Senaste nytt

Sista resan innan familjebildning - Tips behövs!

JacobGBG

Medlem
Jag håller på att planera en ca 3 veckors resa tidigt nästa år till Sydöst-Asien (tänk alldeles efter nyår). Min flickvän är överens om att detta kommer att vara den sista större resa vi gör innan det är dags att börja få fart på barnproduktionen och börjar omdirigera våra finanser till familjeliv.

Jag behöver lite råd om rutter och platser att stoppa in i detta resa, inkl var att bo, göra och resa. Ett utkast till ett itinerary ser ut så här för oss än så länge:

GOT-BKK med OS (En dag stopover i Wien, 5500:)
  • Bangkok (3-4 nätter)
  • Phuket? Koh Samui? öppen lucka...
  • Kuala Lumpur (1-2 nätter)
  • Singapore (2-3 nätter)
  • Bali (5-6 nätter)
BKK-GOT med OS

Av sakerna ovan så är Bali det enda som är spikat (krav från tösen).

Om flygresorna:
Hade varit guld värt att göra denna resa i C på en award men mitt nuvarande förråd av ungf 90k EB poäng och 100k US airways poäng så är jag utomräckhåll för att få ihop det. :( Och några vettiga Z står inte att finna.

Då är alternativet bara att hitta billigaste möjliga *A biljett, dvs OS i detta fall. Den är inte kombinerbar med någon annan biljett men alla hopp mellan städer i Asien kan man med fördel göra med AirAsia.

Om vistelserna:
Jag är Marriott Rewards Gold och försöker därför föra mycket av våra övernattningar till deras hotell (ej resorts) för lounge-access, gratis frukost och wi-fi och extra poäng. Men hittar jag någon bra deal så låter jag inte det styra mig.

T.ex. så kommer jag inte bekymra mig om att omkvalificera mig till MR Gold för nästa löpår, utan har tankarna på att gå mot Starwoodhotellen istället (mycket lägre krav för högsta tier + mer hotell i Europa).

Vad tror ni?
 

Dr. Miles

Expert
Hej SocialAdept

Om det var jag, jag skulle göra så här...

  1. Om ni inte är medlem i BMI DiamondClub, registrera er. Det kostar inget.
  2. Köp 15000 BMI miles per person på BMIs websida. Det kostar 195 GBP per person.
  3. Registrera er som "Family membership" i BMI DC.
  4. Efter lyckad registrering av "Family membership", föra över din flickväns miles till ditt BMI DC konto.
  5. Nu har du 30000 BMI miles på ditt konto.
  6. Kolla "bmi and Star Alliance flights" bonusresatabell. Inom Sydostasien är 20 000 BMI miles t/r i ekonomi. Men om du använder "Miles plus Cash" award, det är bara halva poäng + 70 GBP som behövs.
  7. Nu tar vi ytterligare ett steg. Om ni vill resa i Business class, så kostar det 15000 BMI miles + 105 GBP + skatter per person.
  8. Med BMI Award kan man ha en stopover per resa. Men BMI Award tillåter också enkelresa bonusresor för halva miles + cash.
  9. Vilket innebar att du kan ha en stopover ditvägen, en annan stopover på hemvägen om du bokar dem som två resor.

Det här är ett exempel.
  • Bangkok-Singapore(Stopover)-Denpasar(Bali, destination) : skatter ca 900 SEK
  • Denpasar-Singapore(byte)-Kuala Lumpur(Stopover)-Bangkok : skatter ca 1100 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det kostar totalt ca 5200 SEK per person [195 GBP(15 000 BMI miles) + 105 GBP(Cash) + 4,50 GBP x 2(kreditkortavgift för 2 bokningar) + skatter ca 2000 SEK]

Det är definitivt värt att spendera de summorna för upplevelsen ni får.
Sedan kan du köpa en returbiljett till Koh Samui om ni vill.
 

JacobGBG

Medlem
Wow, vilken detaljkunskap AHO! Jag tackar och bockar.

Jag tänkte inte på möjligheten att använda poäng för att flyga runt "internt" i Syd- och centrala Asien. Även om bmi har bättre award regler (jag börjar mer och mer luta åt antingen bmi eller BA executive club som ersättning för EB) så måste jag nog beta av:

mitt nuvarande förråd av ungf 90k EB poäng och 100k US airways poäng

EB ger inget värde för att redeema i Asien med, men US tar 40k för en award i F! ! ! Ska jag sy ihop det här så blir jag nog tvungen att skaffa ExpertFlyer igen...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
EB ger inget värde för att redeema i Asien med, men US tar 40k för en award i F! ! ! Ska jag sy ihop det här så blir jag nog tvungen att skaffa ExpertFlyer igen...
Det är bara på BKK-KUL, BKK-SGN, SIN-CGK, SIN-MNL som har F class inom Sydostasien. (HKG tillhör Norra Asien på US DM)
Enligt view på FlyerTalk, TG har slutat erbjuda F class på BKK-DPS.

Jag vill bara påminna dig om med US DM kan man inte ha stopover när man bokar en bonusresa inom en region.
US Airways | Dividend Miles membership guide
US Airways | Dividend Miles membership guide skrev:
Stopovers are not permitted when travel is within one award region or for multi-city travel.


Någon som vet på rak hand om vad US tycke rom att boka icke-familjemedlemmar i sitt resesällskap på en award?
Jag har inte haft några problem när jag bokade bonusresa till min syster och hennes pojkvän med mina US DM miles.
 

Dr. Miles

Expert
Om du kombinerar 90 000 av dina 100 000 US DM miles och att köpa miles från BMI, kan ni ha trevligare longhaul upplevelse.

