Senaste nytt

Intressant artikel om satsning på Bromma flygplats

Jacob

Medlem
Målet är 2,7 miljoner passagerare år 2020. Dessutom planeras för en ny terminalbyggnad, alla hyresgäster på flygplatsens norra område är uppsagda.
Och så kommer troligtvis tvärbanan inom 4-5 år.

Alltid kul att se vad som händer på Bromma! Och nu pekar det bara åt det positiva hållet...

Bromma flygplats tar sats | Näringsliv | SvD
 

Kristofer

Medlem
Stockholm kan nu stoltsera med att vara den enda huvudstaden i västvärlden som helt saknar en flygplats för allmänflyg... Djupt tragiskt. :(

Kul att de satsar på passagerartrafiken, absolut. En cityflygplats är modernt och klockrent. Men om man hade tittat lite utanför rikets gränser hade man förstått att man inte alls behöver slänga ut småflyget för att få plats med mer passagerartrafik. Antal flygrörelser på Bromma är inte speciellt många internationellt jämfört, det ena behöver inte ta ut det andra.
 
Det är jättetråkigt att privatflyget försvinner från Bromma. "Min" flygskola Airways har ingenstans att flytta - närmaste flygfält ligger i Västerås, Uppsala, Nyköping...men miljonpubliken finns i Stockholm.
 

Jacob

Medlem
Synd att Tullinge lades ner, därifrån har jag faktiskt flygit.

Men hur är det med Barkarby? Kan inte privatflyget flytta dit? Det är ju ingen sträcka att tala om från Stockholm city.

Nåja, som trafikflygplats tycker jag i alla fall det är kul att se hur Bromma flygplats utvecklas.
 

Kristofer

Medlem
Privatflyget blev nyss utslängt från Barkarby. Efter att Botkyrka flygklubb slängdes ut från Tullinge (tror det var 2004) slogs klubben ihop med Barkarby flygklubb, och alla plan flyttades dit. Sen slängde man ut Barkarby flygklubb därifrån.

Tragiskt nog står båda flygfälten fortfarande kvar, helt oanvända. Tullinge kommer det aldrig att byggas några hus på, det kostar miljardbelopp att sanera den stenkolsbaserade asfalten från forna tider.
 

jth

Medlem
Privatflyget blev nyss utslängt från Barkarby. Efter att Botkyrka flygklubb slängdes ut från Tullinge (tror det var 2004) slogs klubben ihop med Barkarby flygklubb, och alla plan flyttades dit. Sen slängde man ut Barkarby flygklubb därifrån.

Tragiskt nog står båda flygfälten fortfarande kvar, helt oanvända. Tullinge kommer det aldrig att byggas några hus på, det kostar miljardbelopp att sanera den stenkolsbaserade asfalten från forna tider.

Nja, Tullinge är redan bebyggt. Kolla på googlemaps så ser du att man redan bebyggt stora delar av närområdet, dock ligger själva rullbanorna fortfarande kvar.
Men jag håller med om att det kändes rätt onödigt att bebygga just flygplatsområdet, det störde ju ingen att det var aktiviteter där. Jag var själv med på den tiden det kördes dragracing på helgerna också.
Barkaby ligger ju betydligt mer centralt och hela området runt Järva byggs det ju mycket på nu, så där förstår jag mer att man vill åt marken.

Men tillbaka till ämnet, så tycker jag också det är bra att bromma fortsätter att utvecklas. Det är ju praktiskt omöjligt att all trafik ska gå till Arlanda. Och med modernare flygplan och brantare inflygningsvägar så sjunker ju bullernivåerna i närområdet mer också.
 
Toppen