Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Dr. Miles

Expert
Vill Du ha en trasselfri skadereglering så ska Du inte ha kvitton som redovisar Armani, Boss och Gucci etc - i villkoren står oftast något i stil med "nödvändiga xx för att kunna fortsätta resan etc".
Jag köper varken Armani eller BOSS men BOSS är ingen lyxmärke i landet där jag växte. Är det lyxmärke i Sverige?
 

Stefan62

Medlem
Jag köper varken Armani eller BOSS men BOSS är ingen lyxmärke i landet där jag växte. Är det lyxmärke i Sverige?

Inte jag heller, men prismässigt så betraktas "nog" Boss som lyx-märke än idag - på 90-talet var det definitivt så. Detta är dock inte min bransch så jag ska inte säga säkert hur det är...:)
 

agehall

Medlem
Man brukar väl även få svara på frågan ifall man sökt ersättning från annat bolag. Jag vet inte om de kollar upp det, men där får man väl vara lite mindre ärlig ifall man vill ha dubbel ersättning.
 

Dr. Miles

Expert
Man brukar väl även få svara på frågan ifall man sökt ersättning från annat bolag. Jag vet inte om de kollar upp det, men där får man väl vara lite mindre ärlig ifall man vill ha dubbel ersättning.

Men har man inte rätt till ersättning från båda försäkringsbolag när man har betalat försäkringspremie till båda försäkringsbolag?
Jag menar inte att jag ska få 8.000 SEK ersättning från inköp av 4.000 SEK, utan inköp av 8.000 SEK (4.000 SEK x 2 försäkringar).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stefan62

Medlem
Men har man inte rätt till ersättning från båda försäkringsbolag när man har betalat försäkringspremie till båda försäkringsbolag?
Jag menar inte att jag ska få 8.000 SEK ersättning från inköp av 4.000 SEK, utan inköp av 8.000 SEK (4.000 SEK x 2 försäkringar).

Jo, helt rätt såvida det inte finns något undantag inskrivet i villkoren för någon av försäkringarna.

Om en försäkring säger att Du får göra inköp för 4000 SEK efter en viss tidsrymd så betyder ju inte det att Dina nödvändiga utgifter stannar där - Du kan ju faktiskt ha betydligt högre nödvändiga utgifter.
 

jannewa

Medlem
Men har man inte rätt till ersättning från båda försäkringsbolag när man har betalat försäkringspremie till båda försäkringsbolag?
Jag menar inte att jag ska få 8.000 SEK ersättning från inköp av 4.000 SEK, utan inköp av 8.000 SEK (4.000 SEK x 2 försäkringar).

Absolut inga problem, går alldeles utmärkt.
 

Nemo

Medlem
En nybörjarfråga.
Jag har betalat resan med SAS Amex och jag har hemförsäkring där det ingår reseförsäkring.
Båda försäkringar ersätter upp till 4.000 SEK för bagageförsening över 48 timmar.

Min fråga är, kan jag handla kläder upp till 8.000 SEK (dvs 4.000 SEK x 2 försäkringar)?
Och om ett kvitto överstiger 4.000 SEK, hur sker skadereglering?
Först och främst är det flygbolaget som är ansvarigt för ditt bagage (Montrealkonventionen se särskilt artikel 19 samt 22). Belopp är upp till 1000 särskilda dragningsrätter (SDR), motsvarande totalt ungefär 10.000 SEK (Sveriges Riksbank.) Detta oavsett om det är på hem- eller utresa.
Du kan även få schablonersättning från flera egna rese-, hem-, kreditkorts-försäkringar. Det kan ev stå i försäkringsvillkoren att de jämkas med andra försäkringar, se deras avtalsvillkor, de kan också begränsa ersättning om det är hemresan, se dina försäkringsvillkor. Mer info på Försenat bagage - Konsument Europa. Notera att om bagaget är försenat mer än tre veckor räknas det som förlorat (Förlorat bagage - Konsument Europa) och har värde på upp till 1131 SDR om du inte vid incheckning angett annat belopp.

Om bagaget är försenat:
- se till att omgående på flygplatsen få en PIR (Property Irregularity Report)
- gör de inköp du behöver och kan motivera, spara kvitton. Ska du exempelvis på anställningsintervju på en investmentbank kan det motivera inköp av Armani-kostym; du lär inte få jobbet om du dyker upp i jeans och T-shirt.
- reklamera till flygbolaget inom 3 veckor efter att du fått tillbaka bagaget, dock senast inom 4 veckor från att du landade
- ansök om schablonbelopp hos ditt/dina egna försäkringar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
Men har man inte rätt till ersättning från båda försäkringsbolag när man har betalat försäkringspremie till båda försäkringsbolag?
Jag menar inte att jag ska få 8.000 SEK ersättning från inköp av 4.000 SEK, utan inköp av 8.000 SEK (4.000 SEK x 2 försäkringar).
Absolut inga problem, går alldeles utmärkt.
När jag skummar igenom villkoren för SAS Amex (vanliga, inte Pandion) samt några (utökade) hemförsäkringar kan jag inte hitta några jämkningsvillkor. Alltså kan du få ersättning från flera håll.
Amex kräver kvitto, max 4.000 SEK Amex | pdf.
Länsförsäkringar utökade reseskydd ser jag ej om kvitto krävs, 2.000 SEK per kolli, max 10.000 SEK Länsförsäkringar | pdf.
If Stora Hem har schablon, dvs ej kvitto, 2.000 SEK per kolli, max 5.000 SEK If | pdf
Trygg-Hansa hittar jag inget om bagageförsening (kan ju finnas, men jag ser det inte) Trygg-Hansa | pdf
Likadant med Folksam. Folksam | pdf
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hur beter man sig om man nu råkar flyga med högre värden än 1000 SDR? Vilket jag skulle säga är normalfallet om man har ett par kostymer, skor och lite skjortor nerpackade. Uppskattningsvis checkar jag nog alltid in minst dubbla den summan bara i värde på kläder.
 
Toppen