Senaste nytt

City Airline slutar flyga Göteborg-Helsingfors, vägrar boka om

Johannes

Medlem
Hej!

Jag är (var) inbokad på morgonturen den 16/11 med CF, nu ringer Resia där turen och säger att de lägger ner turen den 12/11 och JZ inte tar över den... Jaja säger jag boka om med SK-KF via ARN, jag kommer 1.15h sent till HEL och for boka om en del möten, men det får jag leva med... Men nu säger Resia att eftersom CF lägger ner kan jag inte kräva ombokning utan bara full återbetalning, nu blir turen 800 kr dyrare förutom att jag måste via ARN med allt vad det innebär. Är det verkligen rätt att jag "bara" får återbetalning? Då var bara dyra AY kvar på GOT-HEL.... Och ingen morgontur...

//Johannes
 

Gnopps

Medlem
Du har rätt att bli ombokad. Flygbolagen får hitta på vilka gränser, regler och förmaningar de själva vill men de kan inte undanskriva sig EUs passagerarrättigheter. Antagligen har Resia kontaktat City Airline som sagt till dem att återbetala men då "glömt bort" att du har rätt till ombokning om du föredrar det. Flygbolagen gör så här hela tiden eftersom de räknar med att de flesta inte känner till sina rättigheter och av de som känner till dem är det endast få som orkar bråka om det.

När ditt flyg har blivit inställt ska flygbolaget erbjuda följande tre val till dig: återbetalning, ombokning eller byte av datum och DU får bestämma vilket du väljer - inte flygbolaget.

Gränsen på 2 veckor i EU-lagen gäller endast kompensation, i det här fallet är det dock rätten till ombokning du är ute efter och den har ingen tidsgräns (eller annat hinder).

Ta en titt på länkarna i det här inlägget för lite tips: http://www.businessclass.se/allmaen...judit-tillraecklig-kompensation.html#post6519

Jag skulle ringa (och/eller skriv så du får skriftligt) Resia och säga att du vill bli ombokad till flyg X via ARN i enlighet med dina EU-rättigheter, finns det direktflyg så säg att du vill ha det. Är de en bra resebyrå tar de kampen med flygbolaget annars får du själv reda ut det med City Airline.

Det krångliga är att det i lagen inte står huruvida man har rätt att bli ombokad endast till partnerbolag eller ej. Flygbolagen tolkar det som att man kan endast bli ombokad till de partners de vill medan de en del konsumentinstanser menar att man ska bli ombokad till bästa motsvarande avgång - oavsett partner eller ej.

Fråga gärna och återkom hur det går!
 

Johannes

Medlem
CF ser det som OK med bara återbetalning eftersom det är mer än två veckor. Lönlöst att tala med kundtjnsten om detta, skall skriva till deras customer relations imorgon, merkostnaden blev 780 kr och jag har redan bokat alternativet via ARN.
 

agehall

Medlem
Klart att deras kundtjänst tycker att du ska nöja dig med återbetalning. Men stå på dig. De har fel och du har rätt.
 

MarcusC

Medlem
City verkar gå käpprätt......med nya ägarstrukturen, från att ha varit väldigt omtyckta, lyhörda och service villiga. Verkar man nu lägga ner ett flertal linjer, först leisue (Medelhavet) sedan HEL, TLL, (även RIX som skyways startade i våras)....Trist utveckling för fd. city airline & GOT.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
CF ser det som OK med bara återbetalning eftersom det är mer än två veckor. Lönlöst att tala med kundtjnsten om detta, skall skriva till deras customer relations imorgon, merkostnaden blev 780 kr och jag har redan bokat alternativet via ARN.
Precis som agehall skriver så är det strunt samma vad deras kundtjänst tycker. Det finns som sagt en tidsgräns på två veckor men endast när det gäller rätten till kompensation. Du har fortfarande rätt till att de tre valmöjligheterna jag skrev ovan.

Eftersom du nu redan köpt alternativet via Stockholm (jag skulle istället krävt att få direktflyget) skulle jag skicka räkningen till dem och säga att eftersom de inte fullgjorde sin skyldighet att erbjuda de tre alternativen trots att du kontaktade dem direkt, var du tvungen att själv köpa en ombokad resrutt medan det fanns plats kvar. Säg åt dem att de har 14 (eller annan tidsgräns du tycker är rimlig) dagar på sig att föra över pengarna till ditt bankkonto, annars fortsätter du med rättsliga instanser. Här vet jag inte vilket som blir nästa steg; Allmäna reklamationsnämnden, Kronofogden eller Tingsrätten (s.k. förenklat tvistemål/småmål).

Lagtexten på engelska, svenska. För dig är artikel 5.1 a och artikel 8 av intresse, det är strunt samma NÄR och VARFÖR ditt flyg har blivit inställt, du har alltid rätt till de tre valmöjligheterna avbokning, ombokning, datumbyte.
 
Toppen