Senaste nytt

Norwegian vinner avtal med svenska staten

Nystrom

Medlem
Iofs inte förvånande om man ser till prisbilden. Mer förvånande om man ser till etik, skall man uppmuntra företag som undviker skatter, regler mm i syfte att få så låga kostnader som möjligt? Varför kontrakterar man inte Ryan Air för all utrikestrafik?
 

Paby

Medlem
Iofs inte förvånande om man ser till prisbilden. Mer förvånande om man ser till etik, skall man uppmuntra företag som undviker skatter, regler mm i syfte att få så låga kostnader som möjligt? Varför kontrakterar man inte Ryan Air för all utrikestrafik?

Håller med - snacka om dubbelmoral! Med ena handen predikas hur hemskt det är att Norwegian inte betalar skatt i Sverige och med den andra matar man dom och drar full nytta av dom för låga priserna. Suck...
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Jag antar att det är lagen om offentlig upphandling i botten. Personligen tycker jag det är heldumt att staten är storägare i ett bolag och sen köper sina tjänster från dess största(?) konkurrent.
 
A

Aurora

Guest
Hvordan gjør man det om man er ansatt et sted som benytter seg av et bolag man ikke flyr med? Sier man på jobbintervju "forresten flyr jeg ikke bolag ABC"?
 
Bra! Våra skattepengar ska vi hålla hårt i. Och staten ska inte täcka förluster i verksamheter som inte har bärkraft (tycker jag)!
(är detta en självmordstråd på BC? :cool:)
 

j-n

Medlem
Intressant. Försvaret flyger för skattepengar som går till ett norskt bolag istället för att gynna Sverige och svenska arbetstillfällen och dessutom få behålla en del av skattepngarna i Sverige. Trist.
 

Paby

Medlem
Bra! Våra skattepengar ska vi hålla hårt i. Och staten ska inte täcka förluster i verksamheter som inte har bärkraft (tycker jag)!

Ett annat sätt att se på det är att biljettkostnader till SAS genererar inkomstskatter, arbetsgivaravgifter och annat till statskassan. När man flyger Norwegian får inte staten dessa i samma utsträckning p.g.a. deras bolagsupplägg och sättet medarbetarna är anställda på.

Så, ska svenska staten spendera sina pengar på ett bolag som gör allt för att slippa beskattning i Sverige eller ett som inte gör det?
 

Senator

Moderator
Det här är väl helt enkelt en upphandling från FMV som följer LoU och Norwegian var den leverantör som uppfyllde kravspecifikationen bäst? Jag minns inte vilka krav man kan ställa på sociala villkor, men "många" som flyger för Norwegian inom Sverige är nog anställda i Sverige och man betalar skatt och sociala avgifter på samma sätt som SAS då detta normalt är ett binärt krav i sådan upphandling.
 

sk-sthlm

Medlem
Men hörrni, så kan man väl inte resonera! Det leder ju till extrem ineffektivitet om staten bara skulle gynna sina egna bolag (bara köpa ström av Vattenfall, aldrig upphandla ekonomiska tjänster utan bara använda Nordea/SBAB, bara köpa städtjänster av Samhall etc etc). Det skulle ta bort en stor del av förändringstrycket hos dessa bolag.
 
Toppen