan mellan Auckland och Singapore.

Tack alla som kommenterat, "gillat" och läst denna reserapport. Var nästa resa går vet jag inte än, men det lär bli med OneWorld. Skulle ju gärna vilja åka med "babybussen" igen :cool:
 
Toppen