Senaste nytt

Vietnam Airlines regional business

henrik l

Medlem
I början av juli genomförde jag tre flygningar med Vietnam Airlines: Hong Kong – Hanoi – Ho Chi Minh City – Hong Kong. På två av dessa HKG-HAN och SGN-HKG hade jag lagt en beställning på Option Town. Båda gick igenom. På både flighterna fanns det ytterligare en passagerare i C-kabinen och Y-kabinen såg inte helt fullpackad ut, så det är svårt att sia om strategin för uppgradering med VN. Jämför jag dessa flighter med Air India flighterna ca en vecka tidigare, så kunde jag återigen konstatera hur sann Cathay’s slogan är: People, they make an airline.

I och med att man inte får tillgång till lounge med en OT-uppgradering fanns det ingen anledning att komma tidigt till flygplatsen. Med enbart handbagage gick incheckningen relativt snabbt. Det enda som verkade ta lite tid var att man tittade på någon lista som antagligen var kopplad till min OT-uppgradering. Samma procedur upprepades i SGN. Kom i lagom tid strax innan boarding och som alltid på HKG var det en separat kö för business- och statuspassagerare.

IMG_0988.jpg

Hong Kong - Hanoi, VN 593 med Vietnam Airlines
Avgång: 14:30
Ankomst: 15:30
Flygplan: Airbus 321
Klass: Business Class
Sittplats: 02G

Så snabbt som jag kommit på plats erbjöds jag något att dricka: vatten juice, eller champagne. Valet föll på champagne. Under flygningen skulle så kallad referechment serveras, vilket skulle visa sig väl motsvarade en lunch. Beställningen av refrechments tog innan start. I samband med detta tillfrågades jag även om jag ville ha lite mera champagne och jag upplyses samtidigt om att vi fortfarande väntade på 10 passagerare. Valet föll på Seafood och till det vitt vin. Till detta serverades bl a vitlöksbröd. Det hela smakade mycket bra.

IMG_0992.jpg IMG_0993.jpg IMG_0996.jpg

Under hela resan var serveringen snabb och uppmärksam. Under resan upplevde jag att flygvärdinnan hade ungefär samma fingertoppskänsla som man har på Cathay för när man ska komma förbi och fylla på mera kaffe, te, eller vad man nu vill ha. Jag vet inte om de har någon form av telepatisk förmåga som vissa flygvärdinnor har på en del flygbolag. Man tänker att ni skulle jag vilja ha lite påfyllning och vips så dyker någon upp. Eller så är det en väl utvecklad känsla för service. Följaktligen satt jag med ett lagom påfyllt glas med svalt vitt vin under hela vägen till Hanoi.

Stolen var relativt bekväm och av den typ av ”recliner” som man hittar på en del Asiatiska bolag, t ex Cathay. (ursäkta den inte helt perfekta bildkvaliteten). Huruvida det fanns någon enklare form av underhållningssystem vågar jag inte säga, men det fanns inget som var synligt.

IMG_0989.jpg IMG_0990.jpg IMG_0991.jpg

Sammanfattningsvis levererade VN en mycket bra service under den relativt korta flighten och jag kan inte komma på något direkt som man kunde ha gjort bättre för att leverera en bra regional businessprodukt.

Ho Chi Minh City – Hong Kong, VN 593 med Vietnam Airlines
Avgång: 18:50
Ankomst: 22:15
Flygplan: Airbus 321
Klass: Business Class
Sittplats: 03G

Även denna gång kontrollerade man någon form av lista vid incheckningen som förmodligen hade att göra med min OT-uppgradering. Även här upplystes jag om att jag inte hade någon tillgång till lounge. Denna gång hade jag dock ett betydligt större behov av lounge, eftersom min värd hade ordnat med transporten så att jag var på flygplatsen närmare tre timmar före avgång. Efter förra årets besök på SGN visste jag att det fanns en tredjepartslounge, Apricot lounge, där jag kunde bränna iväg ett av mina Diners intjänade loungebesök. Loungen ligger en våning ned, men med utsikt över plattan och för att vara en tredjepartslounge är den helt ok. Det finns varm mat, drycker med varierande alkoholhalt, samt ett trådlöst nätverk. Loungen har ju fått lite blandade recensioner, men eftersom inte loungen är så stor, påverkas säkert upplevelsen av hur mycket folk det är i loungen. Vid min båda besök har det varit relativt folktomt och personligen tycker jag att det är värt att bränna iväg ett ”Dinerskupong” om man har 2-3 timmars väntetid.

