Senaste nytt

Passkontroll Schengen - Non-schengen Terminal 1 i Frankfurt

possum

Medlem
Om jag flyger från ATH till DUB med transfer i FRA Terminal 1 (A->B), måste jag passera passkontroll på FRA eller räcker det med att jag visar passet när jag kommer fram till DUB? Jag har en rätt tight anslutning och vill gärna veta om jag måste förnedra mig genom att springa eller om det räcker att länga på stegen något ;) Min gissning är nej men på tex ARN måste man ju visa upp passet när man ska in till non schengen-våningen.

Passkontrollen på FRA brukar ju vara full av Kineser som ställer sig i EU-kön och är helt oförstående till vad ett pass är eller varför man behöver visa det...
 

A380*G

Medlem
OK, då är det förnedring som gäller. Tack för svar :)

Du har redan förnedrat dig genom att dra kineser över en och samma kam. Jag har aldrig upplevt problem med kineser som ställer sig i fel kö vid immigration. Det är ett allmänt problem. Kineser förstår garanterat innebörden av både pass och visum.
 

possum

Medlem
Jag drog inte kineser över en och samma kam. Problemet är dock återkommande, många av dem står i EU-kön. En passagerare med EU-pass tar 10-30 sekunder att processa, en icke EU-medborgare tar ofta flera minuter då de måste visa upp returbiljett mm samt utfrågas om deras anledning till vistelse inom EU. Klart frustrerande om det hänger på minuterna att man ska hinna med flyget.

För övrigt behöver du inte vara så hård. Det där om "kineser" var raljant menat och hoppar ni på "nya" medlemmar kommer forumet att bli en intern klubb. Vill du tillrättavisa mig kan du göra det via PM.
 

A380*G

Medlem
Jag drog inte kineser över en och samma kam. Problemet är dock återkommande, många av dem står i EU-kön. En passagerare med EU-pass tar 10-30 sekunder att processa, en icke EU-medborgare tar ofta flera minuter då de måste visa upp returbiljett mm samt utfrågas om deras anledning till vistelse inom EU. Klart frustrerande om det hänger på minuterna att man ska hinna med flyget.

För övrigt behöver du inte vara så hård. Det där om "kineser" var raljant menat och hoppar ni på "nya" medlemmar kommer forumet att bli en intern klubb. Vill du tillrättavisa mig kan du göra det via PM.

För mig såg det ut som påhopp på en nationalitet. Man kunde ha nämnt icke EU-medborgare istället för att peka ut en folkgrupp. För övrigt är det ingen annans fel än sitt eget om man har connection med så tight schema att lite kö vid immigration eller security gör att man missar planet.

Jag kan lova dig att jag inte gör skillnad på varken "nya" medlemmar från november 2012 eller de gamla rävarna med över 3000 inlägg.
 

possum

Medlem
För mig såg det ut som påhopp på en nationalitet. Man kunde ha nämnt icke EU-medborgare istället för att peka ut en folkgrupp. För övrigt är det ingen annans fel än sitt eget om man har connection med så tight schema att lite kö vid immigration eller security gör att man missar planet.

Jag kan lova dig att jag inte gör skillnad på varken "nya" medlemmar från november 2012 eller de gamla rävarna med över 3000 inlägg.

Med "nya" avser jag antalet poster. Nåja, nyanser är svårt att få fram via text och det kan ha sett lite onödigt stereotypt ut. Varför jag pekade ut just våra vänner från Kina är för att när planen därifrån anländer eller avgår blir det stora skaror passagerare i kontrollen vilket korkar igen totalt. Att de ställer sig i EU-kön kan jag ha viss förståelse för, skyltningen är inte den bästa och består enbart av EU-symbolen och texten "EU-Bürger", passkontrollen i Peking är ju vida överlägsen. Trots det är det frustrerande när man sitter fast i kön och tiden tickar iväg.

För den som är intresserad så är post #2 i tråden korrekt. Man behöver förvisso inte visa pass för att komma in i område B men för att komma till gate B20-B63 där non schengen-flygen går måste man passera kontrollen. För mig var det skit samma. Planet från Aten var försenat så det var kört redan innan jag landade.
 
Toppen