Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

jannewa

Medlem
Mina väskor försvann på LHR under resa ARN-LHR-JFK-GRU, ena väskan dök upp efter 96 timmar, andra är tydligen på väg från London och borde komma idag, Fick schablonbelopp från kortförsäkring, schablonbelopp från hemförsäkring och 400$ att handla kläder för av AA.

I väskan som kom fanns det ostar och diverse andra delikatesser som bara var att kasta, är det något som AA ersätter?
 

AABack2ARN

Medlem
Ostar och andra delikatesser? Hmm, jag tror inte det är tillåtet att ta med det in i USA (jag vet inte hur det är i Brasilien) men eftersom du flög via USA räknas det som inresa till USA även om du ska byta till internationellt flygbolag. Jag är tveksam till om AA väljer att ersätta dig i det fallet - i synnerhet inte som om du redan fått $400 av dem. Men jag kan ha fel.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog vara väldigt tyst om det. I bästa fall får du ett nej och i värsta fall blir tullen i USA inblandade.
 

agehall

Medlem
Tja, då är du ju safe där. Du kan ju prova att ställa ett krav mot AA, men jag tror det blir svårt att få ut något.
 

Dr. Miles

Expert
En nybörjarfråga.
Jag har betalat resan med SAS Amex och jag har hemförsäkring där det ingår reseförsäkring.
Båda försäkringar ersätter upp till 4.000 SEK för bagageförsening över 48 timmar.

Min fråga är, kan jag handla kläder upp till 8.000 SEK (dvs 4.000 SEK x 2 försäkringar)?
Och om ett kvitto överstiger 4.000 SEK, hur sker skadereglering?
 

fcx

Medlem
En nybörjarfråga.
Jag har betalat resan med SAS Amex och jag har hemförsäkring där det ingår reseförsäkring.
Båda försäkringar ersätter upp till 4.000 SEK för bagageförsening över 48 timmar.

Min fråga är, kan jag handla kläder upp till 8.000 SEK (dvs 4.000 SEK x 2 försäkringar)?
Och om ett kvitto överstiger 4.000 SEK, hur sker skadereglering?

Hemförsäkringar har oftast ett förbehåll att de inte ersätter sådant som kan ersättas på annat sätt (exv. från flygbolaget eller från en annan försäkring).
 

Stefan62

Medlem
Reglerna säger säkert olika saker, men jag har fått ersättning av såväl SAS Amex-försäkringen och av SAS vid försenat bagage och då handlade jag det som behövdes i 2 uppsättningar. Hemförsäkringen har jag inte testat när det gäller försenat bagage.

Vill Du ha en trasselfri skadereglering så ska Du inte ha kvitton som redovisar Armani, Boss och Gucci etc - i villkoren står oftast något i stil med "nödvändiga xx för att kunna fortsätta resan etc".
 
Toppen