IMG_1053.jpg IMG_1056.jpg IMG_1057.jpg

Även här skedde boarding med en separat kö för business och passagerare med status i Sky Team. Väl på plats var utbudet av dryck det samma som på min förra flight och valet blev det samma. Även här delades menyn ut i samband med dryckeserveringen. Det fanns tre val av huvudrätt och mitt val föll på ”Stir-fried pork with XO-sauce” och eftersom klimatet fortfarande var varmt, så fick maten sköljas ned med lite svalt vitt vin.

IMG_1058.jpg IMG_1066.jpg

Eftersom jag inte erbjöds någon påfyllning av champagnen fick jag lite dåliga vibbar inför den kommande flighten, eftersom jag tyckte att flygvärdinnan inte rörde sig lika rask utan mera knallade omkring i kabinen. Detta skulle dock visa sig vara en felaktig slutsats. Väl uppe i luften serverades maten relativt raskt och efter det att jag begärt påfyllning av det vita vinet och lite mera te, så kopplade flygvärdinnan på sin telepatiska förmåga så vinglaset och tekoppen var aldrig tomma under resan.

Samma typ av stol som mellan HKG-HAN, men med den skillnaden att denna hade inbyggt benstöd och var därför lite bekvämare. Det verkade även finnas en form av enklare underhållningssystem men om det fungerade utforskade jag aldrig närmare.

IMG_1059.jpg IMG_1061.jpg IMG_1067.jpg

Sammanfattningsvis levererade VN återigen en mycket bra service under den relativt korta flighten. Ser man till små detaljer då var flygningen mellan HKG-HAN något bättre, men återigen levererade man en bra businessprodukt.

Det finns åtminstone ytterligare två rapporter från VN med blandade upplevelser. Jacob har skrivit en positiv rapport, medan Lindberg var lite mera tveksam.
 
Last edited:
Kan bekräfta att det inte ingår lounge med OT-upgrade. Sitter på REP och väntar på VN836 REP-HAN som avgår om en timme. Internet finns gratis i terminalen och loungen är inte mkt att ha. Så ingen stor förlust.

Skall bli spännande och se vilken kock de har på denna flight och hur servicen är. :)
 

jumbooze

Medlem
Kan bekräfta att det inte ingår lounge med OT-upgrade. Sitter på REP och väntar på VN836 REP-HAN som avgår om en timme. Internet finns gratis i terminalen och loungen är inte mkt att ha. Så ingen stor förlust.

Skall bli spännande och se vilken kock de har på denna flight och hur servicen är. :)
Skoj, ska till REP om en månad :D
 
Skoj, ska till REP om en månad :D

aah, kul! Fokusera på Angkor och åk möjligen på tour till floating village. Själva staden Siem Reap är inte så mkt å hänga i julgranen. Billig massage osv är ju iofs ett plus.

Skrik till om du vill ha tips. Har nummer till en bra tuk tuk-chaffis som tar 15USD för en heldag t.ex.
 

Alx

Medlem
Jag tryckte precis igenom en OT på mina 4 flighter med Vietnam Airlines i jan/feb 2014 efter att ha läst den här rapporten. 26USD för inrikessträckorna och 56USD Phnom Penh - Ho Chi Minh samt 76USD Hanoi - Singapore. Det anser i alla fall jag vara no-brainers allihop med tanke på att grundpriset i ekonomi var extremt billigt det också! :D
 

maba

Medlem
Tack för en trevlig rapport, härligt sätt att starta en lördagsmorgon med,väldigt bra bilder dessutom, speciellt på maten. Blir nog något asiatiskt ikväll :)
 

Agö

Medlem
Intressant läsning, tack @henrik l .

Jag noterar att dina uppgraderingar med Optiontown var mycket billiga.

Jag har två bokningar med bolaget i november. Hong Kong-Hanoi och Hanoi-Shanghai. Optiontown vill ha 95 EUR på Hong Kong-Hanoi och 160 EUR på Hanoi-Shanghai. Det låter som att priserna skenat iväg även här.

Tillgång till lounge har jag och min medresenär genom FBG. Jag får nog suga på denna idé, spontant känns det som väl mycket pengar för tämligen korta regionalflygningar med en A321.
 
Toppen