Senaste nytt

Nyhet! Delbetala med Klarna på SAS.se

Storsteffe

Medlem
Att erbjuda Klarna börjar snarare bli ett måste för e-handlare i dag, då det blivit en de facto-standard i Sverige. Inte billigt eller speciellt förmånligt för handlarna (t.ex. håller de på pengarna i 3 veckor), men konsumenterna älskar det.
Jo tjena har man tur så är man hemma när man får fakturan 2 dar innan förfallodatum och blir man en dag sen med betalningen så får man en påminnelseavgift på 50kr efter en vecka så hotar de med inkasso. Inget papper på de uppgifterna men det var så jag upplevde det men det var några år sedan.
 
Jo tjena har man tur så är man hemma när man får fakturan 2 dar innan förfallodatum och blir man en dag sen med betalningen så får man en påminnelseavgift på 50kr efter en vecka så hotar de med inkasso. Inget papper på de uppgifterna men det var så jag upplevde det men det var några år sedan.

Jag är själv delägare i ett e-handelsföretag och jag vill inte på något sätt försvara eller sälja in Klarna. För mig som handlare är det en förlustaffär att använda Klarna, men statistiken visar att folk de facto vill använda det. Själv föredrar jag att betala med kort.

Och ja.. Påminnelseavgiften är en stor intäktskälla för fakturabolagen.
 

nilsson

Medlem
Att erbjuda Klarna börjar snarare bli ett måste för e-handlare i dag, då det blivit en de facto-standard i Sverige. Inte billigt eller speciellt förmånligt för handlarna (t.ex. håller de på pengarna i 3 veckor), men konsumenterna älskar det.

Jag avskyr det. Jag köpte från Discshop i veckan. Från tidigare

1. fyll i kortnummer
2. klart

till

1. vänta några dagar
2. få ett email
3. logga in på internet bank (mecka med koder och dosa)
4. klipp och klistra PG-inbetalning (mecka mer med koder)
5. klart

Det värsta var att det i paketet som kom igår låg en följesedel med tom PG-blankett, som gjorde att jag febrilt letade efter hur jag skulle betala, eller om jag redan hade betalt. Först idag (efter leverans kanske) kom fakturan per email bland alla andra hundratals mail. Nu har jag tur och är tillbaka hemma innan förfallodatumet på en vecka inträffar, men sådana risker vill man ju inte ta. Det blir inget mer discshop för mig.
 

Kristofer

Medlem
Jag är precis som jth imponerad av Klarnas företagsamhet, för det var från början en ratad affärsmodell. Ägaren sökte kapital hos svenska banker, men utan gehör... Han tog istället andra vägar fram, och är nu mycket framgångsrik med sitt företag.

Klarna grundades av tre handelsstudenter, Niklas Adalberth, Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson. Mycket riktigt var det många som inte trodde på deras idé. Vid en presentation av sin affärsidé i en fullsatt aula på Handels, för bland annat Stefan Persson och Marcus Wallenberg blev deras idé totalsågad. Ingen trodde att tre 23-åringar kunde starta ett finansbolag och revolutionera e-handeln. Idag är bolaget värderat till 8 miljarder och dessa duktiga herrar ekonomiskt oberoende för resten av livet. :)
 
A

Aurora

Guest
Dette tror jeg er et kjempegodt tilbud for flere grupper man ikke tenker over. Utrolig nok spurte noen meg om nettopp dette for bare 3-4 dager siden, "går det an å kjøpe en flyreise på faktura? jeg har så dårlig råd akkurat nå, får lønning om 2 uker, men det står at det bare er 2 seter igjen til billig pris". Vips, så har SAS fått nettopp denne kundegruppa inn :) Perfekt!
 

Toby

Medlem
Jag tycker det är smart av SAS även fast det blir en lite större kostnad för dom än tidigare. Det är bara att kolla på valfritt e-handelsbolag så förstår man att Klarna står för en köpsugen kundgrupp.
 

Storsteffe

Medlem
Färgad av egna erfarenheter så kommer jag aldrig att säga nått gott om Klarna, förutom att det naturligtvis är en superb affärsidé och bara att gratulera ägarna. Men tror inte att det långsiktigt till någon merförsäljning för SAS, de som köper via Klarna får i runda slängar betala 20-60% mer och de pengarna lär ju komma från resekontot, kortsiktigt kan det bli en uppgång för SAS dock. Bakslaget kommer när kunderna kommer på att resan med SAS(och klarnakontot) blivit dyr...
 
Jag avskyr det. Jag köpte från Discshop i veckan. Från tidigare

1. fyll i kortnummer
2. klart

till

1. vänta några dagar
2. få ett email
3. logga in på internet bank (mecka med koder och dosa)
4. klipp och klistra PG-inbetalning (mecka mer med koder)
5. klart

Det värsta var att det i paketet som kom igår låg en följesedel med tom PG-blankett, som gjorde att jag febrilt letade efter hur jag skulle betala, eller om jag redan hade betalt. Först idag (efter leverans kanske) kom fakturan per email bland alla andra hundratals mail. Nu har jag tur och är tillbaka hemma innan förfallodatumet på en vecka inträffar, men sådana risker vill man ju inte ta. Det blir inget mer discshop för mig.

Lite OT, men du kan direkt när du gjort köpet (typ slutför eller vad det heter) klicka på en knapp "Kortbetalning" och betala med kort hos Discshop fortfarande.
 
Delbetalning via fakturakonto och liknande är kanske ingen höjdare sett till räntekostnad etc, men jag tycker man skall akta sig för att generellt säga att avbetalning är kass. Man skall inte underskatta värdet av att vara likvid!!
 
Toppen