Peter Hagander
Medlem
Som många säkert har märkt ligger SJ's bokningssystem nere efter en kabelbrand under nyårsnatten. SJ:s och SL:s hemsidor nere - DN.SE
Har följt SJ's hanterade på sin FB-sida och blir mkt förundrad kring deras hanterande.
Enda stättet att köpa biljetter just nu är ombord på tågen enligt deras prislistor där. Ofta är priserna bra mkt högre ombord på tåget än om man köper i automaten på stationen eller online. Det är i sig inget konstigt med det, men vad som gör min frågande till SJ's agerande är följande:
De kan inte uppge hur mkt en biljett kostar förrän du är ombord på tåget (och då rullar förmodligen tåget redan) så du vet inte om biljetten kostar 200 eller 800...
De kompenserar inte för det högre biljettpriset utan resenärerna får helt enkelt ta smällen ekonomiskt.
Hade SJ kunnat lösa detta bättre? Ja! De skulle kunna lägga upp prislistorna på nätet (finns många cloudtjänster som de kan länka till från FB och twitter där de kan hosta en PDF). De skulle kunna gå ut till alla tåg och meddela att de sänker priserna med X% så att priserna blir mer rimliga. Men icke. SJ tycker resenärerna skall ta smällen än en gång.
Är lyckligtvis inte själv drabbad, men hade varit duktigt sur om jag hade drabbats.
Förstår såklart att SJ inte kan rå för en brand, men att inte ha någon redundans i sina system + att inte kunna hantera det hela på ett vettigare sätt kan man definitivt lasta SJ för.
Har följt SJ's hanterade på sin FB-sida och blir mkt förundrad kring deras hanterande.
Enda stättet att köpa biljetter just nu är ombord på tågen enligt deras prislistor där. Ofta är priserna bra mkt högre ombord på tåget än om man köper i automaten på stationen eller online. Det är i sig inget konstigt med det, men vad som gör min frågande till SJ's agerande är följande:
De kan inte uppge hur mkt en biljett kostar förrän du är ombord på tåget (och då rullar förmodligen tåget redan) så du vet inte om biljetten kostar 200 eller 800...
De kompenserar inte för det högre biljettpriset utan resenärerna får helt enkelt ta smällen ekonomiskt.
Hade SJ kunnat lösa detta bättre? Ja! De skulle kunna lägga upp prislistorna på nätet (finns många cloudtjänster som de kan länka till från FB och twitter där de kan hosta en PDF). De skulle kunna gå ut till alla tåg och meddela att de sänker priserna med X% så att priserna blir mer rimliga. Men icke. SJ tycker resenärerna skall ta smällen än en gång.
Är lyckligtvis inte själv drabbad, men hade varit duktigt sur om jag hade drabbats.
Förstår såklart att SJ inte kan rå för en brand, men att inte ha någon redundans i sina system + att inte kunna hantera det hela på ett vettigare sätt kan man definitivt lasta SJ för.