T ex:
GOT-FRA LH
FRA-BKK TG eller LH
/stopover/
BKK-HKG TG
/destination/
HKG-FRA LH
FRA-GOT LH
Skatter: ca 3850 SEK med BMI, ca 760 SEK med US DM

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Med 90 000 US DM miles.
Europa - Norra Asien med stopover i Sydostasien t/r i Busiess class


Utgifter:
Totalt: ca 1340 SEK


Med 37500 BMI miles + 255 GBP
Europa - Norra Asien med stopover i BKK eller i SIN t/r i Busiess class

Utgifter:
Totalt: ca 11450 SEK

Ni kan också resa via CPH, IST, LHR, MUC, eller VIE.

Du har möjlighet att använda dina 90 000 SAS EB poäng för 2 business class award inom Asien.
Dock SAS EB debiterar bränsletillägg på bonusresor med TG och med SQ.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Wow återigen.. where to begin?

Med 90 000 US DM miles.
Europa - Norra Asien med stopover i Sydostasien t/r i Busiess class


Utgifter:
Totalt: ca 1340 SEK

Detta (och bmi-alternativet) gäller bara till en av oss två, dvs en t/r biljett, om jag inte förstår alldeles galet? Är det inte lite knöligt att köpa till en biljett för cash vid sidan av en award biljett? Man kan ju inte styra priset lika väl om man vill hitta bra award seats samtidigt.

Du har möjlighet att använda dina 90 000 SAS EB poäng för 2 business class award inom Asien.
Dock SAS EB debiterar bränsletillägg på bonusresor med TG och med SQ.

I jämförelse med bmi och US kostnad på 30k för samma C award så ter sig SAS 45k avgift lite maffig. Får dock hålla det som ett alternativ.
 

Dr. Miles

Expert
Detta (och bmi-alternativet) gäller bara till en av oss två, dvs en t/r biljett, om jag inte förstår alldeles galet? Är det inte lite knöligt att köpa till en biljett för cash vid sidan av en award biljett? Man kan ju inte styra priset lika väl om man vill hitta bra award seats samtidigt.

Min poäng var, att du använder din 90 000 US DM miles för dig och köpa BMI miles + boka bonusresa åt din flickvän.
Totalkostnad ligger ca 13 000 SEK inkl. skatter för båda två

Procedur är som följande:
  1. Använd ANA website och kolla att det finns minst 2 tillgängliga award seats på datum/sträcka ni önskar.
  2. Köp 19 000 BMI miles x 2 konto.
  3. Registrer er som Family membership.
  4. Överföra din flickväns 19 000 BMI miles to ditt BMI konto.
  5. Nu har du 38 000 BMI miles.
  6. Ring till US DM Call Center och boka din bonusresa(1) med "Put on Hold". Alltså biljetterar inte det än.
  7. Du ringer till BMI DC Call Centre och boka din flickväns bonusresa(2). Den biljetteras direkt.
  8. Du kollar om din flickväns bokning(2) är gjord korrekt sätt genom att kolla den på www.checkmytrip.com .
  9. Om allt är OK med din flickväns bokning(2), ring till US DM Call Center direkt.
  10. Du säger till dem att du vill biljettera ut din bokning(1).
  11. Om det ingår LH flight på någon sträcka, glöm inte att fråga om LHs bokningsnr av US DM agent.
  12. Du går till www.checkmytrip.com och kollar om din bokning(1) är OK.

Viktiga punkter:
  • US DM tillåter att behålla bonusresabokning up till 72 timmar.
  • US DM tar 150 USD för ändring/avbokning.
  • BMI DC tillåter INTE att behålla bonusresabokning. (Dock om du gör din bonusresabokning på fredag eftermiddag, det kommer sannerligen inte biljetteras ut förran på måndag. Det är min erfarenhet.)
  • BMI DC tar 20 GBP för ändring/25 GBP för avbokning.
 

Dr. Miles

Expert
Alternativ 2:

  1. Skaffa US DM konto med din flickväns namn
  2. Köp 46 000 US DM miles. Det kostar ca 1360 USD.
  3. Överföra din flickväns 46 000 US DM miles till ditt US DM konto. Just nu ger den 75% extra bonus när du överför US DM miles. Det kostar ca 525 USD. Erbjudande gäller dock fram till 2011-05-14.
  4. Nu har du sammanlagt 180 500 US DM miles på ditt konto.(befintliga 100 000 miles + inköpta/överförda 80 500 miles) Det räcker för Europa - Sydostasien t/r i Business class för 2 personer.

Totalkostnad: ca 14 480 SEK
  • ca 11 800 SEK (1360 USD + 525 USD) för inköpta miles
  • ca 2 680 SEK Skatter o avgifter för 2 personer (40 USD + 50 USD + 760 SEK)

Med US DM Award kan du ha antingen 1 stopover ELLER 1 Open jaw.
T ex:
GOT-FRA-SIN-DPS(destination)-BKK(Stopover)-FRA-GOT
GOT-FRA-SIN //open jaw// KUL-BKK-FRA-GOT
 

JacobGBG

Medlem
Återigen får jag uttrycka min uppskattning för din expertis AHO. Detta blev en solklar bookmark.

För detta överkomliga pris (ca 24k SEK om man räknar in kostnaden som jag köpte US poängen för) så känns det hela som en självklarhet.

Nu återstår bara att lista ut hur hela konfigurationen på flygturen ska se ut, var man smartast lägger stopover samt destination som ger maximal flexibilitet för resor vid sidan av.
 
Toppen