Senaste nytt

[Business class] Stockholm-Beijing/Shanghai/Guangzhou T/R, Aeroflot, från 15.700 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2015-12-28

Tyvärr har Aeroflot höjt bränsletillägget krafigt (ca 2.000 SEK mer från förra året per T/R) så totalpriset har också blivit dyrare.

[Business class] Stockholm-Beijing/Shanghai/Guangzhou T/R, Aeroflot, från 15.700 SEK inkl. skatter

ARN-PEK/PVG/CAN T/R
Flygbolag
: Aeroflot (SU: Skyteam)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: Z
Fare basis: ZBRA
Pris:
  • Beijing/Shanghai: 10.380 SEK + skatter ca 5.250 SEK och uppåt, totalt ca 15.700 SEK inkl. skatter
  • Guangzhou: 13.202 SEK + skatter ca 5.250 SEK och uppåt, totalt ca 18.500 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: stanna natten mellan lördag och söndag eller 3 dagar / 175 dagar
Förköpskrav: 2 dagar
Stopover: obegränsad antal fri stopover är tillåten
HIP Check: Ja
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 200 EUR
Ändring: Ja, gratis
Routing: Stockholm-(SU)-Moskva-(SU)-Beijing/Shanghai/Guangzhou

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

---

Uppdaterad: 2014-12-30

[Business class] Stockholm-Beijing/Shanghai T/R, Aeroflot, 13.000 SEK inkl. skatter

ARN-PEK/PVG T/R
Flygbolag
: Aeroflot (SU)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: Z
Fare basis: ZBRA
Pris: 10.000 SEK + skatter ca 3.000 SEK och uppåt, totalt ca 13.00 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: stanna natten mellan lördag och söndag eller 3 dagar / 175 dagar
Förköpskrav: 2 dagar
Stopover: obegränsad antal fri stopover.
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 200 EUR
Ändring: Ja, gratis
Routing: Stockholm-(SU)-Moskva-(SU)-Beijing/Shanghai

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

---

Uppdaterad: 2013-12-18

Bokningsklassen har ändrats till Z klass.
De flesta Skyteam flygbolag har inte uppdaterat intjäningstabellen och det finns risk att man inte kan få några miles/poäng av Aeroflot Z klass.

[Business class] Stockholm-Beijing/Shanghai T/R, Aeroflot, 12.650 SEK inkl. skatter

ARN-PEK/PVG T/R
Flygbolag
: Aeroflot (SU)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: Z
Fare basis: ZBRA
Pris: 10.000 SEK + skatter ca 2.650 SEK, totalt ca 12.650 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: stanna natten mellan lördag och söndag eller 3 dagar / 175 dagar
Förköpskrav: 2 dagar
Stopover: obegränsad antal fri stopover.
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 200 EUR
Ändring: Ja, gratis
Routing: Stockholm-(SU)-Moskva-(SU)-Beijing/Shanghai

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa bifogad bild 14251


Aeroflot Business class på Boeing 777-300ER
SUCB777SVOJFK06-1000x666.jpg

SUCB777SVOJFK08-1000x666.jpg

SUCB777SVOJFK09-1000x663.jpg

(Foto: Jacob)

BusinessClass.se har testat Aeroflot Business class på Boeing 777-300ER.
Aeroflot nya business Class på Boeing 777 Moskva-New York - BusinessClass.se (Jacob)

Recensioner av Aeroflot Business class:

---originalpost 2013-02-13---
Det fanns en tråd om Shanghai biljett, men det fanns ingen separat tråd för Beijing. Så postar jag den här för rekord.

[Business class] Stockholm-Beijing/Shanghai T/R, Aeroflot, 12.650 SEK inkl. skatter

ARN-PEK/PVG T/R
Flygbolag
: SU (Aeroflot)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I
Fare basis: IBRA
Pris:
  • Beijing/Shanghai: 10.000 SEK + skatter ca 2.650 SEK
  • Seoul:12.000 SEK + skatter ca 2.650 SEK
Min/Max stay: -- / 1 månad
Förköpskrav: 2 dagar
Stopover: obegränsad antal fri stopover.
Återbetalning: Ja, 200 EUR
Ändring: Ja, 200 EUR per gång
Routing:Stockholm-(SU)-Moskva-(SU)-Beijing/Shanghai eller
Stockholm-(SU)-Moskva-(SU)-Khabarovsk/Vladivostok-(SU)-Beijing

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Poängintjäning: (uppdaterad: 2014-DEC-23)
Aeroflot Z klass ger:

 

Senator

Moderator
Kollade lite runt idag på en resa runt påsk. Tack till Jacob som har berättat att man kan stanna i Shanghai några dagar utan visum och jag återanvänder AHOs mall:

