Senaste nytt

Har Air France som policy att sabba mina resor!?

Gnopps

Medlem
Jag flyger mycket med Air France interkontinentalt och gillar dem i luften (alltid ekonomi). Bra säten, toppenmat och avod. Enda jag saknar är någon godare likör efter maten, finns bara päronlikör..

Dock är det alltid ett obehag att byta flygplan i CDG. Missade anslutningar, svettiga löpningar (gärna upp för en trappa, ner igen, genom en korridor, ner för en trappa, genom ett folkhav och upp för en trappa igen), långa köer och dåliga engelskkunskaper hör till vardagen. För min egen skull försöker jag alltid ha minst 2 timmar bytestid, gärna mer. Jag reser nästan alltid med endast handbaggage, incheckat har i Paris försenats ungefär 25% av gångerna.

Jag skulle gärna säga till de som inte gillar AF att ge Air France en chans till men det leder inte till något. CDG är fortfarande värdelöst och det enda som kan kännas värre är det usla bonusprogrammet Flying Blue. Har du dock ett annat bonusprogram med anständig intjäning och gott om bytestid kan AF ibland lyckas.
 

agehall

Medlem
Jaha, inte lär man sig av sina misstag.

Igår flög jag hem från LOS med AF, via CDG. LOS var ovanligt varm igårkväll, innetemperaturen låg runt 30C. Jag gick ner till gaten lite lagom sent och kunde gå nästan rakt in. Väl där väntade jag på att vi skulle få stiga ombord och försökte trängas lite runt det enda AC-aggregat som fungerade. Ungefär vid utsatt avgångstid började jag och några till bli otåliga, så vi började fråga personalen om vad som händer.

Det visar sig att planet har något tekniskt fel (oklart om det var APU eller A/C, jag fick olika besked) och det kommer att ta ca 45 minuter till att fixa.

Väntan är smått olidlig och flera passagerare börjar må fysiskt dåligt av värmen. Det kändes mer som att man var i en bastu än i en gate. Markpersonalen skiter fullständigt i oss och tycker mest vi är besvärliga när vi ställer frågor. Vi får inte heller lämna gaten. Flera ber om vatten och personalen svarar lite undvikande och försvinner! Något vatten ser vi aldrig röken av.

Drygt 50 minuter efter plannerad avgång får vi helt plötsligt stiga ombord. Alla är lättade att få komma bort från den på tok för varma gaten. Den lyckan varar dock inte länge. När vi kliver in i planet visar det sig att det är ännu varmare där inne och någon A/C verkar inte finnas. Jag vet inte riktigt hur länge vi satt där, men det kändes som en evighet.

Personalen led säkert också, men de gjorde inga större försök att hjälpa oss genom att dela ut vatten eller liknande utan stod mest och pratade med varandra och några fransktalande passagerare.

Inte förens vi kom upp på marschhöjd började temperaturen i kabinen sjunka.

Jag får helt enkelt sluta flyga AF. Det verkar ju vara enda sättet att slippa problem.
 

rob74

Medlem
Usch!!! Så fruktansvärt hemskt att behöva utstå detta. Jag brukar ofta tycka att flygplatser är varma och när man är på språng med väskor och allt eller är försenad och har bråttom så blir det inte direkt svalare. T ex BKK brukar ha ordentlig luftkonditionering, på gränsen till svalt, men i Europa brukar det mestadels bli svettigt.
Ibland tror man ju nästan att man ska få en hjärtinfarkt när det är som värst.

Att inte kunna bistå med lite vatten i detta fall låter ju underligt. Men AF ville kanske ha alla kollapsade så de kunde ställa in flygningen?
 

Dr. Miles

Expert
I min värld finns det bara två sorters människor.
De som väljer att inte flyga med Air France och de som är tvungna att flyga med Air France.

Det kan helt enkelt inte finnas några människor som är villiga att flyga med Air France.
Om fransmän hade annat flygbolag att välja hade de säkert valt det istället. :p
 
Alla dessa ScaryTeam historier gör ju att man alltid väljer att undvika Air France (och KLM för den delen). :)

Har inte själv haft någon dålig upplevelse med dem (aldrig flugit AF eller KLM), men flera jag känner har. Usch och fy!
 

Jacob

Medlem
Låter inget skoj Agehall. Var det Air France som själva skötte markservicen i Lagos eller var det något lokalt handling bolag?

Alla dessa ScaryTeam historier gör ju att man alltid väljer att undvika Air France (och KLM för den delen). :)

Har inte själv haft någon dålig upplevelse med dem (aldrig flugit AF eller KLM), men flera jag känner har. Usch och fy!
Med risk för att låta lite hård så förvånas jag över hur många som har en uppfattning om Air France utan att knappt ens flugit med flygbolaget.

Mycket kring upplevelsen är kopplad till CDG som helt klart är en bedrövlig flygplats, inget mer att säga om det. Men CDG drivs lika lite av Air France som Arlanda drivs av SAS. Det är snarare ADP (Aéroports de Paris) som man borde hata i så fall.

Någon som prövat att byta flyg på terminal 1 någon gång? Den terminal som Star Alliance använder. Minimum connecting time inom terminal 1 är 90 minuter. Vilket skämt! Och varför? Det finns megaflygplatser i världen som fixar det snabbare.

Jag håller i övrigt med Gnopps om att ombordupplevelsen för det mesta är ganska bra på Air France. Jag håller just nu på att skriva ihop ett reportage om en 12 timmars långflygning i Air France Affairs som faktiskt var långt över förväntan. Maten ombord var inget annat än fantastisk och servicen 100% och hade den där extra finessen som jag älskar att få se ombord. Jag som dessutom ville passa på att få underhålla min franska blev nästan besvärad över att personalen nästan alltid tilltalade mig på perfekt engelska.

Min uppfattning om KLM är att det är ett ganska stabilt bolag, ungefär som Lufthansa fast med lite mer avslappnade flygvärdinnor.
 

TreD

Medlem
Jag flög KLM under några år då de passade min tabell bäst. Jag har under de åren sett en hel del fullkomligt usla beteenden från KLM och dess personal vilka drabbat mig såväl som vänner och bekanta. Bortsett från sitt generellt bryska sätt att hantera kunder (Holländare är inte mina favoriteuropeer) så förefaller dom ha en teknisk bristfällig flygplansflotta. Sista gången jag flög med dom i en 2+2 resa så var tre av dessa fyra flyg trasiga, det tredje pajade under flygningen, med vändresa som resultat.
Det som dock är KLM's värsta egenskap och rentav adelsmärke är oförmågan att hantera kriser, d.v.s. situationer när något går fel. Det är ju när något går fel som 'stresstestet' inställer sig. Det förstår nog alla på detta forum.
 
Toppen