Senaste nytt

Någon som upplevt avundsjuka el svenska jantelagen på grund av erat jobb ?

Concorde

Founding Member
Det som är mest sorgligt i sammanhanget är att folk väljer att lägga tid och ödsla negativ energi på andra individer. Det är bakåtsträvande.
Vi är bra på det i Sverige. Istället för att gratulera någon i sin framgång och glädja sig i detta försöker man trycka ner dom med en inställning att du ska inte tro att du är något/du har ingen rätt att vara gladare än jag.

Min hustru (dåvarande sambo) tackade för sig en gång p.g.a. av stationering på andra sidan Atlanten trots frekventa resor hem... det sliter på själen, relationen och hälsan. Sen blir det också vad man gör det till. Jag gillar att resa men när det blir varje vecka flera gånger i veckan är det inte kul. Det är stor skillnad på att flyga trans-atlantiskt några gånger per månad än att skutta runt i Europa vecka efter vecka. Tycker synd om er som behöver göra det.
 

Murre

Medlem
J
Vi brukar anse konsulterna som dem som vi tar in för att göra skitjobben som ingen annan vill göra. :)

Detta är en kommentar man älskar se efter att tillbringat 15timmar i sträck med att försöka få ordning på vad de så kallade experterna på stora fina företaget lyckas strula till med sin "smarta lösning" :mad:
 

Bonden

Medlem
OT:
Detta är en kommentar man älskar se efter att tillbringat 15timmar i sträck med att försöka få ordning på vad de så kallade experterna på stora fina företaget lyckas strula till med sin "smarta lösning" :mad:

Fast det roliga är att konsulter från de stora "fina" konsultbolagen är av samma kaliber ;)
Har själv jobbat som konsult i ett bolag och det kan vara rätt slitigt, ständigt nya arbetsplatser, långa arbetspass osv.. Men det är inte alltid så..
När det gäller konsulter så tycker jag att man hyr in duktiga personer inte bolag :)
/OT


Tillbaka till ämnet, jag reser en hel del inrikes/norden och just det tror jag inte skapar någon avundsjuka när man berättar vilka tider man måste gå upp för att hinna morgonflighterna.
Däremot så är ju konferensresor något som är väldigt trevligt att åka, fast här betalar jag själv uppgraderingarna till bättre klasser. Det är iofs något som skapar respekt (och idiotförklaringar) hos ekonomiavdelningen.
 

majer

Medlem
OT:
Detta är en kommentar man älskar se efter att tillbringat 15timmar i sträck med att försöka få ordning på vad de så kallade experterna på stora fina företaget lyckas strula till med sin "smarta lösning" :mad:
Hoppades att smileyn efter min kommentar skulle indikera viss ironi. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
Vem som får städa efter vem beror väl på var den riktiga expertisen finns. Har bra och dåliga erfarenheter av både konsulter och kollegor, men det beror ju inte på vad de jobbar som utan vad de kan och utger sig för att kunna.
Dock anser jag att t ex gå runt och montera >400 motorkåpor á 30 minuter styck är ganska oinspirerande. Sen kan man diskutera om termen "konsult" är korrekt för att benämna den arbetskraft som utför det jobbet.
Hoppas ingen känner sig klämd, det är inte min mening.
/OT
 
Vill man inte att folk runtomkring tittar snett/blir avundsjuka på en då får man välja rätt ord i rätt kretsar. Att tala om loungebesök och effekten av skumpa på 10k höjd i en samling av personer som knappast reser 2-3ggr om året i Eco är som att skjuta sig i foten. Det är inte bara ett tecken på dålig smak och respektlös till andra det är redan på gränsen till att vara arrogant.
Kalla det jantelag eller avund men väljer man sin audiens med lite omsorg och visar ödmjukhet så blir man belönad med både respekt och förståelse. :)

Ett bra exempel på rätt krets är detta forum där vi uppskattar att höra allt om vad andra har varit med om och blir bara glada för ens framgång. Avudsjuk? Inte ett dugg :p Snarare utmanande och intressant :)
 
Jag får vakta tungan även på jobbet. Det skulle inte gå hem alls att nämna att man sitter i lounger osv. Jag är den enda som reser "mycket" 50-60 legs senaste 12 månaderna. Att jag jobbar 2veckor (i tid) mer än alla andra på kontoret är det ingen som reflekterar över. Vissa tror att jag glider runt o glassar på alla resor. Jag flyger dessutom nästan uteslutande till CPH, OSL, inrikes och som alla vi vet är det inte så lyxigt. Ungefär som att åka SL buss i en timme varje resa.

Sen får jag heller inte använda "check in" funktionen på FB för att checka in i olika lounger, hotell, eller flygplatser då flera bekanta verkar störa sig otroligt mycket på det. De som stör sig på det verkar vara sådana som sitter i kassan på ICA eller liknande, som varken har drömmar eller ambitioner/mål.

