Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.
 

flybob

Medlem
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.

Haha, kallt gjort. Gillar stilen. Blev nästan premium-eco för honom då!
 

Hall

Medlem
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.

Intressant, tror du mannen var medveten om att något kan ha gått fel (eller det kanske var han som skrapat på bläcket..). Erbjöd personalen ny handduk och tofflor?
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag anlänt till Taipei Taoyuan (TPE) flygplats. Det var ganska lång kö vid immigration men det ä inte så konstigt när mångabflygplan från fastand Kina/Japan/Korea landar nästan samtidigt.

Det var nästan fullt Business class kabin på dagens flight. En taiwanesisk tant som satte bredvid mig sa att Air Chinas biljett var ca tio tusen TWD billigare än China Airlines/EVA Air men flygtiden var inte optimal för henne. Precis som mig fick hon också gå upp tidigt för att hinna denna flight (avgångstid 08:35).
 

Dr. Miles

Expert
Det visade sig att min väska som jag checkade in i Kunming har inte kommit med till Taipei. Nästa flight från Beijing anländer runt kl. 23 vilket innebär att det blir lite shopping av kläder.
Jag var lite förvånad över att det var China Airlines som var ground handling agent för Air China och inte av EVA Air.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, tror du mannen var medveten om att något kan ha gått fel (eller det kanske var han som skrapat på bläcket..). Erbjöd personalen ny handduk och tofflor?

Han såg helt oskyldig ut och han kanske trodde att han fick uppgradering. Men när jag tänker efter hade han Air Chinas blå boardingkort (Economy) inte grå boardingkort (Business) som jag hade.

Jag tror dock att kabinpersonalen hade märkt vid senare tillfälle när de kom och hälsade varje passagerare i Business class kabin och tog emot val av varmrätt, även om ingen hade bokat denna plats.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det visade sig att min väska som jag checkade in i Kunming har inte kommit med till Taipei. Nästa flight från Beijing anländer runt kl. 23 vilket innebär att det blir lite shopping av kläder.

Grattis! Jag utgår från att du har vettig reseförsäkring och hoppas bara att du inte har något du MÅSTE ha i din väska. Så länge dessa två förutsättningar är uppfyllda är det ju jackpot att bli av med väskan ett dygn eller så. ;)
 

Alf

Medlem
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när det gäller Hello Kitty-temat. De gör det konsekvent i alla fall.

Jag är nyfiken på EVA Air och det låter som att det kan vara riktigt trevligt ombord med dem.

Du skall i varje fall inte gråta över konceptet. Jag tycker det är ett trevligt koncept, mitt 5-åriga barnbarn skulle älska detta. Måste fundera ut något sätt så hon hinner prova på innan hon blir för gammal och får andra intressen.
 

Dr. Miles

Expert
Grattis! Jag utgår från att du har vettig reseförsäkring och hoppas bara att du inte har något du MÅSTE ha i din väska. Så länge dessa två förutsättningar är uppfyllda är det ju jackpot att bli av med väskan ett dygn eller så. ;)

Ja, i en stad som Taipei är det helt okej. :)
Bara att det inte händer när jag besöker en liten by i Kina.
En gång var jag tvungen att åka till flygplatsen och hämta väskan själv (under flygbolagets kontorstid dessutom). Då försvann en hel arbetsdag. :(
 

Dr. Miles

Expert
Det var jättelång kö för Economy class passagerare. Man sparar mycket tid när man har guldkort i Kina när om man reser i Economy.
Air China Business class PEK-TPE_ 01.jpg

Mycket mindre folk i First/Business class check in samt för guldkortshavare.
Air China Business class PEK-TPE_ 03.jpg

Dagens flight var med Air Chinas Airbus A330 med äldre version av Business class stol.
Air China Business class PEK-TPE_ 13.jpg

Det är verkligen dåligt luft i Beijing.
Air China Business class PEK-TPE_ 16.jpg
Kinesisk media har rapporterat nyligen om utländska turister har minskat ca 14% jämfört med förra året under första halvåret 2013.
China Admits Its Smog Problem Is Deterring Foreign Visitors

Efter take-off kom en flygvärdinna och hälsade mig men hon hade svårt att uttala mitt namn.
Hon frågade mig om vad jag ville dricka före maten. Det blev Tonic water och en kopp Qing-cha.
Tonic water och varma mandlar kom på en gång men téet serverades vid maten.
Air China Business class PEK-TPE_ 19.jpg

Dagens frukost, jag valde kinesisk meny med lite dim sum och risgröt. Inte samma nivå som EVA Airs kinesisk men y.
Air China Business class PEK-TPE_ 20.jpg

Dagens flight hade de internet ombord. Jag hann dock inte registrera mig för användning.
Det går att kolla några nyheter/informationskanaler utan att registrera sig.
Screenshot20130816_01.jpg

Huvudsida efter anslutning via Wifi.
Screenshot20130816_02.jpg

Det går också att se kinesiska filmer on-demand genom (antagligen) lokal server. Det var okej kvalitet i 10 tums skärm (netbook).
Screenshot20130816_03.jpg

Utsikt över nordigaste(?) spets av Taiwan.
Air China Business class PEK-TPE_ 24.jpg
 
Toppen