[Business class] Stockholm-Shanghai T/R, Aeroflot, 12.679 SEK inkl. skatter


ARN-PVG T/R
Flygbolag: SU (IAeroflot)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I
Fare basis: IBRA
Pris: 10 000 SEK + skatter (2 679 SEK)
Min/Max stay: 3d/30d
Förköpskrav: 2 dagar, men väldigt udda regler för bokning och billjett om man bokar tidigt
Stopover: Hur många som helst
Återbetalning: Ja, 200 EURP
Ändring: Ja, 200 EURO
Routing: verkar finnas många möjligheter med transfers, någon som kan tolka detta bättre än mig
 

Kricka

Medlem
Är ni helt säkra på att man kan resa till Kina utan visum ? När jag läser bl.a. Kinesiska ambassadens
hemsida så verkar det bara vara HongKong och Macau som är viseringsfria. AHO var för all del i Kina
i somras men jag skulle inte våga prova själv..
 

Senator

Moderator
Jag hänvisar till Jacob:

Jag hade inget visum då jag planerade att utnyttja ett av de få undantag som finns i Kinas inreseregler, Shanghai är den enda stad i Kina där man kan stanna upp till 48 timmar utan visum förutsatt att man har en bekräftad internationell biljett inom 48 timmar vidare från någon av Shanghais flygplatser, och det hade jag.
Jag var lite förvånad att mannen inte var bekant med detta undantag, med tanke på antalet flygningar på sträckan Hong Kong-Shanghai borde det inte vara första gången detta hänt. Det blev en kort diskussion huruvida allt var i sin ordning men snabbt fick vi det utrett. Mannen kunde enkelt plocka upp regeln i sin dator och för säkerhetsskull hade jag en utskrift av reglerna från kinesiska ambassaden i väskan.
 

Dr. Miles

Expert
Liten trivial info om visa on arrival i Dalian, Kina.

TIMATIC: Visa/Entry Requirements skrev:
National: Sweden (SE)
Embarkation: Sweden (SE)
Transit: China (People's Rep.) (CN)
Destination: Japan (JP)
ALSO CHECK DESTINATION INFORMATION BELOW

[Visa Information - Transit] China (People's Rep.) (CN)

[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required,
except for Nationals of Sweden holding confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 48 hours, provided arriving at and departing from Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.

Visa Issuance:
- A transit visa can be obtained at Dalian (DLC) Airport only
for a max. stay of 7 days provided passenger:
- holds confirmed onward tickets;
- is a national of a country having diplomatic relations
with China (People's Rep.).
Fee: USD 14.-.

Alltså, om man flyger in till Dalian direkt från utlandet och reser vidare till annat land inom 7 dagar, kan man få visa-on-arrival för bara 14 USD. Både smidigt och billigt.
 

Senator

Moderator
Tack AHO, fortfarande en mycket bra deal tycker jag. Det är bara att jag struntar i SKyTeam :cool:
Men för detta pris kanske jag gör ett undantag

48t i Shanghai
72t i HKG
sen kanske 10 dagar på Bali?

Anyone?
 

Jacob

Medlem
Jag har använt mig av just denna biljett, IBRA. Observera att man kan kombinera den med andra IBRA biljetter till andra destinationer, så det går exempelvis att flyga Stockholm-Shanghai och sedan göra returen från Beijing eller Hong Kong. Det blir något dyrare men fortfarande mycket prisvärt jämfört med konkurrenterna.

Möjligheterna till en kul rutt är ganska begränsade. Man måste förstås flyga via Moskva men man kan välja mellan Aeroflot och SAS på sträckan mellan Stockholm och Moskva, mer än så är det inte. För utresan blir det ganska löjligt då det bara är en dryg timme mellan flygen från Stockholm, men på returresan är det praktiskt då Aeroflot avgången från Moskva går på förmiddagen medan SAS avgången från Moskva går på kvällen.

Observera att det finns två dagliga avgångar mellan Moskva och Shanghai. Som det ser ut nu flygs den ena med en Airbus A330 och den andra med en Boeing 767. Jag rekommenderar starkt att boka flyget med Airbus A330.

Är ni helt säkra på att man kan resa till Kina utan visum ? När jag läser bl.a. Kinesiska ambassadens
hemsida så verkar det bara vara HongKong och Macau som är viseringsfria. AHO var för all del i Kina
i somras men jag skulle inte våga prova själv..
Jag har utnyttjat detta undantag tre gånger och det har aldrig varit några problem. Personalen vid passkontrollen i Shanghai har alltid varit mycket avslappnade.

Här är en länk till Kinesiska Ambassadens hemsida i USA där undantaget finns med. Jag hade denna sida utskriven för säkerhets skull.

Visa-free entry & Transit (G) Visa
 
Toppen