Senaste nytt

Vilken typ av flygplan? KL0723 samt AF0943

fleetheseen

Medlem
Hej!

Jag tänkte reservera bra platser på nedan sträckor men kan inte utläsa i bokningen vilken flygplatstyp som ska flyga sträckorna. Kan man se detta någonstans? Eller är det olika plan mest hela tiden? Försökte googla men blev inte riktigt klok. Någon som vet vad som gäller på nedan sträckor?

KL0723 Amsterdam - Havanna
AF0943 Havanna - Paris

Tack på förhand! :)
 

Dr. Miles

Expert
Hej!

Jag tänkte reservera bra platser på nedan sträckor men kan inte utläsa i bokningen vilken flygplatstyp som ska flyga sträckorna. Kan man se detta någonstans? Eller är det olika plan mest hela tiden? Försökte googla men blev inte riktigt klok. Någon som vet vad som gäller på nedan sträckor?

KL0723 Amsterdam - Havanna
AF0943 Havanna - Paris

Tack på förhand! :)

KL723 är Airbus A330-200 (332)
AF943 är Boeing 777-300ER (77W)
 

vandien

Medlem
För att spinna vidare lite på frågan, finns det något smidigt sätt att kolla upp just hur hur man läser av att KL723 blir en A332 eller det är bara att lära sig vissa nummer som kopplas samman med kärrorna? Fick inte ordning på sökfunktionen och svar/förklaring från medlemmarna här är alltid top notch!
 

David

Medlem
För att spinna vidare lite på frågan, finns det något smidigt sätt att kolla upp just hur hur man läser av att KL723 blir en A332 eller det är bara att lära sig vissa nummer som kopplas samman med kärrorna? Fick inte ordning på sökfunktionen och svar/förklaring från medlemmarna här är alltid top notch!

Du kan t.ex. gå in på Online aviation database - Flightradar24 där du slår in flightnummer och får upp information om vilken kärra som flugit denna rutt de senaste gångerna. Det ger en indikation.

Har du Expertflyer kan du se planerad flygplanstyp där.

Finns säkert andra ställen också, dessa är de jag använder.
 

vandien

Medlem
Tack för svaret David! Flightradar använder jag dagligen så bra tips att lätt kolla upp där.
Tänkte mer om det existerade t ex förbestämda nummer i just flightnumber dedikerade för vissa kärror, eller det är så enkelt att det bara är att kolla upp det på sidorna du rekommenderar?
 

David

Medlem
Tack för svaret David! Flightradar använder jag dagligen så bra tips att lätt kolla upp där.
Tänkte mer om det existerade t ex förbestämda nummer i just flightnumber dedikerade för vissa kärror, eller det är så enkelt att det bara är att kolla upp det på sidorna du rekommenderar?

Har inget bra svar på detta men tror att på de flesta rutter cirkulerar en rad olika kärror av samma typ. Vet inte något ställe där man kan få fram planerat flygplan på den detaljnivån, kanske någon annan vet?
 

AABack2ARN

Medlem
Du kan även se flygplanstyp på bokningssidan på Air France samt på flertalet bokningssiter tillhörande resebyråer, däribland Travellink. Däremot är det mer eller mindre omöjligt att i förväg veta exakt vilken individ (dvs registreringsnumret) som som beflyger ett visst datum om man inte har tillgång till flygbolagens interna system.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej! Tilläggas ska att vi aldrig kan garantera 100% en viss typ av plan, då ju teknik kan drabba alla med kort varsel. Haft haft flera fall där passagerare sett fram emot att åka A380 och sedan fått hålla tillgodo med något annat.. händer ju inte så ofta som tur är, men bra att ha i bakhuvudet...
 
Toppen