Senaste nytt

SAS Seating - en röra

Senaste veckorna upplever jag det som om seatingen varit ett katastrofområde. I stort sett undantagslöst har jag blivit omseatad på europalinjerna.

Det som har hänt är att de utvidgar Plus enormt men har inga passagerare, konsekvensen är att vi som är seatade på raderna bakom, för det mesta frekventa resenärer, blir intryckta på mittplatser längst bak. Detta för att ge tre personer 12 rader att sitta på....

Vad är det som hander, skit bakom spakarna eller allvarligare fel.

Det kan väl inte vara en ny Guldförmån med helt random seating...?:confused:
 

NotRyan

Medlem
Lösningen är enkel som jag alltid försöker följa när jag bokar Go.... Boka aldrig in dig på de första raderna i Go, för om Plus utökas blir resultatet som du säger. Det är nog för att ge de kunder som köpt Plus så mycket space som det bara går, även om man inte garanterar tomt mittsäte.

Mvh
/NotRyan
 

David

Medlem
När några Göteborgare flög t/r till Stockholm förra veckan för 2-årsfesten så var det 8-9 rader Plus ombord, ett par rader mer än vad det var när t.ex. Ruthie seatat sig på första Go-rad vilket självklart gjorde att hon fick en plats långt bad som sjutton. Beläggningen i dessa 8-9 rader Plus var dock inte högre än max 20%. Frågan är ju då varför de lägger in fler rader, är det inte lättare att flytta den lilla skylten till den rad som tidigare var sista Plus-rad?

Eller, är det en weight-distribution-spel där de vill trycka bak massan lite i planet och tycker att 8-9 rader är acceptabelt utan att det ser för dumt ut?
 

nota bene

Medlem
Jag upplevde detta nyligen på en flight, men då hade de i alla fall vett att seata oss i samma bokning bredvid varandra (flyttades 3a+c till 7a+c). Hade vi blivit flyttade till godtycklig dålig plats i kabinen hade det varit meningslöst att vara seq003+004...

Jag förstår om de vill ge plus seat block i möjligaste mån, men vore det inte smartare att då boka upp kabinen i förväg så att man vid incheckningsöpnning (36h innan) tilldelar plus antal bokade gånger 1,5 (i.e. seatblock i 3+3 seating)?
 

NotRyan

Medlem
Skulle nog tro att det är en kombination av att erbjuda space till Plus, att inte flytta dom i möjligaste mån om det blir färre bokade i + än beräknat, vikt och balans, samt i någon mån försök till revenue-management...

Mvh
/NotRyan
 

SWEDE

Medlem
Det här knaset kom med Altea. Jag har klagat på det vid ett flertal tillfällen utan något vettigt svar. Numera kallar jag mig trädgårdsmästare eftersom jag regelbundet går in och ser på mina många bokningar för att i många fall se hur jag blir kastad runt i kabinen på det mest ologiska vis, och därefter försöker korrigera detta. Efter incheckning är det samma historia, jag kollar säkert 5-6 gånger fram till dess att jag är på flygplatsen. Dock händer det att de likaväl lyckas kasta ut mig ur stolen mellan automaten och gate! Så sant man inte boka rad 1 i + så sitter man inte säkert där heller!
 

telelina

Medlem
Det måste ju vara detta som gjorde att jag med biljett i Go fick sitta i plus i onsdags. Åkte CPH-ARN och valde själv en stol i sista raden på plus (som jag trodde var första raden på Go). Fick plusförmåner på planet men poäng för en go-resa. Resan var operated by Jettime, det var väldigt trevlig kabinpersonal.
 
Kan bara inte förstå hur det kan vara revenue management att ha många tomma rader i plus och sina frekventa resenärer inklämda på mittplatser längre bak...

Hur som helst så upplever jag att det blivit värre.

Personalen får gå och korriger manuellt under flygningarna för de som gnäller, flytta skyltarna framåt för att inte ha provocerande tomma rader.
 

rob74

Medlem
Lösningen är enkel som jag alltid försöker följa när jag bokar Go.... Boka aldrig in dig på de första raderna i Go, för om Plus utökas blir resultatet som du säger. Det är nog för att ge de kunder som köpt Plus så mycket space som det bara går, även om man inte garanterar tomt mittsäte.

Mvh
/NotRyan

Jag bokar alltid in mig längst fram i Go. Blir jag nedpuffad får jag en direktvarning per mail från AwardWallet och då går jag in och tar första bästa stol långt fram.
 
Toppen