Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

adhoc76

Medlem
@Chrille Ok, sorry för tydlighetens skull:
Händelse: Nedgradering av klass från F -> C
Flyg från EU -> långt bort
Reglerna stipulerar 75% av alla segments sammanlagda värde
Reglerna jämställer en milesbiljett med en betald biljett
När jag kommer i mål med detta kommer en utförlig tråd

adhhoc76: Just för att det rör sig inte om försening utan en lite rörligare ersättning vid nedbumpning

Ja jag läste det! Men du skrev ju att du var av uppfattningen att erbjuden ersättning ligger 5-10% under det du anser dig ha rätt till.... Det är ju 30 - 50 - 75% av biljettpriset beroende på flygsträcka....distanserna är desamma som för inställt eller försenat flyg, dvs:

Upp till 1500 km = 30%
Mellan 1500 km och 3500 km = 50%
Över 3500 km = 75%
 
Last edited:

Chrille

Medlem
@Chrille Ok, sorry för tydlighetens skull:
Händelse: Nedgradering av klass från F -> C
Flyg från EU -> långt bort
Reglerna stipulerar 75% av alla segments sammanlagda värde
Reglerna jämställer en milesbiljett med en betald biljett
När jag kommer i mål med detta kommer en utförlig tråd

adhhoc76: Just för att det rör sig inte om försening utan en lite rörligare ersättning vid nedbumpning

Bra. Fast jag menade mest att du skulle vara tydlig gentemot flygbolaget. Jag tror att om man är otydlig så uppfattas det som att man "fiskar" efter ersättning och då testar bolagen att komma undan, men om man är övertydlig så måste dom anstränga sig mera för att tillmötesgå dig.
 

agehall

Medlem
Om det är en downgrade på en awardbiljett blir det lite tricky. Problemet är att de kan försöka hitta på att de har en superbillig fare som de vill ersätta dig enligt. Men du bör kunna hävda att det iaf måste vara en fare som är tillgänglig för allmänheten, så det blir bara jobbigare.

Om du inte fått ett rejält erbjudande skulle jag iaf driva fallet vidare och inte ge mig med mindre än EU-ersättningen - det lär ju vara en del pengar då det är downgrade från F.
 

jumbooze

Medlem
Bra. Fast jag menade mest att du skulle vara tydlig gentemot flygbolaget. Jag tror att om man är otydlig så uppfattas det som att man "fiskar" efter ersättning och då testar bolagen att komma undan, men om man är övertydlig så måste dom anstränga sig mera för att tillmötesgå dig.

Åja, jag är tydlig i ett rekommenderat brev till flygbolaget där jag summerar 75% av segmenten :D men tack för feedback. De ska allt få anstränga sig mer än detta mail som kommer från USA kontoret de har ju 0 koll på Eu-reglerna...
 

jumbooze

Medlem
Om det är en downgrade på en awardbiljett blir det lite tricky. Problemet är att de kan försöka hitta på att de har en superbillig fare som de vill ersätta dig enligt. Men du bör kunna hävda att det iaf måste vara en fare som är tillgänglig för allmänheten, så det blir bara jobbigare.

Om du inte fått ett rejält erbjudande skulle jag iaf driva fallet vidare och inte ge mig med mindre än EU-ersättningen - det lär ju vara en del pengar då det är downgrade från F.

Ja, men om man läser reglerna som fan läser bibeln så blir det 75% av alla segmenten vilket på en usdm resa blir en hel del F vilket i detta fall landar någonstans mellan 50-70k sek om man bokar motsvarande för kosing.
 

agehall

Medlem
Absolut! Jag tolkar också reglerna som att det gäller hela resan. På dem bara! Och lycka till! Du bör ha rätten på din sida så det gäller bara att driva det tillräckligt långt.
 

Jay

Medlem
Hej,
Har jag rätt till kompensation?
Flighten gick utanför EUtill EU med SAS och var över 3500km och ca 2h sen som ledde till att connection flighten(CPH-ARN) missas och bokas om till en senare också den med SAS kommer fram 3h 15min sent.
Om jag har rätt till kompensation isf hur mycket?
 
Last edited:
Toppen