Senaste nytt

Problem med internet på hotell

wiggen1973

Medlem
När jag är i London brukar jag bo på Millennium Bailey's i Kensington och det har alltid funkat bra och även internetuppkopplingen på rummet.
Men när jag var där förra gången hade man bytt internetleverantör (till någon som jag förstås inte kommer ihåg vad det heter :p).
Som vanligt på hotell är det ju oftast en inloggning med rumsnummer och efternamn och så även i det nya systemet, men istället för att bli inloggad fick jag bara felmeddelanden om att jag angivet det ena och det andra fel.
Men även om jag har ett ovanligt efternamn, så har jag koll på hur det stavas och det var ju samma stavning på incheckningskortet.

Efter ett otaligt försök så tröttnade jag och kontaktade receptionen vilka var trevliga och sa att de skulle skicka upp en expert på datorer och internet. Nu var visst denna "expert" och dörrvakten samma människa och jag tror nog att hans expertis nog var större på att hålla upp dörrar än att lösa datorproblem :D.

Men efter att ha kontrollerat att jag visst vad jag heter (han kontrollerade även med receptionen om jag hade rätt) och i vilket rum jag bodde i så fick han den strålande idén att jag kunde ju ringa supporten för internet.

Allt för jag inte är allt för dålig på engelska, men att behöva ringa till en support för att få hjälp tyckte jag inte var den bästa av idéer. Men som tur var så kom ju faktiskt dataexperten/dörrvakten på att han kunde ju ringa och hjälpa mig på det sättet.

Och visst han kontaktade de verkliga experterna och fick en massa order av dem, problemet var ju att han fick veta vart han skulle trycka i Windows engelskspråkiga variant och eftersom jag har en svensk version (fast dataexpertern/dörrvakten tyckte jag hade Windows på tyska) så fick jag bli nån slags tolk och visa vart han skulle knappa in sig.

Men visst efter en del språkförbistran och knappande på datorn så gick det ju att logga in på internet och allt var frid och fröjd - i 24 timmar - för då var det dags att logga in för ett nytt dygn med samma problem till följd...

Jag orkade inte engagera hela hotellet igen för att få igång mitt internet och eftersom det var en ren semestertripp så funkade det att klara sig med sitt internet via telefonen istället.

Men som en liten fråga till de som läser det här, har ni varit med om att inte få logga in på internet p g a felaktiga dns eller vad det nu var som man var inne och ändrade.
Och en fråga till någon datorkunnig människa... Finns det något enkelt tips på vad man kan göra för att få fart på internetet utan att blanda in halva hotellet.

Ska ju tillbaka till hotellet i september igen så det kanske blir lika spännande då! :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Hotel kör ofta med DNS-hijacking för att se till att du hamnar i deras portal. Det bästa sättet att få allt att fungera, är att inte ha några specialinställningar utan bara gå på vad du får från deras DHCP-server. Jag kör ibland med Google DNS på min laptop och det brukar man få lida för när man kommer till hotell.
 

wiggen1973

Medlem
Hotel kör ofta med DNS-hijacking för att se till att du hamnar i deras portal. Det bästa sättet att få allt att fungera, är att inte ha några specialinställningar utan bara gå på vad du får från deras DHCP-server. Jag kör ibland med Google DNS på min laptop och det brukar man få lida för när man kommer till hotell.

Ok får ha det i bakhuvudet nästa månad... Om inte champagnen på flyget tagit totalt död på allt logiskt tänkade :p
 
Last edited:

nilsson

Medlem
En del hotell delar ut gratis Internet om man kopplar in en medhavd switch i ethernet-sladden.

Annars måste jag säga att de hotell jag besökt har blivit väsentligt bättre på Internet de senaste året. Nu senast på Westin Market i San Francisco hade jag 10 Mbps som fungerade.
 

rob74

Medlem
just nu står jag i korridoren på Radisson Narita med datorn. Har full täckning...
Så fort jag går in 1 dm och stänger dörren har jag NOLL täckning.
Får ju fullkomligen psykbryt på denna idioti.
 
Precis som Agehall skriver ovan har jag många gånger varit med om att egna DNS-inställningar skapar problem.

Jag kör normalt sett med Google DNS (8.8.8.8, 8.8.4.4) förinställt och då strular det ofta. Tar man bort alla egna inställningar och kör DHCP så fungerar det.
 

agehall

Medlem
Fast just för Rob74 verkar det ju vara mer av ett täckningsproblem. Då löser man problemet med sin medhavda reserouter. ;)
 
Toppen