Senaste nytt

50% poängrabatt vid 150K spend

Är helt övertygad om att denna fråga redan har besvarats på en tidigare tråd. Ledsen i sådant fall för att starta upp en ny...:rolleyes:

Säg att man har 20 000 kronor kvar till att komma upp i 150 000 kronor. Man köper sedan en flygbiljett för 23 000 kronor för en resa i sommar. . Man har kommit upp i den spend som krävs och vouchern är din.
Vad händer sedan om man får förhinder och måste avboka flygbiljetten 1 månad innan? Dras vouchern tillbaka? Man blir ju krediterad det man tidigare betalat för flygbiljetten.
 
Har för mig senast jag hörde om det med avbokning av en bokning med en voucher så får man tillbaka allt i Poäng. Så gör SAS system men de kan va något jag fått om bakfoten.
 

nota bene

Medlem
Har för mig senast jag hörde om det med avbokning av en bokning med en voucher så får man tillbaka allt i Poäng. Så gör SAS system men de kan va något jag fått om bakfoten.
Tror att frågan var en annan: Vad händer om man bokar en avbokningsbar biljett som gör att vouchern triggas, och man sedan avbokar sagda biljett efter att man fått vouchern.

Jag ser inte att det bör vara ett problem så länge det inte sätts i system. Om det t.ex. vore ett annat bolag som bokningen var med - hur skulle de ens veta vad du köpt? Krediteringen av returbeloppet på kortet brukar dessutom kunna ta ett tag.
 

EBGGOT

Medlem
Du får behålla vouchern men du får summan upphöjd med samma belopp till vouchern nästa år! Dvs får du tillbaka 10.000kr måste du handla för 160.000kr året där på.... En i min familj råkade ut för detta. (Icke medvetet)
 

Thornado

Medlem
En ännu intressantare fråga är väl egentligen vad som händer om man spenderat de EB-poäng man fick för ett köp när man avbokar och beloppet krediteras - kan man få negativ balans på sitt EB-konto?

Antag att jag börjar med ett helt färskt EB-konto (0 poäng) och ett nytt Amex kopplat till det. Jag går genast och köper ett antal dyra avbokningsbara biljetter långt fram i tiden för totalt 150000SEK. Jag får nu 30000 EB-poäng och en 2-4-1-voucher. Jag går genast och bokar en USA-resa för dessa (60k poäng för en person, 50% rabatt). Direkt när jag kommit hem från bonusresan så avbokar jag de andra biljetterna. Vad händer nu med mitt EB-konto? Troligtvis inget som man vill göra om man tänkt fortsätta vara EB-medlem, men kan tänka mig att det borde finnas en del personer som inte bryr sig avsevärt om huruvida de är med i ett bonusprogram eller inte, men som gärna vill ha en "gratis" resa (även om det efter skatter och bränsletillägg och sånt inte blir en alltför stor vinst i förhållande till hur mycket krångel det skulle innebära, för att inte tala om det faktum att det inte skulle kännas moraliskt rätt på något sätt att göra så).
 

Storsteffe

Medlem
En ännu intressantare fråga är väl egentligen vad som händer om man spenderat de EB-poäng man fick för ett köp när man avbokar och beloppet krediteras - kan man få negativ balans på sitt EB-konto?

Antag att jag börjar med ett helt färskt EB-konto (0 poäng) och ett nytt Amex kopplat till det. Jag går genast och köper ett antal dyra avbokningsbara biljetter långt fram i tiden för totalt 150000SEK. Jag får nu 30000 EB-poäng och en 2-4-1-voucher. Jag går genast och bokar en USA-resa för dessa (60k poäng för en person, 50% rabatt). Direkt när jag kommit hem från bonusresan så avbokar jag de andra biljetterna. Vad händer nu med mitt EB-konto? Troligtvis inget som man vill göra om man tänkt fortsätta vara EB-medlem, men kan tänka mig att det borde finnas en del personer som inte bryr sig avsevärt om huruvida de är med i ett bonusprogram eller inte, men som gärna vill ha en "gratis" resa (även om det efter skatter och bränsletillägg och sånt inte blir en alltför stor vinst i förhållande till hur mycket krångel det skulle innebära, för att inte tala om det faktum att det inte skulle kännas moraliskt rätt på något sätt att göra så).

Du kan bara utnyttja den om man bokar för 2
 
Toppen