Senaste nytt

Ryanair byter strategi - utmanar på flera "plan" (?)

Palazzi

Medlem
Ryanairs excentriska VD, MR. O'Leary, annonserade tidigare i höst att Ryanair skulle bli ett "vänligare bolag med bättre service". Vi var nog många som återigen avfärdade alltsammans som ytterligare ett PR-Jippo, men nu verkar det faktiskt bli förändringar.

Lista över förändringar:
1. Två gratis handbagage - ett normalstort & ett mindre
2. BIlligare med incheckat baggage - 50% av dagens priser
3. Kraftigt sänkta straffavgifter för utskrift av boardingkort - 700kr blir 150.
4. Hemsidan helrenoveras, och bokningarna blir betydligt simplare
5. Man skapar en Ryanair-app för incheckning och mobila boardingkort
6. Man kommer nästa år lansera en biljett-typ för affärsresenärer
7. Man kommer sakteliga att börja flyga från "vanliga" flygplatser. Byten har redan skett i Rom & Bryssel...
8. Michael O'Leary kommer ta ett steg tillbaka från rampljuset, för att inte stjäla för mycket fokus från flygbolaget självt

Visst finns det månne andra anledningar till att inte flyga Ryanair, men ändå ser jag detta som klara förbättringar. Det är tydligt att Ryanair känner av konkurrensen hos andra lågkostnadsbolag som Easyjet och Norwegian, och försöker anpassa sig därefter.....

Några funderingar: 1. Kan flygplatsbytena i en framtid innebära flyg från Arlanda & Kastrup? 2. Hur står sig Ryanair i konkurrensen med sitt nya serviceerbjudande?
 

Jonas C

Medlem
Så vidrigt som Ryanair än må vara, så ser jag det ändå som lite positivt att de har börjat satsa på kundfokus. Den nya hemsidan är en klar förbättring över den gamla, och nu när de skriver ut priset man faktiskt betalar så känns det lite mer motiverande att boka biljetter, jämfört mot tidigare. Mobilt boardingkort är också en positiv förbättring.
 

Palazzi

Medlem
Intressant, det kände jag inte till. Dödsstöten för SN? Från och med februari 2014 tydligen. Ryanair to launch 10 new destinations from Brussels Airport

Och i Rom Fiumicino går man in på såväl utrikes- som inrikeslinjer. Vueling går samtidigt in med åtta inrikeslinjer från samma flygplats.... Antar att tanken är att knäcka Alitalia en gång för alla.

Kan detta betyda slutet för både Alitalia & SN? Dessutom sker ju expansionen Vueling på bekostnad av Iberia, och expansionen Germanwings på bekostnad av LH - Alla var de stora spelare på den Italienska flygmarknaden....
Snart är det bara lågprisflyg som gäller till Italien verkar det som...
 
A

Aurora

Guest
Hjelper lite at det blir bedre for kundene, enn så lenge vilkårene for de ansatte er helt borti natta. Du kan jo pynte på fasaden alt du vil, så lenge innholdet er like råttent så blir det bare en illusjon :p
 

agehall

Medlem
Om de genomför det där är de ju nästan på en så human nivå att man inge behöver tvätta munnen med såpa efter att ha sagt deras namn.

Det ska nog fortfarande mycket till innan jag flyger med dem, men ändå.. Klara förbättringar för de som envisas med att göra det.
 

In_Sweden

Medlem
Mobila boardingkort, 2 handbagage och billigare incheckat bagage ser jag som riktigt trevliga förbättringar.
Sen så är jag som sällanresenär och student en som inte direkt bryr mig om mer än pris och tidtabell, men förbättringar är alltid trevligt.
 

Tockstew

Medlem
Om man är lite filosofiskt lagd så kan man se att mönstret går igen. De flesta aktörerna samlas i mellanskiktet efter en initial resa åt endera hållet. Se bara vad som händer i svensk politik. Alla tävlar om mittenväljarna liksom. (inga andra jämförelser i övrigt)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Här kommer en till nyhet:
Ryanair tar bort free seating! Man kommer hädanefter bli tilldelad en plats, om man inte förbokat - precis som hos Norwegian med andra ord.

5€ för bokning av säte är det som gäller. För att få plats vid nödutgång kostar det 9€...
 

henrik l

Medlem
Här kommer en till nyhet:
Ryanair tar bort free seating! Man kommer hädanefter bli tilldelad en plats, om man inte förbokat - precis som hos Norwegian med andra ord.

5€ för bokning av säte är det som gäller. För att få plats vid nödutgång kostar det 9€...

Verkar som att någon har gjort en kalkyl med vissa antaganden. Skall bli intressant om dom lägger in en algoritm som gör att den som bokar två, eller fler platser, får dom utspridda så att man måste betala:confused:
 
Toppen