Ang. lön så har jag alltid varit öppen med vad jag tjänar men har nu kommit till en inkomstnivå som gör att jag håller tyst om det, även om någon frågar. Jag är så långt ifrån en "lyxlirare" man kan komma, kör runt i en gubbkörd Mitsubishi Galant Gti från 1989 och bor i en BR 2a med 1978års standard och åker aldrig på privata semesterresor. Trots detta så blir vissa personer griniga när de hör att jag betalar mer i skatt än vad de tjänar brutto. Att de kör "nya" bilar och bor betydligt "flådigare" än mig och reser bort på både sommar och vinter semestrar tycker de inte spelar någon roll.

Det är "fult" att tjäna pengar i detta land. Så upplever jag det ofta iaf.
 

palmen

Moderator
Vill man inte att folk runtomkring tittar snett/blir avundsjuka på en då får man välja rätt ord i rätt kretsar. Att tala om loungebesök och effekten av skumpa på 10k höjd i en samling av personer som knappast reser 2-3ggr om året i Eco är som att skjuta sig i foten. Det är inte bara ett tecken på dålig smak och respektlös till andra det är redan på gränsen till att vara arrogant.
Kalla det jantelag eller avund men väljer man sin audiens med lite omsorg och visar ödmjukhet så blir man belönad med både respekt och förståelse. :)

Ett bra exempel på rätt krets är detta forum där vi uppskattar att höra allt om vad andra har varit med om och blir bara glada för ens framgång. Avudsjuk? Inte ett dugg :p Snarare utmanande och intressant :)

Är det nu jag ska känna mig felplacerad med tanke på att jag tillhör de där personerna som 2-3 ggr per år reser economy ;)
Ingen fara dock, det finns en anledning till att jag är här och det är för att se och lära och kunna komma närmare mina mål jag har för tillfället med mitt resande. Att få höra storys om hur det är på "andra sidan" gör det bara än mer motiverande att försöka jobba mot detta målet.
Självklart är man "avundsjuk" på att en del folk lever ett liv som jag skulle vilja pröva på, men alla här inne visar en respekt vilket är a och o. Har fått bra svar på de frågor man har och jag kan inte påminna mig om att jag noterat att någon sett ner på någon annan här inne för man inte reser lika "fint". Avundsjuk är kanske fel ord, snarare se upp till och försöka jobba än hårdare för att nå sina uppsatta mål i livet.

Detta forum är helt klart ett av de bästa jag hittat, även om jag inte riktigt tillhör "målgruppen" även om jag är en medveten resenär i mina ögon. Att boka en resa på bästa sätt efter de ekonomiska förutsättningar jag har är ett stort nöje för mig (därför som jag alltid får boka de 2 årliga grabbresorna som vi gör). Ska man på semester är själva resan till destinationen nästan lika viktig som hur man sedan ska bo.
 

rvarttinen

Medlem
Respekt för andra är a och o i de flesta sammanhang. Detta forum är nog om något ännu viktigare när det gäller hjälp och tips att välja ut vilka alternativ som är bra när det kommer till "ekonomiklass". Där kan bolagen skilja sig åt. Vilka lounger som tar emot en som har ett Priority Pass, etc. I affärsklas, eller business, ja, då är de flesta bolgen bra eller jättebra. Visst det ska vi verkligen duskutera och det är inspirerande och kul att läsa reportagen, men icke att förakta när det gäller att sätta guldkant på en liten resa i "economy" också.

Själv åker jag nog rätt så "blandat", men föredrar business när det kommer till längre flygningar - främst av bekvämlighetskäl. Ekonomi på kortare resor, t.ex. årliga shoppingresan till Paris.

Det jag märkt mest på senare tid vad gäller glirningar från andra är att jag skulle vara någon sags miljöbov för att jag flyger någotsånär ofta. Detta kommer från personer som åker bil till jobbet så gott som varje dag, själv åker jag tunnelbana (har ingen bil).

Den som är mer insatt får gärna fylla i, eller rätta; som jag förstått så står flyget för en mindre del av CO2-utsläppen. I storleksordningen 10..12% av de trafikrelaterade utsläppen, bilar (persontrafik) för betydligt mer (?). Inte för att jag tycker att det är bra, det bör sänkas, men är inte kverulantera (de som åker mycket bil) minst lika stora miljöbovar?
 

Kristofer

Medlem
Den globala flygtrafiken står för 2-3 procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Detta kan jämföras med produktionen av nötkött som uppgår till 18 procent (enligt UN Food and Agriculture Organization).

Det finns massvis att förbättra kring flyget och miljön, men det finns inget som är så omgärdat av vanföreställningar och lögner som flyg..

Källor:
http://www.fao.org/ag/magazine/0612sp1.htm
http://www.icao.int/env/climateChange.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Broschyrer/broschyr_jordbruk_kott.pdf
http://www.miljomagasinet.se/artiklar/090506_klimatkott.html
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003032/01/arnqvist_m_090123.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Köttproduktion
 
Last edited:
Toppen